A HR előtt álló stratégiai kihívások
A válság alapvetően átrendezte a HR-rel szemben támasztott vállalatvezetői elvárásokat. Míg korábban a vállalatvezetők gyakran operatív támogató szerepre kárhoztatták a HR területet, napjainkban kezd előtérbe kerülni a HR szerepe stratégiai működési problémák megoldása során. A nagy kérdés ezzel kapcsolatban az, hogy vajon a HR képes-e megfelelni a megnövekedett elvárásoknak, és valós partnerévé válni a vállalati stratégáknak.
A felmérés több képesség esetében is komoly eltéréseket mutatott ki a képességek jelenlegi és elvárt szintje között, erőteljesen negatív előjellel. Ezek az eltérések véleményem szerint alkalmasak arra, hogy kijelöljék azokat a stratégiai prioritásokat, amelyekkel a HR vezetőknek foglalkozniuk kell, ha saját HR szervezetük működésének újragondolását és a terület vállalaton belüli újrapozícionálását tervezik.
A következőkben szelektíven építve a felmérés eredményeire, azokat a stratégiai prioritásokat mutatom be és értelmezem, amelyek a legfontosabbnak tekinthetők:
1. stratégiai prioritás - Stratégiai munkaerő-tervezés
Az aktuális üzleti környezet bizonytalansága előtérbe állította hosszú távú üzleti stratégiák megfogalmazását a vállalatoknál. A megfogalmazott üzleti stratégiák általában különböző forgatókönyvekkel számolnak, amelyek eltérő összetételű és mértékű munkaerőigényt támasztanak, amelyek biztosítása nem egyik napról a másikra megoldható feladat, és stratégiai munkaerő-tervezési képességet igényel.
Kihívás: a HR-nek képesnek kell lennie a különböző jövőbeli forgatókönyvek megvalósulása esetén szükséges emberi erőforrások megtervezésére és biztosítására. Erre a HR-nek akkor van esélye, ha aktívan részt vesz a stratégiai tervezési folyamatban és azt követően folyamatosan részese az üzleti stratégiát befolyásoló döntéseknek, így időben hozzájut a szükséges információkhoz, és azokat feldolgozva folyamatosan visszacsatol a stratégia-készítési folyamatba.
2. stratégiai prioritás - Dolgozói elkötelezettség fenntartása és növelése
Elcsépelt közhely, hogy egy vállalat értékére és hosszú távú életképességére jelentős befolyással van az a tény, hogy a vállalat dolgozói mennyire elkötelezettek a vállalat iránt. Különösen igaz ez a jelenlegi gazdasági környezetben, amikor a túléléshez gyakran minden dolgozó részéről szükséges lenne valami plusz - az "extra mile" - beleadása a napi munkába. Ennek elérése természetesen nem csupán a HR feladata, hiszen a közvetlen és közvetett vezetők példamutatása és kommunikációja gyakran nagyobb hatású, ugyanakkor a HR szerepe is kritikus, különösen leépítésekkel és megvonásokkal terhelt légkörben.
Kihívás: mivel a dolgozói elkötelezettséget jelentős mértékben üzleti döntések befolyásolják (legyen szó akár elbocsátásról, fizetéscsökkentésről vagy a teljesítményértékelés elveinek módosításáról) a HR szerepe elsődlegesen a vezetői döntések katalizálására, a döntések dolgozói elkötelezettségre gyakorolt hatásának megvilágítására és a döntések kommunikációjára korlátozódik. Ahhoz, hogy ezt a szerepet a HR sikeresen eljátszhassa, a HR-nek véleményem szerint olyan kétirányú, nyílt és torzításmentes kommunikációs csatornákat kell felépítenie és üzemeltetnie mind a dolgozók, mind a vezetők felé, amelyeken keresztül egyrészt szondázhatók az előzetes javaslatok, másrészt a döntések kommunikációja is megvalósítható.
3. stratégiai prioritás - Vezetői készségek fejlesztése
A válság miatt kiélesedett piaci küzdelemben kritikussá vált, hogy a szervezet különböző szintjein lévő vezetők rendelkezzenek a feladataik magas szintű elvégzéséhez szükséges vezetői kompetenciákkal, legyen szó akár teljesítménymenedzsmentről, problémamegoldásról, motivációról, együttműködésről vagy kommunikációról. A rendelkezésre álló fejlesztési források általános szűkössége ugyanakkor behatárolja a képzések és fejlesztési programok mennyiségét, így általános, mindenkit érintő fejlesztések helyett a célzott fejlesztések kerülnek előtérbe.
Kihívás: a célzott fejlesztések sikere azon múlik, hogy a HR képes-e az üzleti stratégiát támogató legfontosabb fejlesztési prioritások meghatározására, vagyis annak kijelölésére, hogy mely vezetők milyen irányú fejlesztése szükséges elengedhetetlenül ahhoz, hogy az üzleti stratégia megvalósulhasson, hol lehet a legmagasabb megtérülésre számítani. Erre a HR-nek akkor van esélye, ha részese az üzleti stratégia kidolgozásának, és ezáltal teljes mértékben ismeri, érti és elfogadja a stratégiából levezethető, a vezetőkre vonatkozó követelményeket.
4. stratégiai prioritás - Változások menedzselése
A válság egy dolgot világossá tett a vállalatvezetők számára. A változás állandó. A válság számos tervezett és nem tervezett változást indukál a vállalatokon belül, amelyek lekezelése komoly próbatétel elé állított számos vezetőt, akik aztán gyakran a HR-től várják, hogy megoldásokat találjon a változás által generált problémákra, és eszközöket nyújtson a vezetőknek a továbblépéshez.
Kihívás: napjainkban a hagyományos változáskezelési eszköztár alkalmazása már nem elég. A folyamatos, akár egymást átfedő változások miatt a HR-nek inkább egy olyan keretrendszer biztosítására kell törekednie, amelyben a változás a vállalati mindennapok részévé válik, és nem egyedi kihívásként tekintenek rá. Ehhez szükség lehet a vállalati kultúra finomhangolására, a vezetői és dolgozói gondolkodásmód és szemléletmód fejlesztésére, és a belső kommunikációs csatornák átalakítására is.
A fentiekből látható, hogy a HR vezetők előtt álló feladat nem egyszerű, de nem is megoldhatatlan. A kihívások kezelése érdekében nekik és a szervezetüknek is változniuk kell. Ugyanakkor bízva a hazai HR szakemberek önfejlesztő és önmegújító képességében, úgy gondolom, hogy ha önmagukon alkalmazzák a változáskezelés eszköztárát, akkor sikeres lehet az alkalmazkodás a válság támasztotta új feltételrendszerhez.
Nagy Péter, az NNCon tanácsadási üzletágvezetője
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 3 hete
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 1 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 1 hónapja
- Felmérés: A DEI programok csökkentése hatással van a nők munkahelyi viselkedésére és karrierterveire 2 hónapja
- Sokkoló számok: nagyot esett a dolgozói és a vezetői elköteleződés 2 hónapja
- Felmérés: csökkent az elkötelezettség, különösen a vezetők körében 2 hónapja
- Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia? 3 hónapja
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 3 hónapja
- "Műszaki művészetre" van szükség - együttműködést kötött a Mol Nyrt. és a Miskolci Egyetem 4 hónapja
- Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között? 4 hónapja
- A magyar kutatóknak érdeke a kínai és török együttműködés 4 hónapja