Vállalati és HR kultúraváltás
A digitális átalakulás gyakran szervezeti átalakulással is párosul, hiszen a folyamatok jelentős mértékben változnak, valamint nem egyszer éppen a digitalizáció miatt szükséges az egyszerűsítés, az újragondolása annak, hogy eddig hogyan működtünk. Erről is szólt az SAP szakmai konferenciájának HR szekciója, a HR NOW. Második rész.
A Takarékbanknál komoly összevonás történt a közelmúltban, így a nagyjából 900 helyen, 1500 munkakörben dolgozó 7000 alkalmazott esetében integrációra és szervezetfejlesztésre egyaránt szükség volt. Így a bank egyszerre hat modulját vezette be a Success Factorsnak, amely a munkakörök átgondolását, racionalizálását vonta maga után. A digitalizáció konszolidációra késztette a vállalatot.
A Richter a teljesítménymenedzsment modullal indult el, ahol a bevezetésnek az volt az eredménye, hogy a rengeteg kivételt valahogy bele kellett építeni a rendszerbe, ehhez pedig a rendszeren kívüli tényezőket kellett átgondolni, például azt is, hogy milyen kompetenciák azok, amelyeket a teljesítménymenedzsmentben értékelni fognak.
A Bonafarmnál a visszajelzésadás kultúrája fejlődött a bevezetés eredményeként nagyot, ugyanis a vezetőknek kötelező lett leülni, és visszajelzést adni a dolgozóknak, amire nagyon nagy igény van. Ez a Takarékbanknál is hasonlóan történt, Oszlányi Törtel szerint néha muszáj rászorítani a vezetőket a változtatásra. A két felsővezető szerint akár azzal, hogy saját bónuszuk kerül veszélybe, ha nem értékelnek. Amikor pedig az ilyesmi zsebre megy, annak tud motiváló ereje lenni. A gyakorlat aztán megmutatja, hogy miért jó mindkét félnek, ha visszajelzést ad és kap.
Tóth István szerint előnye az is, hogy nem a HR üzemelteti, hanem a vezetők, akik így közvetve arra is rá vannak kényszerítve, hogy átbeszéljék a beosztottakkal a célokat, amelyeket aztán ki lehet tűzni. Egyben a munkavállalókat is bátorítják, hogy kérjenek ők is visszajelzést a vezetőiktől. Hiszen a dolgozó is használja az eszközt, amibe beírhatja - ahogy sokan meg is tették-, hogy velük nem volt hajlandó kommunikálni a vezetőjük. Ennek pedig nyoma marad, ilyen módon is katalizálva a változást. A Richternél egy digitális „badge rendszert” is bevezettek, ezeket a jelvényeket (tíz félét) bárki odaadhatja a másiknak, akár megjegyzéssel kiegészítve, ami szintén egyfajta visszajelzés, értékelés. Mint Tóth István elmondta, január óta körülbelül 2000 jelvényt osztottak ki egymásnak a kollégák, ami bár nem a hivatalos teljesítménymenedzsment része, mégis támogatja a visszajelzés kultúráját.

A válozásmenedzsment fontosságára hívta fel a figyelmet Forrás Lajos, szervezetfejlesztő, aki a magasugrás technikájának átalakulását mutatta be analógiaként. Ugyanis ahhoz, hogy a piac egyre magasabb szintű elvárásainak megfeleljen egy cég, ahhoz az új rendszerek, technológiák mellé általában új megvalósítási modell is kell. A változás azonban rengeteg energiát emészt fel, ezért fontos, hogy fenntartható legyen, ne égjnek ki következtében a résztvevők idejekorán. Ehhez hét lépés segít hozzá, vázolta a Telos Partners modellje nyomán. Először fontos tisztázni a vezetői ambíciót, hogy ehhez megvan-e a vezetői csapat, ami be tud állni mögé, mi az a kultúra és értékrend, amire építkezni lehet. Milyen vízió és stratégia van a változásra, majd be kell vonni a kollégákat, bevezetni a változásokat, és mindennek eredményképp megújulni.
Ha kicsit kibontjuk a címszavakat, akkor a következő tényezők a fontosak: olyan embernek kell a csapat élén állni, aki le tudja küzdeni a változással szembeni ellenállást, a csapattagoknak jól kell tudni segíteni egymást, együttműködni. Éppen ezért a vezetői csapatot meg kell erősíteni. Az értékeket azért kell meghatározni és lefektetni, mert a változásnak lehetnek olyan elemei, amelyek ezeknek ellene mennek, ezeket kell tudni azonosítani. A sikeres végrehajtáshoz előfeltétel: a jövőképpel rendelkezés és a stratégia. A munkavállalókkal pedig párbeszédet kell folytatni, hiszen a változás valódi sikere rajtuk múlik. Ezért tudniuk kell, hogy hol a helyük benne, miért lesz jó nekik. Ha a dolgozó nincs képben, akkor nem lehet elvárni az együttműködést. Ehhez pedig minél több csatornán közvetíteni kell az üzenetet, coachinggal, workshopokkal segíteni őket. Végül pedig fontos, hogy a szervezet beépítse a változás folyamatában megszerzett tudást a gyakorlatba is.
Ha a változáskezelésből hiányzik a bevonás és a mozgósítás, akkor akár az egész folyamat kudarcba fulladhat.
A cikk első részét ITT olvashatják.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
“Szívügyem, hogy a csapaton belül mindenki ki tudjon teljesedni a szakmájában” - mondja Gyarmati Katalin, a kecskeméti Nissin Foods Kft. HR... Teljes cikk
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
- Employer branding a természetben – így támogatja a Hotel Ózon a vállalati kultúra építését 4 hete
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Felmérés: a felsővezetők jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál 2 hónapja
- 1000-nél is több nyitott pozíció, azonnali jelentkezés - állásbörzén jártunk 4 hónapja
- A dicséret mint hiánycikk 5 hónapja
- Kimerülő szervezetek, technostressz - új kihívások a vállalati világban 5 hónapja
- Családias vagy családbarát munkahely? 5 hónapja
- Mire van szükség a sikeres digitalizációhoz? 5 hónapja
- Így állt a magyarok digitális jártassága 2022-ben 7 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 8 hónapja