kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 12 éve

Jön az újratervezés időszaka: 2012-ben valóban üzleti partnerré válhat a HR

A személyi jövedelemadó, cafeteria-rendszer és munkajogi kódex 2012-es változásai jelentős terhet rónak a HR szakmára és a cégekre. A jogszabályváltozások közepette ugyanis úgy kell kisakkozniuk a személyi jellegű költségeket, hogy ne menjen az üzleti teljesítmény rovására. Itt az idő, hogy a HR bebizonyítsa, valóban képes üzleti partnerré válni -– hangzott el a Personal Hungary legérdekesebb kerekasztal-beszélgetésén.

A szeptember végén megrendezett 8. Emberi Erőforrásmenedzsment Szakkiállításon számos üzenet fogalmazódott meg a HR szakma felé. Így például az, hogy a humán erőforrás menedzsmentnek a fenntartható teljesítmény elérésére kell fókuszálnia. A Harvard Business Review-ben megjelent összehasonlítás szerint, míg negyven éve négy-hat teljesítménymutató alapján mérték a munkavállalók teljesítményét a Fortune 500-ban szereplő legnagyobb amerikai vállalatok, 2011-re huszonöt-negyvenre duzzadt a számuk. - Felmerül a kérdés, érdemes lesz-e ezt tovább mérni, amikor a fenntartható teljesítmény a jövő - fordult a kerekasztal résztvevőihez Szűts Ildikó, az OHE elnöke.

- Ha a jövőben is szeretnénk dolgozóinkra építeni, akkor a teljesítményértékeléskor úgy kell rájuk tekinteni, mint akik a teljes életben gondolkodnak, amelynek csak egy része a munka - igazolta vissza a fenntartható teljesítmény fontosságát Katona Györgyi, a Nokia HR igazgatója. - A változó gazdasági környezetben nagy kihívás újradefiniálni a jó teljesítményt, s meghatározni a fontos teljesítmény-értékelési mutatókat. Éppen ez volt a HR feladata 2011-ben - árulta el Bőhm György, a Tesco HR igazgatója.

A GE-nél a legnagyobb amerikai vállalatokkal ellentétben nem huszonöt, de még csak nem is negyven teljesítménymutatót, hanem öt célt tűznek ki az adott évre. Ezek a célok maximum kétszáz karakterből állnak. - Arra törekszünk, hogy a munkavállaló tevékenységét ezen öt cél elérése vezérelje az adott évben - emelte ki Bogár Miklós, a GE HR-ese. A vállalat ugyanis a reális és mindenki számára érthető elvárásokban hisz, mivel a dolgozó csak úgy képes azoknak megfelelni.

- Bár a fenntartható fejlődés minden cég számára szükséges, mást jelent egy kis és egy nagyvállalatnál, amely egyébként az egyén szintjén is meghatározható, csak épp munka és magánélet közötti egyensúlynak (work-life balance) fogják hívni - emelte ki Szőcs László, a Mol-csoport HR igazgatója. Tapasztalatai szerint érvényét vesztette az a mondás a munka világában, miszerint "ha valaki nem bírja a hőséget, menjen ki a konyhából". - Ma már nem veti ki a vállalat azt a dolgozót, aki nem áldozza az egész életét a vállalatért. A generációváltás következtében egyre szűkül az a munkavállalói réteg, amely valaha mindent a vállalatra tett fel. Mostanában a fiatalok normális, kiegyensúlyozott életre vágynak - hívta fel a figyelmet a HR egyik aktuális kihívására Szőcs László. A Mol-csoportot egyébként beválasztották a fenntarthatóság területén kiváló teljesítményt nyújtó 12 olajipari vállalatba. A kutatásban szereplő három HR-es "dimenzió" a teljesítmény mérésére és fejlődésre ösztönzi a vállalatot.


Most válhat üzleti partnerré a HR



A Harvard Business Review-ben megjelent kutatás azt is megállapította, hogy a vállalatoknak a szervezeti struktúrára, teljesítménymutatókra és ösztönzőkre érdemes fókuszálniuk, amikor a piaci kihívásokra reagálnak. Kihívás pedig akad bőven. Elég a személyi jövedelemadó és cafeteria-rendszer változásaira, vagy a minimálbér emelésére gondolni. Érdekes kérdés, mennyiben befolyásolják ezek a változások a bérek és béren kívüli juttatások arányát a cégeknél, és milyen szerepük lesz a nem pénzbeli ösztönzőknek az elkötelezettség növelésében.

A Tescó és a GE a törvények végleges formájának ismeretében döntik el, hogyan alakítják át ösztönzési rendszerüket. (Az adótörvény múlt hétfőn megszületett, lásd keretes írásunkat)Bőhm György kiemelte a stabil jogi és adókörnyezet szükségességét. Úgy véli, hosszabb távra kellene tervezniük a jogalkotóknak és jobban át kellene gondolniuk, mielőtt hozzányúlnak az adószabályokhoz.

A GE HR-ese sem rejtette véka alá, hogy cégüket negatívan érintik az említett változások és több régióban a bruttó 202 ezer forint alatt keresők bérkompenzációja is nehézkessé vált, de elsődlegesnek tekintik azt rendezni. Ezért a vállalatnál az áfa kulcsa és a megélhetési költségek emelkedése miatt másodrangú kérdés a cafeteria és az azzal történő motiváció. - Ugyanakkor az európai hatáskörrel rendelkező vezetőink motivációja elengedhetetlen, melyet karrierlehetőségek biztosításával és munka magánélet egyensúlyának megteremtésével igyekszünk fenntartani - árulta el Bogár Miklós.
Új adótörvények és cafeteriarendszer 2012-től
A múlt hétfőn elfogadott adótörvények értelmében részlegesen kivezetik a szuperbruttósítást, bruttó kétmillió 424 ezer forint éves (illetve 202 ezer forint havi) jövedelemig az adó alapja megegyezik a jövedelemmel, míg felette a jövedelem 27 százalékkal növelt összege lesz. Az adó mértéke 16 százalék, az adójóváírás megszűnik. A minimálbér összege 78 ezer forintról 92 ezer forintra emelkedik. A munkáltatóknak a nettó béreket 300 ezer forintig szinten kell tartaniuk. Ezért cserébe a munkáltató két opció közül választhat: vagy bért emel és érvényesíti a kedvezményt, vagy a béren kívüli juttatások nyújtásával adót spórol. Hozzá kell azonban tenni, hogy 2012. január elsejétől 10 százalékos eho terheli a cafeteriát a 16 százalékos személyi jövedelemadó mellett, ezért valószínűleg felértékelődnek az adómentesen adható béren kívüli juttatások. Jó hír ugyanakkor, hogy 300 ezer helyett 450 ezer forint juttatást adhatnak kedvezményesen a munkáltatók a SZÉP-kártyával.

Ráadásul januártól kizárólag az állam bocsátja ki a havi 5 ezer forintos, meleg és hideg élelemre fordítható Erzsébet-utalványnak elnevezett étkezési jegyeket. Szakemberek szerint ezzel a lépéssel bonyolultabb, drágább és kevésbé kedvezővé válik a cafeteriarendszer, ezért várhatóan több munkáltató is meg fogja azt szünteti. Urbán Adrienn cafeteria szakértő elhamarkodott lépésnek nevezte, hogy nem hagyták párhuzamosan üzemelni a kétféle rendszert, mert az Erzsébet utalványhoz egyelőre nincsenek meg az elfogadóhelyek, és nem tudni azt sem, milyen költségekkel lehet rendelni az utalványt. Az Erzsébet-utalványt választó munkáltatók valószínűleg sutba dobhatják a jelenlegi cafeteria-szabályokra optimalizált számviteli rendszereket, újratervezhetik az informatikai alkalmazásokat is.


A MOL HR igazgatója emlékeztetett a 2009-2010-es elkötelezettségi felmérés pozitív eredményeire, amely igencsak meglepetésként szolgált a vállalatok számára a gazdasági válság kellős közepén, a költségcsökkentés és bárbefagyasztás idején. - Látni kell azonban hogy ez a ragaszkodás valószínűleg a bizonytalanságból eredt, és amint beindul a gazdaság, megmérettetnek a cégek. Egyik vállalat sem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon dolgozóival a válságra hivatkozva, mert pórul fognak járni - figyelmeztetett Szőcs László, utalva az ösztönzők fontosságára.

A Mol-csoport HR igazgatója szerint is szükség lenne már egy kis állandóságra és átlátható környezetre. Az adó-, oktatási, munkajogi törvények módosítása ugyanis jócskán kihat a vállalatok életére. Szőcs László szerint nagy kihívás minden HR-es és cégvezető számára a fenntarthatóság és a törvény adta lehetőség közötti egyensúlyt elérni és úgy kisakkozni a valószínűleg régen megtervezett forrásaiból a törvényi változásokat, hogy ne borítsa fel az üzletet.

A HR igazgató az egy hónappal ezelőtt tartott konferencián azt javasolta, képezzék tovább magukat azok a személyzetisek, akik eddig nem foglalkoztak pénzügyekkel, és kezdjék el használni az Excel programot. - Eljött a pillanat, hogy a humán erőforrás menedzsment szakma valódi értéket teremtsen és üzleti partnerré váljon. Ezt egyrészt fenntartható javaslatokkal érheti el, másrészt a torta újbóli felosztásával, amely nem kis feladat - emelte ki Szőcs László.

- Bár nagy változások elé nézünk, nem aggódunk - reagált Katona Gyöngyi. A telefongyártót azért nem érinti érzékenyen a cafeteriarendszer változása, mert a cég által összeállított csomag széles lehetőséget kínál a dolgozók ösztönzésére. A Nokia igyekszik minden fontos információval ellátni az ügyfélkörét és munkatársait. Folyamatos párbeszédet folytatnak a munkavállalókkal, hogy mit is tegyenek bele ebbe a csomagba. Persze vannak keretek, amire oda kell figyelniük, ezért használják az Excelt is - reagált Szőcs Lászlóra Katona Györgyi.

A HR igazgató az inspiráló környezet fontosságára hívta fel a figyelmet, amely szerinte már önmagában egy bónusz a Nokia dolgozóinak. Miként az is kihat a teljesítményükre és közérzetükre - tette hozzá, ha jó munkát adnak az embereknek. A Nokia egy élhető, "normális" munkahelyként vonult be a köztudatba, ezt a munkáltatói márkát szeretnék megőrizni a jövőben.


Sokrétű tudásra kell szert tennie a HR-nek



Egy olyan időszakot élünk, amikor a vezetőknek HR feladatokban kell helyt állniuk, míg a humán erőforrás menedzsment képviselőinek az üzleti ismereteiket kell kiszélesíteniük. - Ha például egy kereskedelmi csapatot kell összerakniuk, akkor a HR-esnek tudnia kell, milyen kihívások vannak ezen a területen - nyomatékosította Szőcs László. - Ha a HR-es részt vesz egy stratégiai megbeszélésen a pénzügyi-tervezési időszakban, de üzleti ismeretek hiányában nem tud ahhoz hozzászólni, akkor a következő alkalommal már nem fogják hívni - hívta fel a figyelmet a HR igazgató, aki a magyar HR oktatás alacsony színvonalát tartja az egyik akadályozó tényezőnek abban, hogy valóban hozzáadott értéket képviselő területté váljon a HR. A humán szakembereknek értenie, ismernie kell a különböző területek munkáját, ezért Szőcs László gyakorlatorientáltabb képzéseket sürget. Bőhm György szerint is jobban kell értenie az üzletet a HR-nek, már csak azért is, hogy meg tudják magyarázni döntéseiket.


Hogyan növelik az elkötelezettséget a nagyvállalatok?



A kerekasztal-beszélgetésen az is elhangzott, milyen fontos az elkötelezettség a megfelelő teljesítmény eléréséhez. A Mol aktív párbeszédet folytat a dolgozókkal, igyekeznek bevonni őket a döntésekbe és megértetni velük, mi az, amire nincs lehetőség. Szőcs László elmondása szerint hihetetlenül összekovácsolja az embereket, amikor egy külső adottságból eredő problémával küzdenek meg.

A GE-nél a vállalat összetételéből, struktúrájából fakadóan a dolgozók elkötelezettségét a nagyvállalati karrierlehetőségekkel tudják növelni. Ezen kívül rengeteg időt és energiát fordítanak a vezetők képzésére, elkötelezettségének növelésére. Hiszen a vezetők csak úgy tudnak motiválni, ha ők is motiváltak. A finn vállalatnál nagy hangsúlyt fordítanak arra, hogy a felső vezetők személyes kapcsolatba kerüljenek a dolgozókkal. Az éves elégedettségi felmérésük eredményeit például pici, hatvanfős fórumokon beszélték meg. A felmérésből egyébként az rajzolódott ki, hogy a dolgozók az önállóságot értékelik a legjobban. - Az alkotáshoz ugyanis elegendő teret kell adni. A flow részben erről is szól - húzta alá Katona Gyöngyi.

A Tesco HR vezetője szerint az elkötelezettség növeléséhez elengedhetetlen a folyamatos visszajelzés. Ebben - miként az előtte szólók is kiemelték - nagy szerepet játszanak a dolgozói elégedettségi felmérések és a dolgozói fórumok is. Ezeken a cég megosztja a dolgozókkal tapasztalataikat, és megkérdezi tőlük, mitől válnának még elégedettebbé. A cégek nyílt napokat tartanak a belső hatékonyság növelése érdekében, ahol a különböző területeken dolgozók megismerhetik egymás munkáját, elvárásait, problémáit.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk