Amikor egy egész közösség segít az álláskeresésben
Új gazdasági szemléletmód van kialakulóban, mely az egyenrangú felek önszerveződő együttműködésében rejlő potenciálokat kívánja kiaknázni és a társadalmi jólét érdekében felhasználni. A közösségi média életre hívta a társadalmi hálózatok erejét felhasználó, spontán létrejövő online közösségeket. A változás a HR szakmát is elérte, ugyanis egyre több álláshirdetéseket közzétevő, közösségi alapon működő oldal születik.
A gazdaság mindig is a különféle hatalmi erők mentén kialakuló hierarchia szerint szerveződött. Az így létrejövő alá- és fölérendeltségi viszonyok szinte minden társadalmi kapcsolatban tetten érhetők: akár a dolgozók és vezetők, akár az alvállalkozók és fővállalkozók között megfigyelhető az irányító-irányított viszonyrendszer. A web 2.0 megjelenésével azonban olyan változások indultak be a globális világgazdaság folyamataiban, amelyek eredményeképpen a különböző társadalmi érintkezésekben már nem kizárólag a hatalmi hierarchia dominál, hanem egyre nagyobb teret nyer az együttműködés és az önszerveződés.
A bizalomra épülő online közösségekben lapos társadalmi színterek alakulnak ki, ahol az egyének túllépve a hagyományos szervezeti kereteken egyenrangú felekként, együttműködve lépnek fel. Ezek a spontán keletkező és formálódó webes közösségek a tömeges együttműködés erejét használják fel.
Az utóbbi néhány évben, a közösségi oldalak megjelenésével megnőtt a társadalmi hálózatok erejét kiaknázó, spontán közösségek száma. A HR szakmán belül is egyre nagyobb arányban kezdik felismerni a közösségi média és az online közösségekben rejlő lehetőségeket. Ilyenek például az álláshirdetéseket megosztó facebookos profilok, melyekben az információ és más erőforrások újfajta felhasználására nyílik lehetőség. A következőkben az álláshirdetésekre specializálódott Szárnyas Fejvadász közösségét mutatjuk be.
Szárnyas Fejvadász
A közösségi alapon működő, álláshirdetéseket közzé tevő Szárnyas Fejvadász profilt néhány hónappal ezelőtt, 2012 júniusában indította Szilágyi Diána. "Eredetileg akkor kezdtem a falamon található álláshirdetéseket megosztani a barátaimmal, amikor többen is szóltak, hogy segítségre van szükségük. Mivel én is voltam munkanélküli egy hosszabb időszakon át, tudom, mennyire kilátástalannak és reménytelennek érezheti ezt a helyzetet az ember, és ezt senkinek sem kívánom. Aztán a dolog úgy kinőtte magát, hogy szükség volt egy külön oldal létrehozására" - foglalta össze Szilágyi Diána az oldal alapításának történetét.
A Szárnyas Fejvadász mögött összesen hat civil áll, akik önként segítenek az álláshirdetések posztolásában. A szerkesztők között van munkavállalási tanácsadó is, de legtöbbjüknek nincs kapcsolódása a HR szakmához.
"A Szárnyas Fejvadász üzemeltetése nem kerül pénzbe, csak energiába és időbe. Mivel többen vagyunk, így a velejáró munka is meg tud oszlani, mindenki annyit tesz bele, amennyit tud. Lassacskán a munka egyes területein is kialakul egyfajta szerepmegosztás. A befektetett energia pedig abszolút megtérül, elképesztően jó érzés, amikor azt olvashatjuk, hogy valakinek sikerült állást találni a segítségünkkel" - mondta el Szilágyi Diána.
Rohamosan nő a csatlakozók száma
Mára a Szárnyas Fejvadásznak több mint 40 ezer tagot számláló közössége van. Az alapító elmondta, hogy ezzel a megoldással sokkal több emberhez jutnak el a hirdetések, és sokkal több emberen lehet segíteni. "Az oldal küldetése is csak ennyi, reméljük, hogy így minél több ember juthat munkához a mai nehéz gazdasági helyzetben" - fogalmazott az amúgy internetes portál főszerkesztőjeként dolgozó Szilágyi Diána. Van olyan hét, amikor ötezer ember is csatlakozik az oldalhoz. "Nem számítottam ekkora érdeklődésre, azt gondoltam, maximum 2-5000 ember lesz kíváncsi rá. El is keserít ez a taglétszám és a növekedés üteme, hiszen azt jelzi, hogy valami nagyon nincs rendben" - tette hozzá az alapító.
Sajátos összekötő szerepet tölt be a munkaadó és a munkavállaló között
Herzogné Kövesi Judit. A profil egyik szerkesztője beszámolt arról, hogy nagyon vegyes álláshirdetésekkel keresik meg őket, ennél fogva igen heterogén ajánlatok kerülnek ki az oldalra. Volt már felsővezetői posztra, kreatív területre, médiába, kereskedelmi és szolgáltatási területre, pénzügyi pozícióba meghirdetett állásajánlatuk, de fizikai, sőt betanított munkára szóló hirdetéseket is helyeztek már ki a Szárnyas Fejvadász üzenőfalára.
Az álláshirdetések nagy részét a közösség tagjai juttatják el az oldal szerkesztőinek. Az is egyre gyakoribb, hogy egyenesen a munkáltató jelentkezik a hirdetéssel. Sőt, néhány állásportál rendszeresen hirdet az oldalon, valószínűleg amiatt, mert ezáltal nagyon gyorsan sok emberhez tudják eljuttatni a klienseik hirdetéseit.
A pozíciók nagy része teljes munkaidős, de sok részmunkaidős és távmunka lehetőséget is posztoltak már. Tóth Eszter, a Szárnyas Fejvadász egyik szerkesztője elmondta, minden hirdetést kitesznek, csak az ügynöki és az szexuális szolgáltatással összefüggésbe hozható ajánlatokat szelektálják. Az oldalhoz csatlakozók közös, együttműködő és építő jellegű munkája abban is megnyilvánul, hogy a közösség tagjai figyelemmel kísérik a profilon megjelenő tartalmakat, és ha többen jelzik, hogy érzésük szerint nem valós információkat állít a hirdetés, a szerkesztők azonnal leveszik azt az üzenőfalról.
Mikor "árad a csí"
Szilágyi Diána szerint a közösségi oldalakon történő álláskeresés abban is különbözik a hagyományostól, hogy a rajtuk keresztül munkát találó emberek sokszor köszönetet mondanak nekik. "Ilyenkor árad a csí az oldalon, és a sikersztorik talán erőt adnak a még állást keresőknek" - fogalmazott Szilágyi Diána, és hozzátette, az ilyen üzenetek száma alapján elég hatékonynak tűnik az oldal. Néha a munkáltatók is megírják tapasztalataikat a profillal kapcsolatban. Az oldal egyik munkatársa, Kövesi Miri Mariann elmondta, hogy a Szárnyas Fejvadász gyors munkaerő közvetítői hatékonyságáról már több visszajelzés is érkezett a munkáltatók részéről.
Gyors, interaktív és ingyenes
Tóth Eszter elmondta, a Szárnyas Fejvadász sokkal interaktívabb, mint egy álláskereső portál, hiszen amint kiteszik az álláshirdetéseket, a közösség tagjai azonnal láthatják a saját falukon. Így azonnal reagálni tudnak a poszt tartalmára. Ez pedig egyfelől jó visszajelzés lehet egy munkáltatónak, másfelől jó platform egy párbeszédre is. Emellett a közösségi oldal felépítésének köszönhetően egy-egy hirdetés nagyon rövid idő alatt rengeteg emberhez eljuthat.
"A Munkaügyi Központ álláskereső tréningjén kapta a tippet"
Az oldal létezéséről általában a saját ismerőseiken keresztül értesülnek a tagok, de a szerkesztők kaptak már olyan levelet is, amelyből az derült ki, hogy a családsegítők javasolták a Szárnyas Fejvadászt, mások céges tréningen hallottak róla - fogalmazott Szilágyi Diána, és hozzátette, "egyik tagjuk a Munkaügyi Központ álláskereső tréningjén kapta a tippet, hogy csatlakozzon hozzájuk.
Tóth Eszter szerint a kialakult közösség elég vegyesnek mondható, sok olyan ember van, aki biztatja a többieket, és tényleg tud örülni, ha valaki talál állást. Viszont az utóbbi időben egyre gyakrabban kapnak negatív visszajelzést is, és akadnak olyanok, akik csak a kötözködés kedvéért csatlakoznak. A közösségi média számos előnye mellett azért megfigyelhetjük a hátrányait is: a web 2.0-s alkalmazások ugyan közelebb hozzák egymáshoz az embereket, de egyúttal konfliktusokat is gerjeszthetnek.
Tóth Eszter úgy látja, ma Magyarországon nem könnyű a helyzet az álláskeresők számára. "Nagyon kevés a segítség - pl. tanácsadás formájában -, és a legtöbb helyen ez is csak pénzért működik. Sok ember van, aki hónapok vagy évek óta nem talál munkát, és a legtöbb helyről még csak vissza sem jeleznek nekik" - fogalmazott a szerkesztő.
Forrás: Tapscott, D. - Williams, A. D. (2007): Wikinómia: Hogyan változtat meg mindent a tömeges együttműködés. HVG Kiadó Zrt., Budapest, pp. 11-14.
A bizalomra épülő online közösségekben lapos társadalmi színterek alakulnak ki, ahol az egyének túllépve a hagyományos szervezeti kereteken egyenrangú felekként, együttműködve lépnek fel. Ezek a spontán keletkező és formálódó webes közösségek a tömeges együttműködés erejét használják fel.
Az utóbbi néhány évben, a közösségi oldalak megjelenésével megnőtt a társadalmi hálózatok erejét kiaknázó, spontán közösségek száma. A HR szakmán belül is egyre nagyobb arányban kezdik felismerni a közösségi média és az online közösségekben rejlő lehetőségeket. Ilyenek például az álláshirdetéseket megosztó facebookos profilok, melyekben az információ és más erőforrások újfajta felhasználására nyílik lehetőség. A következőkben az álláshirdetésekre specializálódott Szárnyas Fejvadász közösségét mutatjuk be.
Szárnyas Fejvadász
A közösségi alapon működő, álláshirdetéseket közzé tevő Szárnyas Fejvadász profilt néhány hónappal ezelőtt, 2012 júniusában indította Szilágyi Diána. "Eredetileg akkor kezdtem a falamon található álláshirdetéseket megosztani a barátaimmal, amikor többen is szóltak, hogy segítségre van szükségük. Mivel én is voltam munkanélküli egy hosszabb időszakon át, tudom, mennyire kilátástalannak és reménytelennek érezheti ezt a helyzetet az ember, és ezt senkinek sem kívánom. Aztán a dolog úgy kinőtte magát, hogy szükség volt egy külön oldal létrehozására" - foglalta össze Szilágyi Diána az oldal alapításának történetét.
A Szárnyas Fejvadász mögött összesen hat civil áll, akik önként segítenek az álláshirdetések posztolásában. A szerkesztők között van munkavállalási tanácsadó is, de legtöbbjüknek nincs kapcsolódása a HR szakmához.
"A Szárnyas Fejvadász üzemeltetése nem kerül pénzbe, csak energiába és időbe. Mivel többen vagyunk, így a velejáró munka is meg tud oszlani, mindenki annyit tesz bele, amennyit tud. Lassacskán a munka egyes területein is kialakul egyfajta szerepmegosztás. A befektetett energia pedig abszolút megtérül, elképesztően jó érzés, amikor azt olvashatjuk, hogy valakinek sikerült állást találni a segítségünkkel" - mondta el Szilágyi Diána.
Rohamosan nő a csatlakozók száma
Mára a Szárnyas Fejvadásznak több mint 40 ezer tagot számláló közössége van. Az alapító elmondta, hogy ezzel a megoldással sokkal több emberhez jutnak el a hirdetések, és sokkal több emberen lehet segíteni. "Az oldal küldetése is csak ennyi, reméljük, hogy így minél több ember juthat munkához a mai nehéz gazdasági helyzetben" - fogalmazott az amúgy internetes portál főszerkesztőjeként dolgozó Szilágyi Diána. Van olyan hét, amikor ötezer ember is csatlakozik az oldalhoz. "Nem számítottam ekkora érdeklődésre, azt gondoltam, maximum 2-5000 ember lesz kíváncsi rá. El is keserít ez a taglétszám és a növekedés üteme, hiszen azt jelzi, hogy valami nagyon nincs rendben" - tette hozzá az alapító.
Sajátos összekötő szerepet tölt be a munkaadó és a munkavállaló között
Herzogné Kövesi Judit. A profil egyik szerkesztője beszámolt arról, hogy nagyon vegyes álláshirdetésekkel keresik meg őket, ennél fogva igen heterogén ajánlatok kerülnek ki az oldalra. Volt már felsővezetői posztra, kreatív területre, médiába, kereskedelmi és szolgáltatási területre, pénzügyi pozícióba meghirdetett állásajánlatuk, de fizikai, sőt betanított munkára szóló hirdetéseket is helyeztek már ki a Szárnyas Fejvadász üzenőfalára.
Az álláshirdetések nagy részét a közösség tagjai juttatják el az oldal szerkesztőinek. Az is egyre gyakoribb, hogy egyenesen a munkáltató jelentkezik a hirdetéssel. Sőt, néhány állásportál rendszeresen hirdet az oldalon, valószínűleg amiatt, mert ezáltal nagyon gyorsan sok emberhez tudják eljuttatni a klienseik hirdetéseit.
A pozíciók nagy része teljes munkaidős, de sok részmunkaidős és távmunka lehetőséget is posztoltak már. Tóth Eszter, a Szárnyas Fejvadász egyik szerkesztője elmondta, minden hirdetést kitesznek, csak az ügynöki és az szexuális szolgáltatással összefüggésbe hozható ajánlatokat szelektálják. Az oldalhoz csatlakozók közös, együttműködő és építő jellegű munkája abban is megnyilvánul, hogy a közösség tagjai figyelemmel kísérik a profilon megjelenő tartalmakat, és ha többen jelzik, hogy érzésük szerint nem valós információkat állít a hirdetés, a szerkesztők azonnal leveszik azt az üzenőfalról.
Mikor "árad a csí"
Szilágyi Diána szerint a közösségi oldalakon történő álláskeresés abban is különbözik a hagyományostól, hogy a rajtuk keresztül munkát találó emberek sokszor köszönetet mondanak nekik. "Ilyenkor árad a csí az oldalon, és a sikersztorik talán erőt adnak a még állást keresőknek" - fogalmazott Szilágyi Diána, és hozzátette, az ilyen üzenetek száma alapján elég hatékonynak tűnik az oldal. Néha a munkáltatók is megírják tapasztalataikat a profillal kapcsolatban. Az oldal egyik munkatársa, Kövesi Miri Mariann elmondta, hogy a Szárnyas Fejvadász gyors munkaerő közvetítői hatékonyságáról már több visszajelzés is érkezett a munkáltatók részéről.
Gyors, interaktív és ingyenes
Tóth Eszter elmondta, a Szárnyas Fejvadász sokkal interaktívabb, mint egy álláskereső portál, hiszen amint kiteszik az álláshirdetéseket, a közösség tagjai azonnal láthatják a saját falukon. Így azonnal reagálni tudnak a poszt tartalmára. Ez pedig egyfelől jó visszajelzés lehet egy munkáltatónak, másfelől jó platform egy párbeszédre is. Emellett a közösségi oldal felépítésének köszönhetően egy-egy hirdetés nagyon rövid idő alatt rengeteg emberhez eljuthat.
"A Munkaügyi Központ álláskereső tréningjén kapta a tippet"
Az oldal létezéséről általában a saját ismerőseiken keresztül értesülnek a tagok, de a szerkesztők kaptak már olyan levelet is, amelyből az derült ki, hogy a családsegítők javasolták a Szárnyas Fejvadászt, mások céges tréningen hallottak róla - fogalmazott Szilágyi Diána, és hozzátette, "egyik tagjuk a Munkaügyi Központ álláskereső tréningjén kapta a tippet, hogy csatlakozzon hozzájuk.
Tóth Eszter szerint a kialakult közösség elég vegyesnek mondható, sok olyan ember van, aki biztatja a többieket, és tényleg tud örülni, ha valaki talál állást. Viszont az utóbbi időben egyre gyakrabban kapnak negatív visszajelzést is, és akadnak olyanok, akik csak a kötözködés kedvéért csatlakoznak. A közösségi média számos előnye mellett azért megfigyelhetjük a hátrányait is: a web 2.0-s alkalmazások ugyan közelebb hozzák egymáshoz az embereket, de egyúttal konfliktusokat is gerjeszthetnek.
Tóth Eszter úgy látja, ma Magyarországon nem könnyű a helyzet az álláskeresők számára. "Nagyon kevés a segítség - pl. tanácsadás formájában -, és a legtöbb helyen ez is csak pénzért működik. Sok ember van, aki hónapok vagy évek óta nem talál munkát, és a legtöbb helyről még csak vissza sem jeleznek nekik" - fogalmazott a szerkesztő.
Forrás: Tapscott, D. - Williams, A. D. (2007): Wikinómia: Hogyan változtat meg mindent a tömeges együttműködés. HVG Kiadó Zrt., Budapest, pp. 11-14.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Így szólítsd meg a Z generációs kékgalléros munkaerőt 2 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Meghallgattuk helyetted a hazai HR podcastokat – és most elmondjuk, melyik éri meg az idődet! 2 hónapja
- Több mint 100 kiállítóval várják az érdeklődőket a Műegyetemi Állásbörzére 2 hónapja
- Álommeló helyett rémálom: soha nem volt ekkora biznisz az álláskeresők átverése 2 hónapja
- Az AI sírva fakad? Szkennelő munkatársat keres Újbuda jegyzője 2 hónapja
- Rossz hír a magyar dolgozóknak: munkahelyi stresszben éllovasok vagyunk 2 hónapja
- Eredményorientált? Feladatorientált? - Vagy inkább kiégésre ítélt? 2 hónapja
- Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt 3 hónapja
- Feladatot keressünk, ne pozíciónevet: Jobangel az álláskeresés titkairól 3 hónapja
- Így győzd meg a HR-est az önéletrajzoddal! 3 hónapja



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?