kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 éve

6 tipp - így szerezhet egy coach nemzetközi tudást

Ahogy sok más szakmában, a coachingban is fontos a folyamatos szakmai fejlődés, a folyamatos tanulás. A coach munkája nagyon sokszínű, így sokféle ismeretre, megközelítési módra van szüksége, melyeket gyakran nemzetközi szakmai fórumokon lehet elérni, megszerezni. Behozni olyan tudást, eszközt, amit más még itthon nem próbált ki. Von Bartheldné Ábri Judit MA, MCC coach, CHN alapító szerint ehhez elengedhetetlen a szinte kielégíthetetlen érdeklődés, és hogy valaki mindig készen álljon a tanulásra, ugyanakkor ezt a tudást el is kell mélyíteni, hogy alkalmazni tudjuk, és az sem kis feladat, hogy valaki ki tudja választani, hogy mit érdemes elsajátítani, aztán üzletileg is hasznosítani. Erre adunk tippeket.

Rengeteg konferencia, workshop, szupervízió áll rendelkezésre, ha valaki fejlődni, tanulni akar, ezek közül azonban nem mindig könnyű választani.

Azt sem mindig könnyű eldönteni, hogy a jövőbeni ügyfelek mire tarthatnak igényt. Sokszor az is a coach feladata, hogy edukálja a lehetőségekről a partnereit, hogy ne mindig csak a szokásos eszközöket, vagy a már unalomig ismételt asszertív kommunikációt okító tréningeket kérjék, hanem legyenek nyitottabbak az újdonságokra. Egy kicsit az ügyfelek hiúságára és versengő szellemiségére is lehet ebben a kérdésben apellálni, hiszen jó azt hallani, hogy itt is ugyanazt a tudást kaphatják a vezetők, mint mondjuk a multi cégvezetői külföldön, vagy éppen a versenytársak. Az új tudás konkrétan versenyelőnyt jelenthet, ha ez az üzenet átmegy, akkor a fejlesztést szorgalmazónak nyert ügye lehet.

Ha naprakész akarsz lenni elengedhetetlen a tanulás



A tudásba pedig gyakran anyagi erőforrásokat is be kell fektetni, ezért érdemes alaposan körüljárni, hogy mibe. Ugyanakkor a jó hír az, hogy rengeteg lehetőség áll rendelkezésre ingyenesen is online, amiből folyamatosan lehet profitálni, szakmailag építkezni.

Ha egy coach nemzetközi ügyfelek felé is szeretne nyitni, akkor első lépésként mindenképpen javasolt a nemzetközi minősítés megszerzése, valamelyik elismert nemzetközi coach szervezeten keresztül (ICF: ACC, PCC, MCC vagy/és az EMCC minősítései) mert enélkül nem veszik komolyan külföldön, mint szakembert. Ábri Judit, aki maga is nemzetközi ICF vizsgáztató már 2013 óta, hangsúlyozta, hogy sokan csak a nemzetközi vizsga megszerzésének idejére - mert így kedvezőbb a vizsga díja - válnak tagjává ezeknek a szervezeteknek, holott a tagság fenntartása a továbbiakban is megéri, hiszen komoly tudásbázishoz, kapcsolati hálóhoz, ingyenes vagy kedvezményes webinarokhoz, konferenciákhoz férhetnek hozzá a tagok. Valamint további tippeket lehet kapni ingyenesen elérhető tartalmakra, hiszen ezeken a fórumokon általában jelen vannak a nemzetközi porondon legismertebb coach-guruk, akik saját oldalukat népszerűsítendő és a követői kör bővítése érdekében a tudás egy részét szintén ingyenesen hozzáférhetővé, letölthetővé teszik. Ugyanerre lehet eszköz a coaching tartalmú külföldi hírlevelekre való feliratkozás is. Nem beszélve arról, hogy a külföldi honlapokról ötleteket gyűjthet a coach, hogy milyen megközelítést érdemes alkalmazni, hogyan érdemes szövegezni akár saját oldalát a hazai közönsége számára, vagy ha ki akar lépni a nemzetközi piacra.

A nemzetközi konferenciák egyébként is komoly inspirációt jelenthetnek. Gyakran azonban ez nem olcsó mulatság, ezért fontos, hogy a coachnak legyen „tanulási büdzséje”, forrás, amit kifejezetten saját fejlesztésére szán éves szinten. Hogy legalább egyszer egy évben kitekintsen, lássa a nemzetközi trendeket, kilépjen a megszokott közegéből. Kiválasztani akár egy-egy képzést vagy egy-egy nevesebb előadót, akit a szakmai fejlődés érdekében érdemes meghallgatni. Ilyen esetben az összes anyagot érdemes felhasználni, feldolgozni, ami elérhető. Egy-egy fizetős képzés után még általában hosszan, vagy akár örök érvénnyel kapnak a hallgatók elérési lehetőséget az anyagokhoz, felvételekhez. Egy-egy tanulási lehetőség értékét úgy érdemes kiszámolni, hogy az összes erőforrást kihasználta-e az érdeklődő, ami elérhető, amit az adott képzés a konkrét tanulási időn túl nyújtott.

Ilyen nemzetközi rendezvény a WBECS (World Business & Executive Coach Summit), mely programok egy része ugyan pénzbe kerül, de mindig vannak előzetes webinárok a Coach Summit kezdete előtt, amelyek rövidebbek ugyan, de szintén magas színvonalat képviselnek, sokszínűek, és ingyenesen hozzáférhetők regisztráció után. (Idén 48 darab 45 perces webinar volt elérhető.) Ezeken keresztül nemcsak betekintést lehet nyerni a programokba, hanem már ezekből is sokat lehet tanulni, és az éves rendezvény sorozatra akkor befizetni, ha valami megfogta a coach érdeklődését, hogy majd a hosszabb webinárt is meghallgatva, jobban el tudjon mélyedni a témában.
Ábri Judit: Legalább az idő 20-át tanulásra kellene fordítani annak érdekében, hogy szakmailag frissek, jól képzettek maradjunk

Az is jelentős könnyebbség, hogy fizikailag nem kell elutazni egy másik országba, hogy valaki részese legyen egy ilyen eseménynek, hanem akár ki sem mozdulva otthonról vagy az irodából, lehet egy aktív tanuló közösség és program részévé válni.

Mire szánod az időd? Fel tudod-e dolgozni?



Azonban az inspirációt nem szabad összetéveszteni azzal, hogy valamit valóban elsajátítottunk, figyelmeztet a szakember. Ahhoz, hogy valóban felhasználható és alkalmazható tudássá váljanak a hallottak, ahhoz a megszerzett anyagot fel kell dolgozni, beépíteni az ügyfél munkába, a lényegét el kell mondani valakinek, elő kell tudni adni szakmai közönség előtt. Ugyanis ekkor válik valóban sajátunkká az anyag, hangsúlyozza Ábri Judit. Ezért fontos olyan fórumot, közönséget találni, ahol a feldolgozott témát a coach előadhatja. Erre is alkalmasak például a hazai coach szervezetek, az ott épített közösségek, mert teret adhatnak a megosztásra, akár klubok, workshopok keretében. Ugyanis, ha valaki nem használja a megszerzett tudást, akkor elfelejti, majd úgy érzi a képzés nem volt hasznos számára, így többet nem vesz részt hasonlón. Ha nem képzi magát, nem fejlődik, pedig coachként az ügyfelétől folyamatosan azt várja, hogy fejlődjön.

A másik lehetőség, megírni a tanultakat egy cikkben, blogban, esettanulmányként, amely szintén segíti az elmélyítést, sőt párbeszédre is invitálhatja az olvasókat.

A coachnak azt is fel kell mérnie, hogy van-e lehetőség specializálódásra a választott területén. Külföldön vannak coachok, akik az idősekre, például a hetven év fölöttiekre specializálódnak, vagy éppenséggel az ötvenes női vezetőkre. Azonban kérdéses, hogy ugyan ilyen témában például Magyarországon van-e fizetőképes kereslet? Lehetséges-e itthon csak egy ilyen szűk területre fókuszálni?

A coachoknak a következő tényezőket fontos átgondolni az önfejlesztéssel kapcsolatban:

1. Mennyi pénzt szán a tanulásra?
2. Ismer-e, használ-e nemzetközi tanulási platformot?
3. Kedvenc coaching irányzatának ki a nemzetközi vezető személyisége, nemzetközi coach guruja?
4. Mennyi időt, energiát szán a tanultak feldolgozására, elmélyítésére?
5. Hol van lehetősége megmutatni, amit tud, tanult?
6. Mi az elvárás a megrendelőtől, ügyfeleitől? Akarják-e az újat?
Motiválja-e a coachot, hogy hozzon újat?

Hogy milyen arányban van jelen a tanulás egy coach életében a munka mellett az döntés kérdése is. Ábri Judit szerint, aki a brit Reading University, Henley Business School Coaching Centerének oktatója is, legalább az idő 20%-át erre kellene fordítani annak érdekében, hogy szakmailag frissek, jól képzettek maradjunk. Mint mondja, egy coach akkor fog tudni dolgozni, tanítani nemzetközi szinten, ha megszerzi a lehető legmagasabb szintű tudást, elvégzi az odaillő nemzetközi szintű akkreditált képzést, és ezáltal oklevéllel is elismert szakértővé fejleszti magát. Így válik a tudása eladhatóvá bárhol, akárhol.

Több, mint 100 munkaügyi iratminta és szabályzat a HR Portaltól. Előfizetőinknek küldjük a munkajogász által rendszeresen frissített módosításokat is.
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk