Jó stratégiával használják-e a cégek a közösségi médiát?
Facebook vagy LinkedIn? Mire jók a közösségi oldalak? Mennyire fontos, hogy egy cég jelen legyen rajtuk, és vajon profitál-e belőle? Egyre több a magát közösségimédia-szakértőnek valló ember. Kinek hihetünk? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ Pécsi Ferenc online kommunikációs szakértővel.
- A közösségi média lényege a többirányú kommunikáció, ami rengeteg lehetőséget kínál a vállalatok számára. Ezt ma még csak nagyon kevesen képesek kihasználni. A legtöbben csak hagyományos marketing csatornáik meghosszabbítására használják, céges információkat, hirdetéseket tesznek közzé, és ezzel már ki is merült a Facebookon történő kommunikációjuk.
A cégek belső kommunikációja szempontjából hasznos lenne egy zárt, belső közösségi hálózat, melynek segítségével valóban megvalósulna a többirányú kommunikáció, vagyis nem csak a vezetőségtől lefelé irányulnának az információk, hanem természetes lenne az alulról felfelé és az oldalirányban működő információ megosztás is. Ma ez még nagyon ritka. Alapvetően mégis a vállalati kultúrától függ, hogy milyen mélységig és irányban tudják használni egyes cégek a közösségi oldalakat.
- Jellemzően mire használják a kkv-k, nagyobb cégek a közösségi oldalakat?
- Kkv-k említésekor sokan az egy-két fős vállalkozásokra gondolnak, holott a kis- és középvállalkozások létszáma akár 200 fő is lehet. Ritkán találkozni olyan mikrovállalkozással, amelyik a Facebook oldalt hirdetésen kívül üzleti célra használta volna. Arról viszont már nagyobb cégeknél is gyakran hallani, hogy célfeladatul tűzik ki a like-olók számának növelését, például 20.000 rajongót kell összegyűjteni a cég oldalán. Jellemzően csak az a cél, hogy nagy közönségük legyen, és ettől várják, hogy fellendül az üzlet. Ez azonban téves elvárás, a rajongók száma önmagában keveset (vagy semmit sem) jelent.
A Facebook üzleti célra való hasznosítása függ a terméktől is, mert például aki speciális ipari berendezéseket gyárt, nem valószínű, hogy ezen keresztül fogja a forgalmát megsokszorozni. A közösségi háló inkább fogyasztói termékek és szolgáltatások ismertségének növelésére, a vásárlók tájékoztatására, az elkötelezettség erősítésére alkalmas. A Facebooknak az lenne a funkciója, ha valaki komolyan veszi, hogy bizalmat, ismeretséget szerezzen az üzleti világban. A kétirányú kommunikációval - amennyiben működik - megismerhetik a vevők igényeit, visszajelzéseket kaphatnak, és ez által felkészülhetnek a váratlan eseményekre, körvonalazódhat, hogy milyen új termékkel lépjenek a piacra.
Általános probléma a cégeknél, akár kisvállalatról vagy multikról beszélünk, hogy a marketing részleg nincs felkészülve a közösségi média használatára. A nagy cégek reklámtevékenységüket ügynökségeknek adják ki, akik nem látnak bele a cég életébe, nincs elég információjuk, csinálgatják, de nem derül ki a cél és nincs mérhető eredmény. Általában a nagyobb cégek megtehetik, hogy 360 fokos monitorozást végezzenek, megtudhatják, hogy nem lesz-e válság, vagy ha igen, erre időben tudnak reagálni.
- A közösségi oldalak népszerűsége ellenére keveset hallunk arról, hogy valamelyik cég jelentős hasznot húzna a hálón való kommunikációból. Létezik erre vonatkozó statisztika?
- Sokan azt hiszik - sajnos egyes "tanácsadók" erősítik ezt a hitüket -, hogy elegendő létrehozni egy céges Facebook oldalt és máris dőlnek a vásárlók, vagy az értékes kapcsolatok. A Facebook oldal olyan eszköz, amivel leginkább a már meglevő, vagy legalább a cég iránt érdeklődő ügyfélkört, vevőkört lehet jobban kiszolgálni. A Facebook - néhány ritka kivételtől eltekintve - nem értékesítésre való.
Nyilván más lehetőségei vannak a sok millió rajongóval rendelkező ismert márkának és egy néhány ezer követőt is csak nehezen begyűjtő vállalkozásnak. A közösségi hálózatok megtérülése mérhető, de ezeknek a hálózatoknak a használata nem különíthető el a vállalat marketing stratégiájától. Aki csak a "lájkolókat" számlálja, becsapja önmagát.
- Egyre többen vallják magukat közösségi média szakértőnek és ebből próbálnak megélni. Kik mondhatják magukról, hogy szakértők?
- A közösségi média is olyan terület, ahol nagyon alacsony a belépési küszöb. Az alapvető eszközök használata gyorsan, ingyen megtanulható. A vállalkozásoknak törekedniük kell arra, hogy valós eredményeket felmutatni képes, valós referenciákkal rendelkező segítőket találjanak.
- A fiatalok körében jelenleg nagy népszerűségnek örvendenek a közösségi oldalak. Meddig fog ez fokozódni?
- A közösségi hálózatok dinamikája nagyon eltérő. Az a növekedés, amit a Facebook az elmúlt években produkált a jövőben nem folytatódhat, sőt, elindulhat némi elvándorlás is. Komoly potenciál van a LinkedIn professzionális közösségi hálózatban. A vállalatoknak érdemes erre nagyon odafigyelniük. Feljövőben van a Google későn indult, eddig lappangó, de mostanában sok újdonságot ígérő hálózata, a Google+. És persze fogalmunk sincsen, mi jöhet még. Az biztos, hogy fiatalabbakat (az úgynevezett Y és Z generációt) annyira átitatja a közösségi kommunikáció, a közösségi kultúra, hogy munkába lépésükkel a munkahelyek is kénytelenek lesznek alkalmazkodni az új helyzethez. A vállalaton belüli közösségi kommunikációt tömegesen majd az ő megjelenésük, illetve a digitális analfabéták nyugdíjba menetele oldhatja meg.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Hihetetlen, mennyit keresnek a marketingesek Magyarországon - az EU top 3-ban a fizetések 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Meghallgattuk helyetted a hazai HR podcastokat – és most elmondjuk, melyik éri meg az idődet! 2 hónapja
- Álommeló helyett rémálom: soha nem volt ekkora biznisz az álláskeresők átverése 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- CRM Specialist 2 hónapja
- Készségalapú HR stratégia: skill based organisation 2 hónapja
- Rossz hír a magyar dolgozóknak: munkahelyi stresszben éllovasok vagyunk 2 hónapja



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?