Fejlesztés és TÉR 360 fokos értékeléssel
Napjaink HR-ének egyik legnépszerűbb eszköze a 360 fokos értékelés. A népszerű munkatársértékelő módszer növekvő használata miatt érdemes megismerni, pontosan mit jelentenek a módszerrel nyerhető adatok a munkavállalók és a szervezetek számára. Három cikkből álló sorozatunk első részében azt a kérdést járjuk körül, hogy milyen célokra érdemes a 360 fokos értékelés módszerét bevezetni.
A felmérés céljától függően számos formája létezik a 360 fokos értékeléseknek és az alapját képező kérdőíveknek, az azonban elmondható, hogy a legtöbbjük kompetencia alapú értékelés, vagyis elsősorban a viselkedések, attitűdök és motivációk szintjén történik az általuk való értékelés. Az értékeléshez a szervezet a céltól függően vagy kialakítja saját kérdőívét, vagy dönthet úgy, hogy kész kérdőívet vásárol egy erre szakosodott cégtől. A kompetenciaalapú 360 fokos értékelések egyik népszerű eszköze például a Captain 360°, mely egyike a ma Magyarországon elérhető számítógéppel támogatott értékelő rendszereknek. A módszer a CAPTain Online tesztek 38 faktorán alapul, mely modell segítségével bármely szervezetben és munkakörben lehetővé teszi a felmérés gyors és adminisztrációmentes elvégzését.
A technológia fejlődésével és az online alkalmazások megjelenésével a 360 fokos értékelés elérhetőbb és olcsóbb lett, mégis, időigényessége és költségessége miatt a legtöbb felmérés fókuszában még mindig a vezetők állnak.
A 360 fokos értékelés felhasználása: fejlesztés vs. teljesítményértékelés
A 360 fokos értékelés a vezetőfejlesztés történetének egyik legnépszerűbb eszköze és napjainkban is a fejlesztés az egyik leggyakoribb felhasználási területe. A fejlesztési programok során a visszajelzéseket arra használják, hogy fejlesszék a kompetenciákat, a kapott eredményeket azonban nem használják fel teljesítményértékeléshez. A visszajelzés egyrészről segíti az értékelteket, hogy tudatosuljanak bennük az erősségeik és fejlesztendő pontjaik, másrészről rámutat arra, hogy hogyan látják őket mások a munkájukban és ez mennyire egyezik meg az énképükkel.
A visszajelzés ezáltal segíti az önészlelés javítását, növeli az én-tudatosságot és irányt mutat, hogy mely pontokon kell javítani a hatékonyságán. A módszer segíti a produktivitással és a morállal kapcsolatos problémák azonosítását, az ezekről való kommunikáció megkezdését, valamint a fejlesztési- és tréningigények meghatározását: támogatja a tréning-csoportok, egyéni képzési tervek, és coaching programok összeállítását, és alapja lehet a mentorprogramoknak.
A fejlesztési programok mellett a másik leggyakoribb felhasználási területe a módszernek a teljesítményértékelés, illetve ehhez kapcsolódóan a teljesítménymenedzsment és a kompenzáció. Hagyományosan a teljesítményértékelés két személyes folyamat volt, melyben a felettes és a beosztottja vettek részt, azonban a '90-es évek elején a szervezetek újra gondolták ezt a folyamatot, arra gondolva, hogy vajon mennyi időt tud egy felettes a beosztottja megfigyelésére szentelni? Elég ez ahhoz, hogy valós és holisztikus értékelést adhasson róla?
A 360 fokos értékelés módszerével visszajelzést kapnak a résztvevők, hogy hogyan teljesítenek a csapatban, és hogy a többi csapattag hogyan teljesít. Mivel nem csak a felettestől származó, hanem egymástól is jövő értékelésekről van szó, ezért pontosabbnak fogadják el és úgy érzik, jobban reflektál a teljesítményükre, mintha kizárólag a felettes értékelte volna őket. A 360 fokos értékeléssel elkerülhetők a hagyományos kétirányú teljesítményértékeléssel együtt járó személyészlelési torzítások (pl. hallo effektus, kivételezés) és az esetleges diszkriminációs jelenségek, hiszen a visszajelzés több forrásból jön, mindenki számára ugyanazon kompetenciák és sztenderdek mentén, így korrektebbnek és hasznosabbnak tartják a munkatársak a teljesítményértékelés ezen formáját.
Fontos azonban, hogy bár előnyösnek tűnhet több célra is felhasználni egy mérés adatait, így egyúttal fejlesztéshez és teljesítményértékeléshez, mégsem ajánlott, mivel a tapasztalatok szerint a kettő eltérő eredményt ad. A dilemmát az okozza, hogy a keretezés miatt alapvetően mások az értékelők motivációi fejlesztési célú értékelésnél, mint teljesítményértékelési helyzetben: sokkal őszintébbek és kevésbé félnek a következményektől a résztvevők, ha úgy tudják, az eredmények fejlesztéshez kellenek és nem teljesítményértékeléshez. Nem ritka emiatt, hogy egy szervezet csak azután kezdi el alkalmazni a 360 fokos értékelést teljesítményértékelési célokra, miután már korábban bevezette az eljárást fejlesztések eszközeként.
Következő cikkünkben az eredményeket és a módszer hatékonyságát leggyakrabban befolyásoló tényezőket gyűjtjük össze.
Források:
Carson, M. (2006). Saying it like it isn't: The pros and cons of 360-degree feedback. Business Horizons, 49 (5), 395-402.
Gillespee, T.L. (2004) Internationalizing 360-Degree Feedback: Are Subordinate Ratings Comparable? Journal of Business and Psychology, 19 (3), 361-382.
Toegel, G., Conger, J.A. (2003). 360-Degree Assessment: Time For Reinvention. Academy of management learning and education, 2 (3). 297-311.
Kazi Sarolta
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk
Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk
Vezetőként vagy HR-szakemberként bizonyára tapasztalta már a jelenséget: a nyári kánikula beköszöntével a délutáni meetingek belassulnak, a... Teljes cikk
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- 3000 alkalmazottját figyelmezteti a brit bankcég, hogy alulteljesítés miatt elbocsátás vár rájuk 3 hónapja
- Értékelés vagy büntetés? Több tanárnak lehúzták a pontját a bérkeret miatt 5 hónapja
- Hogy kell jól tönkretenni a kolléga hétvégéjét? - avagy a visszajelzés művészete 6 hónapja
- Itt a tanév vége, pontozással értékelik a pedagógusok egyéni teljesítményét 6 hónapja
- Ne akarj gyorsan túlesni rajta: így tűzz ki teljesítménycélokat 10 hónapja
- Hogyan tudunk pontosabb 360 fokos mérést készíteni kevesebb erőforrással? 1 éve
- Miért érdemes teljesen új irányból ránézni a 360 fokos felmérésekre? 1 éve
- A teljesítményértékelés digitalizálása: Hogyan változtatják meg a digitális eszközök a teljesítményértékelési folyamatokat? 2 éve
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 2 éve
- Innováció a teljesítményértékelésben: egy új út a minőségi visszajelzésekért 2 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?