Megjelent: 15 éve

Egyenlő munkáért egyenlő bért: mit jelent a gyakorlatban?

Sok munkáltatónak nem világos, mit takar az egyenlő munkáért egyenlő bért elve. Miként arra a "Bérhátrányban a nők" című írásunkban utaltunk, a női alkalmazottak "alulfizetése" alkotmányos, illetve Európai Uniós szabályokat is sérthet, illetve a munkáltató jogi felelősségét vonhatja maga után. Kérdésként vetődik fel például, hogy mit is takar valójában a béralku fogalma.

Az egyenlő munkáért egyenlő bért elve azon alapul, hogy a nők statisztikailag igazolható módon hátrányos megkülönböztetést szenvednek el munkaviszonyukkal kapcsolatosan, melynek három fő terepe az úgynevezett alulbérezés (ugyanazt a munkát alacsonyabb bérért is elvégzi), a felvétel elutasítása, illetve alacsonyabb pozícióban tartás (nem megbízható munkaerő, mivel bármikor elmehet szülni), valamint a GYES-ről visszatérő kismamák bérfejlesztésének elmaradása. Erre reagál az uniós szabályozás, amely egyebekben az amerikai gyakorlattal is összhangban van (A New York Times éppen az elmúlt hónapban foglalkozott ezzel a kérdéssel.)

Az egyenlő munkaért egyenlő bért tehát alapesetben azt jelenti, amit ki is mond, hogy ugyanazon a munkáért nem lehet eltérő díjazásban részesíteni a női, illetve férfi munkavállalókat. A munka díjazása keretében azonban munkaviszonyhoz közvetlenül kapcsolódó, releváns szempontok figyelembe vehetőek, ilyenek a szakmai tapasztalat, képzettség, végzettség, nyelvtudás, stb. Amennyiben a végzett munka nem azonos (ez a gyakoribb), akkor az összehasonlított munkák egyenértékűségét kell vizsgálni figyelembe véve a munkaviszonyhoz közvetlenül kapcsolódó valamennyi jogszerű szempontot.

Tekintettel azonban arra, hogy a nőket érő hátrányos megkülönböztetés a munkaviszony folyamán statisztikailag is igazolható, a már említett Európai Uniós szabályozás bizonyítási terhet hárít a munkáltatókra, melynek keretében a munkáltató feladata annak bizonyítása, hogy a munkaköri besorolási rendszer formális, objektiv alapokon nyugszik, illetve transzparens, azaz utólagos bizonyításra nem szorul.

Erre volt példa (ennek hiányára) az Egyenlő Bánásmód Hatóságnak a "Bérhátrányban a nők" címen megjelent cikk keretében a HR Portálon hivatkozott jogesete. A három munkavállaló (két nő és egy férfi) ugyanis ugyanazon munkafolyamat különböző fázisait végezték, nem végeztek azonos munkát, de a végzett munkák (adminisztratív munka) azonos értékűeknek voltak tekinthetőek. E tekintetben azonban a munkáltató nem tudott eleget tenni a rá háruló kimentési bizonyítási kötelezettségnek. Ennek oka egyrészt az volt, hogy a női munkavállalók havi fizetése 40 ezer forinttal tért el a férfi kollégájuk folyamatosan emelkedő fizetésétől, még akkor is, amikor egyikük vezetői pozícióba került (változatlan fizetéssel).

Különös hangsúlyt kapott az is, hogy lényegileg azonos munkaköri leírásuk, valamint teljesen azonos munkaszerződésük volt. Ezen túlmenően a férfi kolléga dolgozó pályakezdő volt, a munkáltató által kiemelt angol nyelvtudása pedig néhány soros emailek elküldésében, illetve alapszintű Excel-táblázatok kitöltésében merült ki. Az előbbi munkafázis alapfokú nyelvtudást sem igényelt, az utóbbit pedig kérelmező maga is ellátta. E tekintetben jelentkezett tehát az a követelmény is, hogy a női munkavállalóknak azonos esélyeket is kell biztosítani (alapszintű angol kommunikáció használata).

Ezzel egyidejűleg a munkáltató arra is hivatkozott, hogy gazdasági okok miatt a vezetővé vált női munkavállaló bérét rendezni nem tudja. Ennek megfelelően a munkáltató a transzparencia elvét sértette, amikor utólagos bizonyítás keretében úgy érvel, hogy a férfi munkavállaló munkakörétől gyakorlatilag eltérő munkát végzett (közvetlenül a főnöknek dolgozott), mely állítását tanúbizonyítás útján kíván alátámasztani. Álláspontját ugyanakkor sem a férfi kolléga tanúvallomása (ez a transzparencia szempontjából kevéssé is lenne releváns), sem saját szervezeti ábrája, sem pedig munkaügyi dokumentációja nem támasztotta alá.

Ez az úgynevezett "hagyományos" bizonyítás keretében lehetséges lenne, a vonatkozó irányelvek által bevezetett úgynevezett osztott bizonyítási szabályok (kimentési bizonyítás) azonban ezt nem teszik lehetővé. Végezetül a munkáltató sztereotipikus szemléletét mutatta az is, hogy kimentésében többek között arra hivatkozott, hogy "nem áll fenn a "bűnismétlés veszélye", mivel nincsen több női dolgozó a részlegen", "Kérelmező így is a minimálbér háromszorosát keresi", valamint, hogy "minden munkáltató úgy reagálna egy ilyen eljárás megindítására, hogy a munkavállalót azonnal elküldi, ők azonban részmunkaidős állást kínáltak számára".

Végezetül a munkáltató azon emaljét sem tartotta az ügy szempontjából relevánsnak a hatóság, amelyben felhívta a munkavállalók figyelmét arra, hogy példás büntetése lesz annak, aki a GYES-ről visszatérő kismamát a bekövetkezett bérfejlesztésről tájékoztatta. E tekintetben a hatóság arra mutatott rá, hogy habár ez nem a kérelmező esetében történt, a motívum minden esetben relevanciával rendelkezik. Ezen tényállás tehát a legszemléletesebb példája annak a sztereotipikus gondolkodásmódnak, mely szerint a nők kevesebb fizetésért is elvégzik lényegében ugyanazt a munkát, nem alkalmasak, vagy csak alacsonyabb fizetésért alkalmasak vezetői pozíció betöltésére, valamint, hogy a munkáltató igyekszik kerülni a GYES-ről visszatért munkavállalók bérfejlesztését (a hivatkozott eset ezt a kérdést is érintette).

E vonatkozásban rá kell mutatni arra is, hogy a béralku az egyenlő munkáért egyenlő bért elvével nem áll ellentétben. Amennyiben ugyanis a munkáltató objektív szempontokon alapuló munkaköri besorolási rendszert működtet (írásos munkaügyi dokumentációval), valamint transzparens módon közvetlenül a munkakörhöz kapcsolódó jogszerű érvekkel alá tudja támasztani azt, hogy az egyik munkavállaló munkája többet ér, mint a másiké, az nemtől függetlenül a munkáltató szuverén joga. Ennek meglétét azonban a munkáltatónak kell egyértelműen bizonyítania, cáfolván minden munkaviszonnyal közvetlenül össze nem függő, egyéb szempontot (pl. statisztika!).

Dr. Kéri Ádám, az Egyenlő Bánásmód Hatóság jogásza
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egymilliós fizetések a magyar munkaerőpiacon: mutatjuk, hol éri meg dolgozni

Hiába a gazdasági bizonytalanság, a bérek emelkedése töretlen: már három magyarországi ágazatban is egymillió forint felett van a bruttó... Teljes cikk

Ezért nehéz a kkv-nak jó könyvelőt találni

A kkv-k egyik legkritikusabb területe a pénzügyi-számviteli nyilvántartás – és mégis, a cégek többsége egyre nagyobb nehézségekbe ütközik, ha... Teljes cikk

Munkabér kifizetése

A munkabér kifizetésének szabályait a Munka Törvénykönyve (Mt.) és kapcsolódó jogszabályok pontosan meghatározzák, mégis gyakran merülnek fel... Teljes cikk