HR vezetők rendkívüli helyzetben - Bertók Ibolya, Market-csoport
Június 2-án tért vissza az irodába a Market csapata, méghozzá vadonatúj irodaházukba - mondta Bertók Ibolya HR igazgató. Mi történt addig és hogyan sikerült felvenni a home office hónapjai után a fonalat? A magasépítő vállalat HR igazgatója azt is elárulta, hogy önkéntes alapon 340 munkavállalójukat tesztelték koronavírusra, hárman estek át a betegségen.
Márciusban azonnali átállásra, határozott cselekvésre volt szükség, miközben a járvány egy kételyekkel teli helyzetet teremtett. Az elsődleges kérdés az volt, hogy hogyan végezhetők tovább biztonságosan a feladatok, milyen intézkedéseket kell tenni a működés fenntartása érdekében. Létrehoztunk egy krízisbizottságot a menedzsment tagjaiból, kidolgoztuk a következő hetek lépéseit, akciótervet készítettünk. Az első intézkedések már március 11-ére megszülettek.
Már az elején fontos cél volt az is, hogy egy esetleges megbetegedés ne indítson el cégen belüli fertőzési hullámot, ezért létrehoztunk egy forródrótot (e-mailben, telefonon), ahol a kollégák azonnal kapcsolatba tudtak velünk lépni, ha éppen hazaérkeztek külföldről, olyan országból, ahol a vírus jelen volt, vagy esetleg tünetük lett volna. Itt rögtön tudtunk számukra információt adni, segíteni.
Az intézkedéseink határozottak voltak, ez párosult a dolgozók részéről egy fegyelmezett, szabálykövető végrehajtással, ami nagyon megkönnyítette a dolgunkat.
A munkavállalók mekkora hányada dolgozott home office-ban?
Körülbelül a munkatársak 20%-a tudott otthonról dolgozni, az irodai dolgozók szinte teljes köre. Ennek az alapja már megvolt, hiszen IT rendszereink alkalmasak voltak távelérésre az építkezési helyszínek miatt is, és a távmunka sem állt tőlünk távol, bizonyos munkakörökben eddig is megvolt a lehetőség, így nem nulláról indultunk. Ráadásul januárban indultunk egy e-learning rendszer bevezetésével, éppen túl voltunk két készségfejlesztő tananyagon, az e-learning felület megismerésén. Ugyanakkor járvány miatt új kereteket kellett létrehozni, amely HR oldalról többek közt az otthoni munkavégzés részletesebb szabályozását is jelentette.
A Market új irodaházának bejárataFókusz a kommunikáción, a folyamatos tájékoztatáson volt. Ezek a tájékoztatók, irányelvek a vállalat lépéseiről szóltak, a munkahelyen elvárt viselkedésekről. Ha kérdések, félelmek merültek fel, azokat gyorsan megválaszoltuk. Hetente „HR hírmorzsákban” tájékoztattuk a kollégákat az új intézkedésekről és mindenről, ami a témában aktuális volt.
E-learning anyagokkal segítettük az átállást a home office-ra, a munkaidő megszervezését, beosztását, megosztottunk tippeket a gyerekek otthoni oktatása kapcsán is. Kommunikációra a teljes cégcsoport a Teams-et használta. A vezetők felé pedig ajánlás volt, hogy napi háromszor tartsák csapatukkal a kapcsolatot. Kezdjenek egy napindító meetinggel, legyen egy lazább informális „kávészünet” szintén az online rendszeren keresztül, majd tartsanak napzáró meetinget csapatukkal.
Hogyan hatottak az intézkedések a HR folyamatokra?
A toborzási folyamataink részben leálltak, de már újból keresünk szakembereket. Fontos prioritásaink között volt munkatársaink egészségének megóvása: a 60 éven felüliek otthon maradtak, megszerveztük a tömegközlekedés nélküli munkába járást az építéshelyszínen és a központban dolgozóknak.
Elbocsátásra szerencsére nem volt szükség.
Az építés, kivitelezés folyamatosan zajlott. Ezeken a helyszíneken kötelező volt a maszk és gumikesztyű használat, kézfertőtlenítő pontokat helyeztünk el. Az építésvezetők, az építkezésen dolgozók, mérnökök fele-fele időben dolgoztak a helyszíneken vagy irányítottak otthonról, részleges home office-ban. Váltották egymást, hogy kevesebb legyen a személyes érintkezés.
Hogyan zajlik a visszaállás? Mi a menetrend?
Június 2-án megtörtént a visszarendeződés a teljes vállalatcsoportban. A teljes home office megszűnt, mindenki visszatért, csak azok nem, akik korábban is távmunkában dolgoztak. Ráadásul a visszatérés egyben azt is jelentette, hogy beköltöztünk, birtokba vehettük új irodaházunkat, ami járvány ideje alatt is épült. A beköltözést ütemeztük, két csoportba osztottuk a kollégákat és természetesen a maszk, a fertőtlenítés továbbra is az életünk része maradt. Önkéntes alapon 340 főt leteszteltünk COVID 19-re, akik közül mindössze három személy teszteredménye jelezte, hogy korábban átestek a víruson.
Ön milyen érzésekkel tér vissza, hogy érzi mi volt nehéz az elmúlt időszakban?
Vártam már nagyon a visszatérést, visszarendeződést. Az átállás egy teljesen más működésre nem volt könnyű. Eleinte elkövettem azt a hibát, hogy elkezdtem reggel 6:30-kor dolgozni, amikor egyébként munkába indulok, és akkor fejeztem be, amikor haza szoktam érni. A munkába járásra fordított időt is munkával töltöttem. Rengeteg volt a feladat, folyamatos volt a munka, ezt meg kellett tanulni keretek közé szorítani, beosztani az időt. Furcsa volt azt is megszokni, hogy nem lehetett azonnal, közvetlenül lereagálni dolgokat, nem tudtam személyesen egyeztetni a kollégákkal, meg kellett szokni a virtuális világot: hallom a hangját, de nem minden esetben látom a másik fél arcát, nem látom hogyan reagál. Hiányoztak a munkatársak, az irodai környezet. HR-esként számomra fontosak az emberi kapcsolatok, a folyamatos beszélgetés másokkal, a jelenlét elengedhetetlen, úgyhogy örülök, hogy ez visszatért.
Mit visznek magukkal ebből a járványügyi helyzetből?
Megtartjuk az új tudást, tapasztalatot, amit megszereztünk az elmúlt három hónapban. Azt gondolom, hogy jól leszabályoztuk működésünket a válsághelyzetekre vonatkozóan. Ezeket az akcióterveket biztosan megőrizzük, így ha bármilyen hasonló esemény adódik, akkor megfelelően tudjuk majd őket adaptálni.
Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):
Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
Mihók Krisztina - Erste Bank
Nagy Annamária - Unilever
Fluck Benedek - MVM Csoport
Martin Eszter - NN Biztosító
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- A flexibilis irodáké a jövő? 2 hónapja
- Itt a lista, ezek a kritikus tulajdonságok HR vezetőként 3 hónapja
- Hibrid munkavégzés és az irodák új szerepe 3 hónapja
- Állásinterjú-szimulátorral segíthetnek a börtönből szabadultaknak visszatérni a munkába 3 hónapja
- Így építs jövőálló céget! - tanácsok a legbefolyásosabb magyar HR vezetőktől 4 hónapja
- Az irodától a home office-ig: mi teszi boldoggá a munkavállalókat? 4 hónapja
- Hogyan formálható értékké az irodai jelenlét? 4 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Kalmár Ákos, Continental Csoport 4 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Csoknyainé Horváth Gertrud, a dm ügyvezetője és HR igazgatója 4 hónapja
- Egyre kisebb hely jut majd a dolgozóknak az irodában? 4 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: András Klára, Egis Gyógyszergyár Zrt. 5 hónapja
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?