kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Sikert hozhat a lustaság?

Vonzó lehet, ha úgy érünk el sikereket egy módszerrel, hogy nem kell sok mindent tennünk? Ennél a módszernél kimondottan az az elvárt, hogy aki coachként működik ne kelljen sok mindent tennie. Lehet nyugodtan kicsit lusta, azaz LAZY. A modell egyszerű és hatásos, vezetők és coachok is alkalmazhatják, és azt mutatja be, hogyan lehet a legegyszerűbb módon mások gondolkodását támogatni a fejlesztő beszélgetés eszközével. A Coaching at Work brit coaching magazin is bemutatta az Ábri Judit által kidolgozott modellt.

Az a „kevés”, amit tennünk kell a következőek:

Sokat kell hallgatnunk és figyelünk, hogy mi történik kívül a szemünk előtt és figyelni belülre, hogy mi zajlik bennünk, milyen benyomások érnek, milyen érzelmek érintenek meg. Közben végig tudatosságot építünk, új felismeréseket gyűjtünk, ellenőrizzük és visszajelezzük az energia szintet, hol lesz kitapintható a lelkesedés vagy épp az ellenkezője és talán, ami a modell legfontosabb eleme, hogy mindvégig a másik személyt állítjuk a fókuszba. Egyszerű nem?

LAZY - az angol betűszó, ami mindezt leírja, és aminek a jelentése magyarul lusta, ami a modell mögött meghúzódó viselkedésbeli filozófia: a vezető, amikor coachszemléletben működik engedi, sőt mi több támogatja, hogy a másik fél gondolja ki a megoldást, tehát nem a vezető dolgozik. Ezért nevezzük ilyenkor őt LAZY menedzsernek.

L - listening - figyelni, hallgatni
A - awareness building - tudatosság fejlesztése
Z - zest - energia
Y - YOU - TE, a beszélgetés rólad szól

A LAZY modell feltételezi, hogy a másik személy, aki a beszélgetés során szemben ül velünk képes megoldani a helyzetet, vagy - máshogy fogalmazva - képes meghozni azt a kívánt változást, amitől ő sikeresebb lesz és/vagy jobban érzi magát.

L - Amikor vezetők alkalmazzák a módszert, coacholni akarnak, rögtön az első kihívás a figyelem biztosítása és fenntartása, hogy csendben üljön és hallgasson a vezető és még a testbeszéde se utaljon arra egy csöppet sem, hogy máshol járnak a gondolatai, vagy talán, hogy elkalandozik a figyelme. És persze, hogy beleszólás nélkül tudja kivárni, hogy nem nála van a szó.

A - A tudatosság építése, új meglátások felfedezése minden fejlesztő beszélgetés része kell, hogy legyen, így ez a modell sem működhet nélküle.

Z - Az energia szint minden alkalommal megmutatja hol van a lelkesedés. Energia - motiváció - lelkesedés - elköteleződés kéz - a - kézben járnak. Fontos, hogy felismerjük az energiát, ha van és, ha nincs akkor meg próbáljuk megtalálni, hisz csak abból lesz cselekvés és tett, ha ott van a motiváció mögötte.

Y - Az hogy a másik személy van a fókuszban a legfontosabb jellemzője a coaching típusú beszélgetéseknek. Azt szoktuk mondani, hogy akkor coaching egy beszélgetés, ha a másik ember, - munkahelyi beszélgetéseknél - a beosztott többet beszél, a téma/feladat kapcsán, mint a vezető.

A modell „A” betűje további fontos gondolatokat rejt, vezetőknek lehet, hogy szokatlan emberi megközelítést tükröz, mint például:

A - ambiguity - többértelműség felismerése a maga bizonytalanságával utalva arra, hogy nemcsak az én megoldásom létezhet (Ez a VUCA világ jellemzője.)
A - allowing - megengedni a másik meglátását
A - admitting - bevallani

A mai gyorsan változó világ jellemzője, hogy több megoldás létezik, létezhet. Egy vezetőnek meg kell engednie, be kell engednie más gondolatokat is, hisz a tudás több irányból jöhet. El kell ismerni és fel kell ismerni, hogy nem tévedhetetlen, hiába vezető, vannak gyenge pontjai. Vezetőként, ha coacholunk az egy invitálás, vagy akár egy felszólítás is lehet arra vonatkozóan, hogy „mond el, érdekel a Te véleményed!”, „szükség van a Te megoldásodra is!”

Egy coaching modell feladata, hogy struktúrát adjon a beszélgetésekhez, a LAZY feladata ezentúl, hogy egyszerűbbé is tegye az ilyen gondolatébresztő, megoldást kereső beszélgetéseket, hogy még több ilyen történjen a munkahelyeken ezzel is szolgálva az emberi fejlődést és az üzleti sikereket.

Ábri Judit MA, MCC, executive coach
Henley Business School coach tanára
CHN (Coaching Határok Nélkül) alapítója, vezetője


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk