Megjelent: 6 hónapja

A korrektség a vezető aduásza - így építs bizalmat covid idején

Minél képzettebb és korosabb valaki, annál inkább vár vezetői tájékoztatást a munkahely stabilitásáról. A kommunikáció önmagában nem elég, a munkatársak hús-vér, korrekt vezetőket szeretnének látni a koronavírus-helyzetben. Batiz András (Impact Works) friss kutatásuk eredményeit mutatta be a múlt heti HR Fest online konferencián.

images

Meglepő és nem túl örömteli hír, hogy az Opinio 1100 fős reprezentatív, friss kutatása alapján a magyar emberek többsége nem figyel a többi hírhez képest kiemelten a koronavírusos információkra. A társadalom negyede nem tájékozódik erről, a 25 éven alattiaknak - a Z generációsok - 40 százalékára igaz ez - derül ki a felmérésből.

Az eredmények szerint a magyarok számára a szakértők a leginkább hiteles források (orvosok: 34, kutatók 33, egészségügyi intézmények 30 százalék). Utánuk némi meglepetésre a külföldi források (WHO, EU, külföldi hírportálok) következnek egy százalékponttal a magyar Operatív Törzs előtt. Csak minden ötödik válaszadó (20%) hisz a hazai médiának, 19 százalék a személyes ismerősöknek, 7 százalék a munkahelyi kollégáknak és mindössze 3 százalék a politikusoknak (több válasz is megjelölhető volt). A cégvezető hiteles forrásként való megjelenése egyébként az életkorral növekszik, az 50 év feletti válaszadók körében már 20 százalék.
A leginkább az orvosokban, a tudósokban és az egészségügyi intézményekben bízunk, ha koronavírus ügyben tájékozódunk. A külföldi források is verik a hazai médiát

A HR kommunikációs szakértő egy tíz országra kiterjedő felmérést is idézett (ebben magyar adatok nincsenek). Az Edelman kutatása azt mutatta, hogy a dolgozók 65 százaléka szerint a cégvezetőknek jelentős szerepet kell játszaniuk a pandémiás helyzet kezelésében. Ám véleményük szerint eddig rosszul vizsgáztak, csak 29 százalék értékelte azt sikerre.

Érdekes kérdéskör, hogy a magyar munkavállaló mit szeretne pontosan hallani covid ügyben vezetőjétől? A kutatás szerint egyharmad semmit sem, nekik megvan a kellő információjuk. Egyharmad egészségügyi kérdésekben szeretne többet tudni. 23 százalék az állásbiztonságról vár tájékoztatást, azaz lesz-e leépítés, mennyire biztos az állásom, milyenek a cég túlélési esélyei. Minél idősebb valaki, annál fontosabb neki az egészségügyi és a munkahely stabilitásáról szóló témakör. A 25 év alattiaknál viszont ennek a fordítottja az igaz. Ez utóbbi arra is enged következtetni, hogy gyengébb a munkaadó iránti lojalitás.

Elgondolkodtató az az adat is, hogy a munkavállalók egyharmada úgy érzi, nem kapja meg vezetőjétől a megfelelő tájékoztatást, csak 50 százalék elégedett.

A vezetői aduász a korrektség


Arra a kérdésre hogy mivel erősíthetné a vezető a belé vetett bizalmát 69 százalék a korrektséget jelölte meg, majd a gyors intézkedések, a hatékonyság és a hibák elismerése következik. A vert mezőnyben a láthatóság-jelenlét és az inspiráció. Minél magasabban kvalifikált valaki, annál fontosabb, hogy korrektséget tapasztaljon: a diplomások 82, az érettségizettek 67 százaléka jelölte meg első válaszlehetőségként.
A legnagyobb bizalomerősítő a korrektség a munkavállalók szemében. A kommunikáció önmagában nem elég

Batiz András úgy összegzett, hogy az emberek korrekt, hús-vér vezetőket szeretnének látni, akik ebben a helyzetben is képesek nyitottak, empatikusak maradni és akár bevallani a saját hibáikat.

“Nem a ti hibátok!”


A HR kommunikációs szakértő a bizalmat erősítő vezetői viselkedésre Brian Chesky, az Airbnb vezérigazgatójának az elbocsátott munkatársakhoz írt levelét hozta fel, aki azzal kezdte, hogy nagyon sajnálja az intézkedéseket, hozzátéve: “ez nem a ti hibátok”.

Egy másik jó példa Arne Sorenson, a Marriott szállodalánc sok mindent megélt elnök-vezérigazgatójához kötődik, aki nagyon emberi videóban üzent a munkatársaknak. Egyszerre küzdött a könnyeivel, ismerte el, hogy még életében nem volt ennyire nehéz helyzetben és sugárzott optimizmust. (Ebben a videóban 5.05-től látható a lényeg fél percben.) Severin Schwan, a Roche gyógyszergyártó vezérigazgatója pedig úgy fogalmazott, hogy a bizalom megerősítésének egyik legfontosabb eleme, hogy őszinte vagy.

Miért is fontos, hogy korrekt módon bánjunk a munkavállalókkal? Batiz András válasza: "Azért, mert a cég jövője múlik rajta. Előbb-utóbb vége lesz ennek a helyzetnek, újra elindul a toborzás, az emberek nem felejtenek és viszonylag szigorúak. Egy amerikai kutatás szerint a munkavállalók 75 százaléka nem dolgozna olyan cégnél, amelynek rossz a híre, 87 százalék nem jelentkezne olyan munkahelyre, amely inkorrekten kezeli az elbocsátásokat és 64 százalék nem vásárolna olyan cégtől amely rosszul bánik az alkalmazottakkal."

Nyitókép: Batiz András előadás közben a HR Festen 2020. november 5-én
  • 2021.04.23Szervezetfejlesztő (OD) Tanácsadó képzés Egyesítettük a Sämling Solution, a FranklinCovey és vendégelőadóink tudását és tapasztalatát, hogy a résztvevők „soft” és „hard” típusú fejlesztések koordinálására és támogatása is képesek legyenek. Mindazoknak akik Belső munkatársként vagy Külső tanácsadóként vezetnek vagy támogatnak szervezetfejlesztési folyamatokat. Részletek Jegyek
  • 2021.04.252 Napos Scrum Master képzés online, élő videokonferenciás Az agilis működés motorja a Scrum Master, aki biztosítja a hatékony csapatmunkát és kezeli az átalakulás során kialakuló feszültségeket, konfliktusokat. Minden iparágban célszerű átállni agilis működésre, nem csak a szoftverfejlesztésben. Képezze ki kollégáit Scrum Masterré. Részletek Jegyek
  • 2021.05.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Itt a multiszótár - a leggyakrabban használt rövidítések nemzetközi cégeknél

Multinál dolgozol, oda pályázol, esetleg üzleti kapcsolatban vagy ilyen cégekkel? Érdemes készülni abból a speciális nyelvből, amit ilyen... Teljes cikk

Legrombolóbb vezetői megnyilvánulások

A munkavállalók több mint fele akár a fizetése egy részéről is lemondana egy jobb főnökért cserébe. Sokan egy robotnak is szívesebben... Teljes cikk

"Nem hiszem, hogy visszatér a svédasztal"

Aki online-re átállt, viszonylag jól járt, mások az oltottsági mutatókat figyelik és tetszhalott állapotban vannak. A Glastonbury fesztivál... Teljes cikk