kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 éve

Miért kell jelen lenni a LinkedIn-en?

A toborzóknak, fejvadászoknak és cégeknek a hagyományos hirdetési felületeken túl a közösségi oldalakon is jóval aktívabbá kell válniuk, ha szeretnék megszerezni maguknak a fiatal tehetségeket. Ugyanis itt van jelen a célközönségük. Ráadásul a LinkedIn kifejezetten igyekszik erősíteni a profi toborzók felé a szolgáltatásait. A hosszú távú cél pedig az, hogy ebben a rendszerben minden cég és felkínált állás benne legyen, a kereslet és a kínálat a közösségi oldalon keresztül egymásra találjon. Ehhez persze a vállalatoknak, legalábbis itt Magyarországon, komoly szemléletváltásra van szükségük, hiszen egyelőre elenyésző az olyan állásajánlatok száma, ahová LinkedIn profillal lehet jelentkezni, míg ez a világ más országaiban már bevett gyakorlat. Ezt a szemléletváltást szolgálta a Tesk HR szakmai rendezvénye, amely a toborzás új lehetőségeiről szólt.

images

Őszintén be kell vallanom, én is elhanyagoltam a személyes LinkedIn profilomat, például a jelenlegi munkahelyemet is megkésve frissítettem rajta. Ugyanakkor rendszeresen kaptam az e-mail fiókomba a leveleket arról, hogy kinek, milyen változások történtek a karrierútjában, ki, milyen készségemet, szakmai kompetenciámat erősítette meg egy ajánlással, vagy éppen milyen hozzám passzoló állásajánlatok kerültek fel az oldalra, ha esetleg érdekelne a dolog. A fentieken, és a közösség véleményformálóinak érdekes szakmai cikkein túl a közösségi oldal böngészése egyéb szempontból is hasznos lehet.
Donka Noémi
Az embernek, akár toborzó, HR-es vagy éppen magánember komoly helyzeti előnyt adhat, ha például utána tud nézni tárgyalópartnereinek. Ugyanis a közös pontok megtalálása mentén, az érdeklődés felkeltése egymás iránt jóval könnyebb, mintha nulláról indulunk, mondta el Donka Noémi, LinkedIn szakértő és HR tanácsadó. A LinkedIn jelenleg a 3. legnépszerűbb közösségi oldal, 364 millió felhasználóval, Magyarországon azonban még csak körülbelül 540 ezer tagot számlál. A felhasználók leggyakrabban munkaidőben tevékenykednek a közösségi oldalon.

Én…

A digitális önéletrajz legnagyobb előnye, hogy abszolút aktív és naprakész, ha a felhasználó rendszeresen frissíti a profilját. Ráadásul ez a profil egy első kézből származó információ, amit mi írunk, így mi határozzuk meg, hogy mit szeretnénk közvetíteni a külvilág felé, mi az, amit valóban meg akarunk mutatni, nem pedig mások írnak rólunk. Szakmai szempontból pedig szintén erősíthetjük a profilt, ha a területünkhöz kapcsolódó cikkeket publikálunk, osztunk meg vagy akár csoportokban beszélgetünk a szakma aktuális kérdéseiről. Ráadásul az egy csoporthoz tartozó embereket, az azonos érdeklődési kör alapján a rendszer ismerősöknek tekinti, így közvetlenül meg tudjuk keresni a többi csoporttagot is. Egyszerre 50 csoportnak lehetünk tagjai, így a merítés igen bőséges lehet.

HR-esek, toborzók pedig egy online adatbázisként tekinthetnek a felületre, amely széles kapcsolati háló kiépítésére is lehetőséget ad, valamint kulcsszavak alapján keresni is lehet benne, így könnyebb ráakadni a szakmai szempontból fontos tartalomra, megfelelő jelöltre.
Ráadásul a világon szinte mindenkivel kapcsolatba kerülhetünk, ha „építgetjük” a hálózatunkat, ugyanis ma már nem is hat (mint Karinthy idejében), hanem többnyire már három lépésben elérhetünk bárkit, aki az ismerősünk ismerősének az ismerőse, jelezte Donka Noémi.

Ha valaki eredményesen szeretné magát „eladni” az oldalon, akkor érdemes többek között egy mosolygós profilképet feltennie, mert az bizalmat ébreszt, és a képpel rendelkező profilok látogatottsága mindig jóval magasabb, mint azoké, ahol nincs kép. A cégeknél például külön üzenete lehet, egységet sugározhat, ha munkatársai hasonló öltözetben, vagy egyenkiegészítővel jelennek meg a profilképükön.

Ahogy az első körülbelül kétsoros összefoglaló is nagyon fontos, amelyet az ember magáról írhat, mert ha valaki rákeres, akkor ez a pár mondat jelenik meg róla a képe mellett, vagyis így kelti az első digitális benyomást. Nem muszáj, hogy nagyon hivatalos, a megszokott száraz szöveg legyen, itt is lehet kreatívnak lenni, vagy valami olyan információmorzsát elhinteni benne, amitől érdekesek, kívánatosak lehetünk, például egy munkáltató, toborzó számára.

A munkahelyek felsorolásán túl érdemes némi információt közölni az ellátott feladatkörökről, projektekről, ezekben „elrejteni” a megfelelő kulcsszavakat, amelyekre például a toborzók leggyakrabban rákereshetnek az adott szakmával kapcsolatban.

Szakmai kompetenciákkal magunkat is felruházhatjuk, amelyeket aztán ismerőseink megerősíthetnek, így hitelesebbé téve a profilt, ahogy ezt mi is meg tudjuk tenni másokkal.

… és a cégem

A vállalati profil kialakítása az énmárka építésének része, ami bizony, mint online lábnyom, szakmai szinten nem elhanyagolható. Hiszen a jelöltek illetve esetleges üzleti partnereink is ez alapján kaphatnak képet cégünkről. Ezen keresztül lehet kommunikálni a követőkkel, a cégről egy kicsit személyesebb, érdekesebb dolgokat is lehet posztolni, mint egy hivatalos honlapon, amely segíthet a pozitív kép kialakításában. Valamint a posztok biztosítják, hogy a vállalat jelen legyen követői hírfolyamában, vagyis szem előtt legyen, hangsúlyozta a szakértő.
Akik egy cég oldalát követik elképzelhetőnek tartják, hogy ott dolgozzanak - mondta Hajnal Péter.

Akik egy cég oldalát követik, általában sokkal inkább elképzelhetőnek tartják, hogy az adott helyen dolgozzanak, 79 százalékuk gondolkodik így, jelezte Hajnal Péter a LinkedIn régiós vezetője. Ezért is érdemes például olyan karrieroldalt létrehozni a céges profilon belül, amelyen keresztül közvetíteni lehet, hogy milyen ott dolgozni, mit kínálnak az érdeklődőknek. A munkáltató márka építésén a HR-nek és a marketingnek együtt kell működnie, hiszen a toborzás is lényegileg marketing feladat, ahol a céget el kell adni a kiszemelt munkavállalóknak.

Az oldal mindenféle statisztikákat készít a látogatókról, amelyeket érdemes figyelemmel követni, és akár ennek figyelembevételével alakítani a tartalmat. Mindezek mellett pedig álláshirdetéseket is meg lehet osztani, amelyek például rögtön eljuthatnak a cégünk után amúgy is érdeklődőkhöz, illetve sok mindenki máshoz is. Jelenleg Magyarországon körülbelül 800 álláshirdetés fut a közösségi portálon.

Álljunk át a profik oldalára

A toborzóknak ez utóbbi lehetőség alapvetően fontos. Részükre azonban külön felületek is rendelkezésre állnak, amelyek az „alapverziónál” jóval több lehetőséget biztosítanak, ugyanakkor nem ingyenesek. A recriuter és a recruiter lite ilyen felületek, amelyeken keresztül a jelöltek korlátlanul elérhetők, sőt maga a rendszer ajánl fel alkalmasnak tűnő elölteket egy-egy adott álláshirdetésre, akiket rögtön meg lehet közvetlenül keresni, valamint sokféle szűrő beállítható, ami alapján a szóba jöhető jelöltek körét le lehet szűkíteni. A rendszer itt még több lehetőséget kínál, hogy nyomon kövessük hirdetéseinket és a jelentkezőket. Készül statisztika arról, hogy hányan nézték meg a hirdetést, hányan olvasták el a kiküldött kapcsolatfelvételre irányuló leveleket, hányan válaszoltak, érkezett-e új jelentkezés stb. Lehet levélsablont is készíteni, ami megkönnyítheti a toborzók munkáját, ugyanakkor ha nem több száz vagy több 10 jelöltről van szó, akkor ezeket érdemes egy kicsit személyre szabni, mert az a másik félnek mindenképpen jól esik, és megtérülhet az ebbe befektetett energia.

Még azt is megtudhatjuk ezekből a statisztikákból, hogy a jelöltek elérése csütörtökön(!) 9 és 10 óra között a leghatékonyabb, hétvégén jóval kevésbé van értelme levelet küldeni, mert a válaszadási arány 16 százalékkal kevesebb.

3 milliárdos globális piac

David Nixon
David Nixon, a LinkedIn feltörekvő piacainak vezetője ecsetelte a lehetőséget, ami a szakmai közösségi oldalban rejlik. Mint mondta 3 milliárd ember van jelen jelenleg a globális munkaerőpiacon, ebből 600 millióan szakemberek, akiknek egy része állást keres vagy ha nem is keres aktívan, megtalálhatja őket a lehetőség a rendszeren keresztül. Az emberek majdnem 40 százaléka érzi úgy, hogy nem használják ki a tehetségét, képességeit a munkahelyén, így nyitott lehet a váltásra.

Mint mondta egyszerre két egymással látszólag ellentétes problémával néz szembe a munkaerőpiac, a növekvő munkanélküliséggel, ami a fiatalokat különösen súlyosan érinti, hiszen az ILO 2013-as adatai szerint 75 millió 15 és 24 év közötti fiatal van, akinek nincs munkája, bár relatíve sok állás létesül. A két fél valahogy mégsem találkozik. Gyakran lyuk van a képzettség és aközött, amire valóban igény lenne. Ugyanakkor egyre nagyobb a verseny a tehetségekért.

Ma a világon 70 millió vállalat van, a LinkedIn célja, hogy előbb-utóbb mindegyiknek legyen saját profilja, és minden megnyíló állás kerüljön fel az oldalra. Valamint a profilok alapján feltérképezhetők legyenek a tehetségek, képzettségek, hogy egészen praktikusan gondolkodva el lehessen dönteni, hogy egy régión belül például hová érdemes egy multinacionális vállalatnak telepítenie a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó cégét, ahol a szükséges tudás a leginkább jelen van.
  • 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Így lesz toborzási stratégia egy meetingből

Egy új pozíció kiírásakor a toborzás-kiválasztással foglalkozó szakembereknek az egyik első dolga kellene, hogy legyen összehozni egy stratégiai... Teljes cikk

Itt a lista, ezek a cégek hozhatnak be vendégmunkásokat

Június 30-ig kellett teljesíteniük az új idegenrendészeti törvény feltételeit azoknak a HR szolgáltatóknak, amelyek gyorsabban szeretnének a... Teljes cikk

Van valami, ami sokkal fontosabb, mint a munkavállaló életkora és generációja

A generációs különbségek a személyiség tekintetében elhanyagolhatóak - állítja a Hogan Assessments tanulmánya. Az adatok azt mutatják, hogy bár... Teljes cikk