Mi a legerősebb megtartó erő a munkahelyen?
Nem a fizetés nagysága, nem az érdekes munka, se a kényelmes iroda. A munkavállalót más ragasztja munkaadójához. Polgár Zita vezetői és önismereti mentor több ezer állásinterjú után osztja meg a témáról a gondolatait.
Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Az interjúztatás manapság nagyüzemben megy, és ennek töredékénél fordul elő, hogy a jelölt igazán megismeri a leendő vezetőjét. Azt az embert, aki várhatóan a legnagyobb hatással lesz munkavégzésére és az adott munkahellyel kapcsolatos döntéseire. Erre azonban törekedni kell, már interjú adta korlátos lehetőségek között is. Egy új kolléga első munkanapjától fogva egyre intenzívebben fog növekedni számára a vezető jelentősége, mert egy szervezeten belül is elsősorban emberek vagyunk. Vágyunk a visszajelzésre, a megbecsülésre és arra, hogy érezzük, hogy számítunk ott, ahol nap, mint nap dolgozunk. Így az anyagi javak, természetbeni juttatások és egyéb ösztönzők előtt van valami, amely a legnagyobb hatással van egy munkavállaló elköteleződésére: annak tudata, hogy ő és munkája fontos a vezetőség számára. Annak, hogy érezze, hogy jelenléte a vállalatban akkor is érték, ha épp nem ő hozza a csúcsteljesítményt. Mert érzi, hogy figyel rá a vezetője.
Az emberközpontúság nem helyettesíthető
A munkavállaló természetesen felelős azokért a feladatokért, amelyeket elvállalt. A vezető pedig - többek között - arra szerződik, hogy az ehhez szükséges feltételeket biztosítsa és motiválja csapatát. Hiszen ő tűzi ki a célokat, az ő vízióját fogja megvalósítani a csapat, melyhez számos tényezőre van szükség, de elsősorban emberekre. A vezetői cél elérése forog kockán minden esetben, amikor nincs rajtuk elég fókusz. Egy szervezet összes alkotóeleme közül ugyanis az ember a legfontosabb, és pusztán gazdasági értelemben számít erőforrásnak.
Ahogy egy privát kapcsolatban is az szilárdítja meg az elköteleződést, hogy a felek kölcsönösen tesznek egymásért, a munkahelyi életben is számít, hogy a vezető valóban szolgálja-e az embereit, hogy ők is szolgálhassák a vezetőt az általa kijelölt célok elérésében.
Egy jó vezető a munkavégzéshez szükséges feltételek biztosítása mellett, törekszik emberei megismerésére, foglalkozik velük és lehetőséget ad nekik a kibontakozásra. Aki elmulasztja mindezt, akár viszonylag rövid időn belül nagy nehézségekkel nézhet majd szembe. Például azzal, hogy elmegy az az embere, akiről nem tudta pontosan, hogy mire lenne képes. És manapság, amikor a munkaerőhiány egyre nagyobb, egyenesen öngól az mindezt megengedni. Az ember önmagáért érték, akár hiány van belőle a piacon, akár nem. Így egy vezetőnek mindenkor kötelessége gondoskodni róla, egyetlen aláírt munkaszerződés sem garancia ugyanis az örök motivációra.
Mit tegyen a vezető az embereiért?
Bármely munkavállaló csak világos keretek, elvárások és folyamatok rendszerében képes működni, az eredményességhez és az elköteleződéshez pedig még jóval több kell. A vezetőnek meg kell adni a csapata számára mindazon feltételeket, amelyre szükségük van a teljesítéshez, meg kell ismernie, hogy mire képesek, és meg kell találnia az egyéni motivációjukat, amely összhangba hozható a vezetői szintű célokkal. A munkakörülmények nem merülnek ki a látványos irodában, vagy a finom ingyen kávéban. Sőt, a legkevésbé erről szólnak. Az igazán fontos feltételek azok, amelyek közvetlenül hatnak az emberek munkakedvére: átlátható folyamatok, elvárások, tiszta munkakör, személyre szabott célok, visszajelzés, megbecsülés, útmutatás és leginkább egy vezető, aki mindezért tesz.
Ezzel szemben, ha a nap nagy része azzal megy el, hogy a dolgozóknak akadályokat kell elhárítaniuk a feladatok (színvonalas) elvégzéséhez, az rombolja a motivációt. Az „ezt így szoktuk csinálni, szokd meg te is” és a „próbáld meg kibírni” típusú válaszok erősen visszavetik munkához való hozzáállást.
Gondoljunk csak bele, még egy igazán lelkes pályázót is sokszor nehéz találni, akkor hogyan fog nehéz feltételek és kevés törődés mellett egy alacsony motivációjú (de lehet, hogy igen kompetens) dolgozó őt akadályozó helyzetek közepette eredményesen dolgozni? Leginkább sehogy. Ennek következménye a közöny, a gyenge teljesítmény, a látszatmunkavégzés és az, hogy tulajdonképpen már csak a munkabér az egyedüli oka annak, hogy az illető bejár dolgozni. Ennek egyenes következménye a fluktuáció. És egy elveszett motivációt semmi nem hozza vissza.
A vezető tükre a csapata elköteleződése
A vezetés szolgálat, nem utasításkiadás és ebben nem lehet megúszásra játszani. A vezetőt az jellemzi leginkább, ahogyan a csapatával bánik. Márpedig ahol sok ember hagyja el a hajót, ott gond van a kormányossal. Az önérzetes hozzáállás pedig nem megoldás. Belátásra, önreflexióra és tudatos, emberközpontú tettekre van szükség. Olyan vezetőre, aki felismeri és cselekedeteivel igazolja, hogy neki számítanak az emberei. Nem elég hangoztatni, hogy „nálunk az ember az első”. Sőt, beszélni erről nem is feltétlenül szükséges. Mert ezt leginkább megcselekedni kell.
A vezetőt nem az önmagáról mondott állításai és ígéretei, vagy felettesei értékelése jellemzik a legőszintébben, hanem a tettei. És ha azok összhangban vannak mindazzal, amit mond, akkor hitelességét csapata elköteleződése is visszaigazolja majd.
Polgár Zita, Vezetői és Önismereti Mentor
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 3 hete
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 3 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Organizational Development Manager 4 hete
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 4 hete
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 1 hónapja
- Felmérés: a boldog vezetők boldogabb csapatokat eredményeznek 1 hónapja
- Röpködnek a milliók: ennyit lehet most keresni vezetőként 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?