kapubanner for mobile
Szerző: Kertész Dalma
Megjelent: 13 éve

Mivel újítanak idén az állásbörzék?

Hamarosan indul a tavaszi állásbörze szezon, az előrejelzések szerint ismét "válság előtti" hangulat jellemzi majd a karriermustrákat. A rendezvények sikerességének, hatékonyságának növeléséért a szervezők és a kiállítók is versenybe szállnak. A szakértők véleménye különbözik abban, hogy a személyes élmény varázsa, vagy a technika adta lehetőségek kihasználása válik az állásbörzék újításait meghatározó iránnyá.

A fiatalok számára az álláskeresés során a legnagyobb előnyt még mindig csak az állásbörzékhez hasonló rendezvények tudják nyújtani. Az idei szezon március 2-án a Budapesti Corvinus Egyetem KarrierExpójával indul, amelyet a műszaki egyetem börzéje követ. A hagyományos rendezvények mellett a tavalyi sikereknek köszönhetően a virtuális expók is "megnyitják kapuikat".

Túl a válságon?

A 2009-es év mélypontot jelentett az állásbörzék történetében, a válság nem egyformán, de mindenkit érintett. Drasztikusan visszaesett a cégek toborzási kedve, így a papírforma szerint átlagosan 40 százalékkal kevesebb vállalat vett részt a börzéken, mint egy évvel előtte. Akadt olyan intézmény is, amely érdeklődés hiányában kénytelen volt lemondani rendezvényét. Különösen az autóiparban dolgozó cégeknek, a munkaerő-közvetítőknek és a szolgáltatóiparban tevékenykedő vállalatoknak csappant meg jelentősen a kiállítókedve, bár hiányszakmákat változatlanul meg lehetett nevezni.

2010-ben az "álláspiac" ismét magára talált, és az őszi kiállítások színvonala, a felkínált állások száma már a válság előtti időszakot tükrözte. "Úgy látjuk, hogy a tavaly tapasztalt növekvő érdeklődés folytatódik, sőt még erősödik is. Különösen igaz ez a nagy hazai cégek börzéken történő megjelenésére" - mondja Toldi Gábor, a HVG HR Center igazgatója. A HVG Állásbörze közleménye szerint december közepén már a kialakított standok 80 százaléka elkelt, így az igények kielégítése érdekében a SYMA korábban meghirdetett C csarnoka helyett a közel kétszer nagyobb alapterületű B csarnok ad majd helyet a márciusi rendezvénynek.
Tavaszi állásbörzék időpontjai
Budapesten:
Budapesti Corvinus Egyetem 2011. március 2-3.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 2011. március 9-10.
Óbudai Egyetem 2011. március 23.
HVG Állásbörze, Országos Képzési és Karriernapok 2011. március 24-25.
Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Kar 2011. április 5.
Zsigmond Király Főiskola Karrier Nap és Állásbörze 2011. április 8.
BGF KVIK Karrier Nap 2011. április 13.
Általános Vállalkozási Főiskola 2011. május 11.

Vidéken:
Baja, Eötvös József Főiskola 2011. március 29.
Szeged, Szegedi Tudományegyetem 2011. március 30.
Veszprém, Pannon Egyetem Pannon Állásbörze 2011. március 31.
Miskolc, Miskolci Egyetem 2011. április 6.
Szolnok, Szolnoki Főiskola 2011. április 12.
Kecskemét, Kecskeméti Főiskola 2011. április 12.
Pécs, Pécsi Tudományegyetem 2011. április 13.
Dunaújváros, Dunaújvárosi Főiskola 2011. április 19.
Nyíregyháza, Nyíregyházi Főiskola 2011. április 20.
Gödöllő, Szent István Egyetem 2011. április 27.
Tatabánya, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája 2011. április 27.
Győr, Széchenyi István Egyetem 2011. május 3.
Piliscsaba, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar 2011. május 4.
Debrecen, Debreceni Egyetem Állásbörze és Képzési Napok 2011. május 4.

Virtuális börze
www.virtualisallasborze.hu Profession.hu 2011. március 21-22-23.


Az eddig leszerződött kiállítók elsősorban gépész- és villamosmérnököket, pénzügyeseket, informatikusokat és közgazdászokat keresnek, illetve végzettségtől függetlenül nyelveket magas szinten beszélő munkavállalókat - tudtuk meg a HVG Állásbörze főszervezőjétől, Hajdú Csongortól. Egyelőre a korábbiaknál is nagyobb igény mutatkozik a néhány éves tapasztalattal rendelkező szakemberek iránt. A kiállítók köre naponta 2-3 új munkaadóval bővül, és mivel március 7-ig fogadjuk a munkatársakat toborzó vállalkozások jelentkezését, az álláskínálat még jelentősen változhat - tette hozzá a főszervező.

Csaba Attila, BCE Szolgáltató Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója nem bizakodó a válságból való kilábalást illetően. Úgy véli, a munkaerő-piaci intézkedések hatása csak a távolabbi jövőben válthatja be a hozzá fűzött reményeket. A Corvinus KarrierExpón idén 80 kiállító vesz részt, a szervezők közel 10.000 látogatóra számítanak. A legkeresettebb végzettségek sorrendben a következők:: pénzügy, számvitel, gyakornoki program, értékesítés/kereskedelem, informatika, kontrolling, adminisztráció, logisztika, marketing, műszaki, HR, könyvvizsgálat, tanácsadás.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tavaszi expójára ebben az évben is tízezernél több álláskeresőt és közel 150 kiállító céget várnak a szervezők, akik szerint az álláskínálatok számát tekintve fellendülés érzékelhető az elmúlt évekhez képest. A műegyetemi börze a frissdiplomás munkaerőben érdekelt és gyakornoki programot működtető, valamint jól képzett munkaerőt - műszaki, gazdasági, informatikai, pénzügyi és természettudományi végzettségű fiatalokat - kereső cégeknek nyújt toborozási lehetőséget.

A kiválasztás és a munkaerő-felvétel mellett egyre inkább megfigyelhető, hogy a cégek egyben arculatépítési csatornaként is használják a börzéket. Ez a brandépítési funkció a tehetséges pályázóknak szól.

Hogyan tehető még hatékonyabbá egy állásbörze?

Az állásbörzék sikerességéhez - a kereslet és a kínálat egymásra találásához - a rendezvényeknek követniük kell a munkaerőpiac változásait, a hatékonyság növeléséhez. állandó megújulás szükséges. A Corvinus KarrierExpo szervezői továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek kísérőprogramok beiktatására: az érdeklődőknek szakmai előadások, tanácsadások meghallgatására; próbainterjúk, grafológiai gyorselemzések, pszichológiai és logikai, vagy szakmai tesztek kipróbálására van lehetősége.

A HVG Állásbörze a látogatottság növelése érdekében közel 1000 fő részére szervez személyes vagy kiscsoportos foglalkozásokat, itt éles helyzetben, de tét nélkül próbálhatják ki magukat kiválasztási szituációban az álláskeresők. Magyar és idegen nyelven is van lehetőség próbainterjúkon való részvételre, illetve személyre szóló tanácsokat, tippeket kaphatnak karrierjük további építéséhez, vagy a munkába való visszatéréshez a résztvevők. Ez utóbbiban a kismamákat egy helyszínen üzemeltetett gyerekmegőrző is segíti. A HVG börzén sem maradnak el az előadások, a 2-300 fő befogadására alkalmas Előadó Téren folyamatosan hallhatóak lesznek a szakmai anyagok.

HR-es szempont a célirányosság

Hajdú Csongor elmondta: a válság és a hatására meghozott hatékonyságnövelési, költségcsökkentési intézkedések egyik "eredménye" az lett, hogy azok a munkavállalók, akiket elkerültek a leépítések, lényegesen többet dolgoznak, mint korábban. Tapasztalata szerint ennek következménye a HR szakemberek munkájára is hatással van. - A kiválasztás során a lehető leghatékonyabb eszközöket kell használniuk, ezért elsősorban rájuk való tekintettel éreztük fontosnak, hogy még inkább növeljük a rendezvény hatékonyságát - fogalmazott.

Az állásbörze szervezői a látogatók számánál fontosabbnak tartják a kiállítók szempontjából értékes aktív álláskeresők számát, illetve a sikeres kapcsolatfelvételeket. A megnövekedett kiállítói kínálatban való eligazodást szeretnék egy új fejlesztéssel segíteni: az álláskeresők a kötelező regisztráció után személyre szabott ajánlatokat kapnak, így nem kell végiglátogatniuk a kiállítás várhatóan 140 standját, hanem célirányosan kereshetik fel azokat a munkaadókat, akik nekik szóló állásokat kínálnak. A másik oldal számára ez azért előnyös, mert így a HR szakemberek túlnyomó többségben az alapelvárásoknak megfelelő jelöltekkel tudják felvenni a kapcsolatot.

Új kihívások felé

Csaba Attila szerint a börzéken érezhetően csökken az előadások szerepe, az álláskeresők már kevesebb lelkesedéssel hallgatják végig ezeket. "Elkényelmesedtek a hallgatók, és ez a legfontosabb információk elvesztését jelentheti számukra" - mondja az ügyvezető, aki a Corvinus KarrierExpo kiemelendő újításának azt a kommunikációs irányt tartja, amely a személyes kapcsolatépítés fontosságára világít rá. A látogatókat arról próbálják meggyőzni, hogy az internet fontos, de nem kizárólagos tere a sikeres álláskeresésnek. A mostani pályakezdők egy olyan generáció tagjai, akik természetes otthonossággal mozognak az internet világában, és ki tudják használni annak előnyeit.

A KarrierExpo szervezői úgy vélik, a hallgatókat elsősorban arra kell felkészíteni, hogy milyen a munkaerőpiac gyakorlati oldala, ahol kézszorításokkal, és a személyes kontaktus felvételével kell kiépíteni a kapcsolati hálót. "Nagyobb a merítés a cégek részéről, több jelentkező közül választhatnak. A cég képviselőjére gyakorolt pozitív benyomás egy kötetlen beszélgetés keretében több szempontból is segítséget jelenthet a későbbiekben. A jelenlegi helyzetben kevés beküldeni az önéletrajzot" - véli Csaba Attila. A tavaszi KarrierExpo ezt a gondolatot próbálja meg eladni például a CV ambulancia standnál jelentkezőknek, ahol az önéletrajz megírásában is segítenek.

A "hibrid" jelenség

Egyesek szerint tehát a személyes kapcsolat, a két fél találkozása pótolhatatlan része az álláskeresésnek, amit az online felületek álláspiaca nem tud biztosítani. Mások úgy gondolják, a virtuális börze a jövő megoldása. A köztes álláspont szerint pedig az online expók szolgáltatásai inkább az állásportálokéhoz állnak közelebb, így külön kell őket kezelni a fizikai rendezvényektől, hiszen nem helyettesíthetik azokat. A nemzetközi piacon is fiatalnak számító virtuális börzék itthon is elterjedőben vannak, idén tavasszal már két online és egy hibrid állásbörzén "barangolhatnak" az álláskeresők.

A HVG Állásbörze szervezői a "hibrid" megoldás mellett döntöttek. Úgy gondolják, szem előtt tartandó tény, hogy online eszközökkel több tízezer olyan álláskeresőt lehet elérni, akik nem tudnak, vagy nem szeretnének személyesen megjelenni egy rendezvényen (akár azért, mert titkolják álláskeresési szándékukat, akár a fizikai távolság miatt). Az ő elérésüket szolgálják a HVG Állásbörzén az online standok, melyek idén tavasztól ugyanúgy testre szabhatóak, a kiállító cég arculatához igazíthatóak, mint a fizikai standok, és 3-4 álláshirdetés díjáért lehet őket használni. "Bár nálunk 6-15 állásajánlat teljes körű meghirdetését teszi lehetővé egy-egy online stand, már 2-3 betöltendő pozíció esetén érdemes megfontolni az igénybevételét, hiszen országhatárokon is túlmutató toborzást tesz lehetővé kiemelkedően kedvező áron" - mondta Hajdú Csongor. Ugyanakkor a HVG Állásbörze szakemberei hisznek a személyes kapcsolat erejében, ezért a fizikai és online megjelenést együtt, és nem egymás helyett kínálják.

Hogy fejlődik egy virtuális állásbörze?

Több mint százezer látogatót vonzott tavaly a Profession.hu Virtuális Állásbörzéje, amely a többi börzéhez hasonlóan idén tavasszal is "megnyitja kapuit". Martis István, a szervező állásportál értékesítési vezetője elmondta: a tavalyi első esemény jól sikerült, kevés változtatást éreztek csak szükségesnek. A technikai szempontból legfontosabb újítás például, hogy idén egy új beszállító működteti majd a virtuális felületet, egy erőteljesebb, magabiztosabb hátteret biztosítva. A leendő látogatók felkészítéséhez egyebek között egy Facebook-csoportot is létrehoznak.

A munkaadók bemutatkozó előadásai folyamatosan elérhetők lesznek, illetve - a korábbival ellentétben - nem egységes sablon szerint kell majd mindenkinek pályázni, hanem az állásokra a saját önéletrajz csatolásával lehet jelentkezni. Időzített, tematizált chat is lesz, ahol a munkaadókkal beszélgethetnek az érdeklődők, illetve a regisztrált látogatók egy saját "aktatáskába" gyűjtögethetik az őket érdeklő információkat - tette hozzá Martis István. Három napon keresztül éjjel-nappal elérhetővé válik az állásbörze. A regisztrációt követően egy-két kattintással megkaphatjuk a számunkra releváns ajánlatok listáját, jelentkezhetünk, és első kézből - a munkaadótól - szerezhetünk információkat.

Az őszi kiállítók 90 százaléka teljes mértékben elégedett volt a rendezvénnyel, hozzájuk most tavasszal új munkáltatók is csatlakoztak, így csaknem kétszer annyi, körülbelül 50 kiállító lesz a börzén, és körülbelül 1500 szabad pozíciót kínálnak majd. Az állásközvetítő cégek az expo előnyeként elsősorban azt emelték ki, hogy pénzt és időt tudtak megspórolni, és a hagyományos börzékkel ellentétben az online rendezvényen pontosan mérhetővé vált, hogy mire ment el a befektetett összeg. Martis István szerint pozitív visszajelzéseket kaptak a HR szakemberektől is, akik elmondták, jól működött a jelentkezőkkel való chates párbeszéd.

A szervező a fontos reformintézkedések közé sorolta még nem utolsó sorban a marketingstratégia hatékonyabbá tételét. A tavalyi tapasztalatokat összegezve idén nagyobb hangsúly kerül az "üzenet" célirányos eljuttatására. "Fontosnak tartjuk, hogy több álláskeresőt érjünk el a hiányszakmákból, ehhez pedig a célcsoport gondolkodásmódjával kell azonosulni. A tapasztalatok azt mutatják, nem működik mindenkivel kapcsolatban ugyanaz a hirdetés, személyre szabott stratégiával kell előállni" - folytatta Martis István. A 2010-es börze bizonyította, hogy az aktívan dolgozók is szép számban mozgósíthatóak, így 2011-re is az a cél, hogy a látogatók jelentős része olyan munkavállalók közül kerüljön ki, akiknek van állásuk, ugyanakkor nyitottak új lehetőségek iránt. Például a jelenleg külföldön vagy vidéken dolgozó vagy tanuló potenciális magyar munkavállalókat is meg szeretnék szólítani, akik a földrajzi távolság, vagy a kötött munkaidő miatt nem tudnak elmenni egy börzére.

A virtuális állásbörze "pártolói" úgy vélik, a személyes találkozás egy munkaadóval úgyis szükségszerű, és döntő szerepű lesz a későbbiek folyamán. A virtualitás az a technikai adottság, amellyel a kereslet és kínálat közötti első kapcsolódási pont gyorsítható fel, és tehető hatékonyabbá. A lényeg az információk megszerzése, a kiválasztás és a felvétel nem itt dől el.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk