kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Sikert hozhat a lustaság?

Vonzó lehet, ha úgy érünk el sikereket egy módszerrel, hogy nem kell sok mindent tennünk? Ennél a módszernél kimondottan az az elvárt, hogy aki coachként működik ne kelljen sok mindent tennie. Lehet nyugodtan kicsit lusta, azaz LAZY. A modell egyszerű és hatásos, vezetők és coachok is alkalmazhatják, és azt mutatja be, hogyan lehet a legegyszerűbb módon mások gondolkodását támogatni a fejlesztő beszélgetés eszközével. A Coaching at Work brit coaching magazin is bemutatta az Ábri Judit által kidolgozott modellt.

Az a „kevés”, amit tennünk kell a következőek:

Sokat kell hallgatnunk és figyelünk, hogy mi történik kívül a szemünk előtt és figyelni belülre, hogy mi zajlik bennünk, milyen benyomások érnek, milyen érzelmek érintenek meg. Közben végig tudatosságot építünk, új felismeréseket gyűjtünk, ellenőrizzük és visszajelezzük az energia szintet, hol lesz kitapintható a lelkesedés vagy épp az ellenkezője és talán, ami a modell legfontosabb eleme, hogy mindvégig a másik személyt állítjuk a fókuszba. Egyszerű nem?

LAZY - az angol betűszó, ami mindezt leírja, és aminek a jelentése magyarul lusta, ami a modell mögött meghúzódó viselkedésbeli filozófia: a vezető, amikor coachszemléletben működik engedi, sőt mi több támogatja, hogy a másik fél gondolja ki a megoldást, tehát nem a vezető dolgozik. Ezért nevezzük ilyenkor őt LAZY menedzsernek.

L - listening - figyelni, hallgatni
A - awareness building - tudatosság fejlesztése
Z - zest - energia
Y - YOU - TE, a beszélgetés rólad szól

A LAZY modell feltételezi, hogy a másik személy, aki a beszélgetés során szemben ül velünk képes megoldani a helyzetet, vagy - máshogy fogalmazva - képes meghozni azt a kívánt változást, amitől ő sikeresebb lesz és/vagy jobban érzi magát.

L - Amikor vezetők alkalmazzák a módszert, coacholni akarnak, rögtön az első kihívás a figyelem biztosítása és fenntartása, hogy csendben üljön és hallgasson a vezető és még a testbeszéde se utaljon arra egy csöppet sem, hogy máshol járnak a gondolatai, vagy talán, hogy elkalandozik a figyelme. És persze, hogy beleszólás nélkül tudja kivárni, hogy nem nála van a szó.

A - A tudatosság építése, új meglátások felfedezése minden fejlesztő beszélgetés része kell, hogy legyen, így ez a modell sem működhet nélküle.

Z - Az energia szint minden alkalommal megmutatja hol van a lelkesedés. Energia - motiváció - lelkesedés - elköteleződés kéz - a - kézben járnak. Fontos, hogy felismerjük az energiát, ha van és, ha nincs akkor meg próbáljuk megtalálni, hisz csak abból lesz cselekvés és tett, ha ott van a motiváció mögötte.

Y - Az hogy a másik személy van a fókuszban a legfontosabb jellemzője a coaching típusú beszélgetéseknek. Azt szoktuk mondani, hogy akkor coaching egy beszélgetés, ha a másik ember, - munkahelyi beszélgetéseknél - a beosztott többet beszél, a téma/feladat kapcsán, mint a vezető.

A modell „A” betűje további fontos gondolatokat rejt, vezetőknek lehet, hogy szokatlan emberi megközelítést tükröz, mint például:

A - ambiguity - többértelműség felismerése a maga bizonytalanságával utalva arra, hogy nemcsak az én megoldásom létezhet (Ez a VUCA világ jellemzője.)
A - allowing - megengedni a másik meglátását
A - admitting - bevallani

A mai gyorsan változó világ jellemzője, hogy több megoldás létezik, létezhet. Egy vezetőnek meg kell engednie, be kell engednie más gondolatokat is, hisz a tudás több irányból jöhet. El kell ismerni és fel kell ismerni, hogy nem tévedhetetlen, hiába vezető, vannak gyenge pontjai. Vezetőként, ha coacholunk az egy invitálás, vagy akár egy felszólítás is lehet arra vonatkozóan, hogy „mond el, érdekel a Te véleményed!”, „szükség van a Te megoldásodra is!”

Egy coaching modell feladata, hogy struktúrát adjon a beszélgetésekhez, a LAZY feladata ezentúl, hogy egyszerűbbé is tegye az ilyen gondolatébresztő, megoldást kereső beszélgetéseket, hogy még több ilyen történjen a munkahelyeken ezzel is szolgálva az emberi fejlődést és az üzleti sikereket.

Ábri Judit MA, MCC, executive coach
Henley Business School coach tanára
CHN (Coaching Határok Nélkül) alapítója, vezetője


  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munka, mint modern drog - miért veszélyesebb a munkafüggőség, mint gondolnánk?

A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk

Átadták a Mentor Oscar-díjakat

Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk

100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett

Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk