Szerző: Kis Eszter
Megjelent: 11 éve

Nárcisztikus főnök? - milyen hatással lehet a szervezetre?

Az „önimádó” személyiség gyakran kézenfekvő választás vezetői szerepre, hiszen az ilyen emberek személyiségének része, hogy vágynak a kihívásra, hisznek a saját ötleteikben, élvezik a versengést és a győzelmet. Meggyőzőek és megnyerők tudnak lenni, ezek a tulajdonságok pedig vonzóak azok számára, akik vezetőt keresnek. Ugyanakkor kutatások szerint hosszútávon ez a személyiség inkább romboló a szervezetre nézve – legalábbis ez áll a Highconflictinstitute cikkében.

Az egészséges nárcizmus

Úgy tűnik, sok szempontból egy ilyen személyiség kifejezetten hatékony lehet, ha például túlélésről van szó. Mert képes átütően képviselni az elképzelését, maga köré gyűjteni embereket, nem tántorodik vissza az erőteljes kritikától sem, a váratlan helyzeteket is kezelni tudja. Olyan személyiségek, mint Steve Jobbs (Apple), Bill Gates (Microsoft), Mark Zuckerberg (Facebook) vagy Jeff Bezos (Amazon), akik világméretű vállalkozások és technológiai forradalom elindítói voltak szintén nárcisztikusok, ami alighanem kellett ahhoz, hogy elérjék azt, amit elértek.


A patológiás nárcizmus



Azonban vannak olyan személyiségek is, akik bár rendelkeznek a fent említett vonzó személyiségjegyekkel, ugyanakkor a felszín alatt már személyiségzavarról van szó, ami olyasmiben nyilvánul meg, mint túlértékeli önmaga fontosságát, csak a siker és a hatalom élteti, meg van győződve róla, hogy különleges és ezért csodálatot érdemel. Nem empatikus, irigy, arrogáns, a kapcsolatait kihasználja.


De vajon könnyű-e különbséget tenni vezetőválasztás esetén?



Három dolgot kell megfigyelni, ha szeretnénk megállapítani, hogy személyiségzavarról van-e szó.

1. Az illető nem képes önreflexióra, nem látja a saját részét egy problémában, védekezik, nem a helyzet megoldására koncentrál. Igyekszik hárítani, ugyanúgy, ahogy egy szenvedélybeteg.
2. Nem képes a változó helyzethez alkalmazkodni, mert nem látja, hogy bármiben is rosszul működne.
3. Magukon kívül keresik a hibát és a problémát, mindenki mást akár agresszíven meg akarnak változtatni, hogy jobban érezzék magukat.

Így a kiválasztáskor azt érdemes tekintetbe venni, hogy az illető hogy fogadja a visszajelzést, egy adott helyzetben változtatott-e a viselkedésén, próbálta-e fejleszteni magát. Ha valaki csak magával van elfoglalva és a többieket kritizálja, akkor jó eséllyel nem lesz jó vezető. Különösen a mai világban, amikor a hirtelen bekövetkező változások miatt gyors alkalmazkodó- és tanulási képességre van szükség.

Lehet, hogy elsőre logikus választás lehet egy ilyen típusú vezető, azonban kutatások szerint sem hatékony hosszútávon, mert amikor munkatársai jobban megismerik már nem jó vezetőként tekintenek rá, mert nem jó a társas kapcsolatokban és vezetői készségei sem megfelelőek. Érdemes tehát teljesen elkerülni ezt a személyiségtípust?

Kutatások azt mutatják, hogy igen, ugyanis egy csapatban is, ahol nem feltétlenül vezetőként van jelen, ez a típus gyakran igyekszik magáénak mondani a többiek eredményeit, mégis kevésbé kivenni részét a közös munkából, másokat okolni a hibákért. Tipikusan ők azok, akik felfelé nyalnak, lefelé rúgnak.

Népszerű elgondolás, hogy a nárcisztikus ember jó mondjuk vezérigazgatónak, ez azonban kutatások szerint, úgy tűnik, tévedés. Ugyanis azok sokkal sikeresebb vállalatok, ahol nem minden a vezetőről, hanem a cégről szól. Vagyis a vezető nem magát, hanem a vállalatát építi fel. Ő maga gyakran alázatos és inkább a többiekből igyekszik a legjobbat kihozni.

Vagyis egy nárcisztikus személyiség könnyen emelkedik a hierarchiában, lesz belőle akár vezető, de ez nem tart túl sokáig, mert túlzottan magabiztos és nem jó csapatjátékos. Az ilyen vezetővel rendelkező cégeknek lehetnek nagy sikereik, ugyanakkor sérülékenyebbek, a teljesítményük kevésbé állandó.

Kiválasztáskor gyakran rossz indíttatásból kerülnek kiválasztásra nárcisztikus főnökök, a karizmájuk, az önbizalmuk és a meggyőzési képességeik miatt, pedig ezek az emberek gyakran hangosak, de nem igazán produktívak hosszú távon. Így érdemes legyőzni a beidegződéseket és a megszokásokat, amikor a stabilitás és az együttműködés a cél. Ilyenkor érdemes a valódi akár a nehezebben megszerezhető háttérinformációkra támaszkodva, átgondoltan dönteni, nem a lehengerlő benyomás alapján.

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?

A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk

Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára?

Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk

Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat

Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk