A jó coach ismérvei
Sok szakember, aki korábban trénerként, pszichológusként, gazdasági szakemberként, tanácsadóként, vezetőként dolgozott, manapság azt írja a névjegykártyájára, hogy coach. Lehet-e valakiből, egyik napról a másikra eredményesen működő coach? Milyen ismereteket, készségeket, tapasztalati hátteret és személyiségbeli tulajdonságokat feltételez ez a szakma?
Ahhoz, hogy ennek a folyamatnak a facilitálásában a coach eredményes legyen, többek között pszichológiai, üzleti, szervezeti és coaching ismeretekkel, számos készséggel, gyakorlati tapasztalattal, valamint bizonyos személyes tulajdonságokkal kell rendelkeznie. Természetesen az mindig egy adott coachinghelyzettől függ, hogy ezek közül éppen mi kap nagyobb hangsúlyt, és milyen mértékben.
A coachnak nyilvánvalóan coaching ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal kell rendelkeznie. Például meg kell tudnia tervezni magát a coaching folyamatot, ismernie kell hatékony fejlesztő módszereket, és tudnia kell értékelni a coachingot. Ismernie kell továbbá a kutatási eredményeket és tendenciákat, nem utolsósorban pedig azt, hogy mi a vezető szerepe mások fejlesztésében.
Egy hatékonyan működő coach rendelkezik a vezetőfejlesztéshez releváns pszichológiai tudással, például tudja, hogyan tanulnak a felnőttek, és milyen működő módszereket érdemes használni a viselkedés hatékony megváltoztatására, ismer néhány, a vezetői stílus és személyiség kategorizálását segítő eszközt, az egyéni motivációk típusait, stresszkezelési technikákat, karrierfejlesztésre szolgáló modelleket.
A pszichológiai tudás mellett legalább annyira fontos az alapvető üzleti folyamatok és koncepciók (például hogyan történik az értékteremtés egy vállalatnál) ismerete, valamint hogy legyen rálátása arra, hogyan kapcsolódnak az egyéni és csoportcélok a stratégiai célkitűzésekhez. Jó, ha átlátja a szervezeti struktúrát és a tehetségmenedzseléssel kapcsolatos rendszereket. Tudnia kell továbbá, hogy melyek a vezető feladatai, felelősségi köre, és milyen elvárásokat támaszt a cég a vezetővel szemben a különböző vezetői szinteken. Hiszen általában mások a vezetői készségekkel és tapasztalatokkal kapcsolatos elvárások, és a személyiségnek is más-más tulajdonságai számítanak előnyösnek.
Egyre több cég rendelkezik ma már Magyarországon is kompetencia-modellekkel, melyek leírják a vezetőkkel szembeni készségelvárásokat, de sajnos csak nagyon kevesen használják ezt tudatosan a vezetőfejlesztésben. A coach, amennyiben jártas a kompetencia-modellezésben, és tanácsadói tapasztalattal is rendelkezik, segíthet a szervezeteknek a készségbeli elvárások pontos meghatározásában és viselkedésszintű lebontásában.
A coachnak számos készséggel is kell rendelkeznie. Ilyenek például a kapcsolatépítés és -fenntartás készsége, amely magában foglalja a bizalommal teli légkör kialakítását, bizalmas információk kezelését, magabiztosságot, visszajelzés kérését saját munkájáról. Fontos, hogy képes legyen bevonni az érintetteket a coaching folyamatába, és el tudja érni, hogy azok elköteleződjenek a közös munka mellett. Rendelkeznie kell tervezési készséggel, hiszen a coaching folyamatot meg kell tervezni, és hasznos, ha tudja, hogyan lehet fejlesztési tervet készíteni. A coach feladata a változás és fejlődés facilitálása, ami többek között a vezető nézőpontjának megismerését, kommunikációs készséget (beleértve a hallgatást), a viselkedés megfigyelését és visszajelzés adását, kérdezőtechnikákat jelent.
A coaching-munka talán legkészségigényesebb része maga a vezetői készség-értékelés. Ideális esetben rendelkezésre állnak értékelőeszközök, például értékelő központ, 360 fokos értékelés, és elegendő, ha a coach ezeket az eszközöket ismeri, és ezek eredményéről a vezetőnek konstruktív visszajelzést tud adni. Ha azonban ezek nem állnak rendelkezésre, és egyáltalán ahhoz, hogy a coach akár munka közben is fel tudja mérni, hol tartanak a készségfejlesztés folyamatában, egyéb készségértékelő módszerekben való jártasság szükséges, ilyen például a viselkedésalapú interjútechnika.
A coachnak képesnek kell lennie kiszámíthatatlan helyzetek kezelésére, egyenes kommunikációra bizonyos nehéz helyzetekben, a vezető konfrontálására, reális, ugyanakkor kihívást jelentő célok kitűzésére. A coach eredményorientáltsága kulcsfontosságú.
A személyiség alábbi tulajdonságai bizonyítottan támogatják a coach eredményességét: érettség, pozitív energia, optimizmus, lelkesedés, figyelem, érdeklődés, érzékenység, empátia, tapintat, nyitottság, rugalmasság, kitartás, önfejlesztésre való igény, hitelesség, etikus magatartás, a magas színvonalú és professzionális munka iránti elkötelezettség.
A különböző ismeretek, készségek és személyiségbeli tulajdonságok mellett természetesen számít a coach tapasztalata, amit hasonló iparágban, hasonló szintű vezető fejlesztésében vagy témában szerzett. Előnyös lehet továbbá, ha közgazdasági, pszichológiai, tréneri vagy tanácsadói hátérrel rendelkezik, illetve készségigényes tevékenységben ért el eredményt, például sportban, bizonyos művészeti ágakban. Egy coach hitelességét jelentős mértékben megnöveli, ha dolgozott vállalati hierarchiában, és rendelkezik vezetői tapasztalatokkal.
Kránitz Éva tanácsadó, coach
Personnel Decisions International
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 4 hete
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 1 hónapja
- Ez a következő három év legnagyobb kihívása a pénzügyi vezetők szerint 2 hónapja
- Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport 2 hónapja
- Átadták a Mentor Oscar-díjakat 2 hónapja
- Németh Zsófia az ING Bank új HR vezetője 2 hónapja
- Itt a lista, ezek a kritikus tulajdonságok HR vezetőként 2 hónapja
- Először került női vezérigazgató a Dacia élére 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?