Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Bertók Ibolya, Market-csoport

Június 2-án tért vissza az irodába a Market csapata, méghozzá vadonatúj irodaházukba - mondta Bertók Ibolya HR igazgató. Mi történt addig és hogyan sikerült felvenni a home office hónapjai után a fonalat? A magasépítő vállalat HR igazgatója azt is elárulta, hogy önkéntes alapon 340 munkavállalójukat tesztelték koronavírusra, hárman estek át a betegségen.

Meséljen az elmúlt két hónap tapasztalatairól!

Márciusban azonnali átállásra, határozott cselekvésre volt szükség, miközben a járvány egy kételyekkel teli helyzetet teremtett. Az elsődleges kérdés az volt, hogy hogyan végezhetők tovább biztonságosan a feladatok, milyen intézkedéseket kell tenni a működés fenntartása érdekében. Létrehoztunk egy krízisbizottságot a menedzsment tagjaiból, kidolgoztuk a következő hetek lépéseit, akciótervet készítettünk. Az első intézkedések már március 11-ére megszülettek.

Már az elején fontos cél volt az is, hogy egy esetleges megbetegedés ne indítson el cégen belüli fertőzési hullámot, ezért létrehoztunk egy forródrótot (e-mailben, telefonon), ahol a kollégák azonnal kapcsolatba tudtak velünk lépni, ha éppen hazaérkeztek külföldről, olyan országból, ahol a vírus jelen volt, vagy esetleg tünetük lett volna. Itt rögtön tudtunk számukra információt adni, segíteni.
Az intézkedéseink határozottak voltak, ez párosult a dolgozók részéről egy fegyelmezett, szabálykövető végrehajtással, ami nagyon megkönnyítette a dolgunkat.

A munkavállalók mekkora hányada dolgozott home office-ban?



Körülbelül a munkatársak 20%-a tudott otthonról dolgozni, az irodai dolgozók szinte teljes köre. Ennek az alapja már megvolt, hiszen IT rendszereink alkalmasak voltak távelérésre az építkezési helyszínek miatt is, és a távmunka sem állt tőlünk távol, bizonyos munkakörökben eddig is megvolt a lehetőség, így nem nulláról indultunk. Ráadásul januárban indultunk egy e-learning rendszer bevezetésével, éppen túl voltunk két készségfejlesztő tananyagon, az e-learning felület megismerésén. Ugyanakkor járvány miatt új kereteket kellett létrehozni, amely HR oldalról többek közt az otthoni munkavégzés részletesebb szabályozását is jelentette.
A Market új irodaházának bejárata

Fókusz a kommunikáción, a folyamatos tájékoztatáson volt. Ezek a tájékoztatók, irányelvek a vállalat lépéseiről szóltak, a munkahelyen elvárt viselkedésekről. Ha kérdések, félelmek merültek fel, azokat gyorsan megválaszoltuk. Hetente „HR hírmorzsákban” tájékoztattuk a kollégákat az új intézkedésekről és mindenről, ami a témában aktuális volt.

E-learning anyagokkal segítettük az átállást a home office-ra, a munkaidő megszervezését, beosztását, megosztottunk tippeket a gyerekek otthoni oktatása kapcsán is. Kommunikációra a teljes cégcsoport a Teams-et használta. A vezetők felé pedig ajánlás volt, hogy napi háromszor tartsák csapatukkal a kapcsolatot. Kezdjenek egy napindító meetinggel, legyen egy lazább informális „kávészünet” szintén az online rendszeren keresztül, majd tartsanak napzáró meetinget csapatukkal.

Hogyan hatottak az intézkedések a HR folyamatokra?

A toborzási folyamataink részben leálltak, de már újból keresünk szakembereket. Fontos prioritásaink között volt munkatársaink egészségének megóvása: a 60 éven felüliek otthon maradtak, megszerveztük a tömegközlekedés nélküli munkába járást az építéshelyszínen és a központban dolgozóknak.
Elbocsátásra szerencsére nem volt szükség.

Az építés, kivitelezés folyamatosan zajlott. Ezeken a helyszíneken kötelező volt a maszk és gumikesztyű használat, kézfertőtlenítő pontokat helyeztünk el. Az építésvezetők, az építkezésen dolgozók, mérnökök fele-fele időben dolgoztak a helyszíneken vagy irányítottak otthonról, részleges home office-ban. Váltották egymást, hogy kevesebb legyen a személyes érintkezés.

Hogyan zajlik a visszaállás? Mi a menetrend?



Június 2-án megtörtént a visszarendeződés a teljes vállalatcsoportban. A teljes home office megszűnt, mindenki visszatért, csak azok nem, akik korábban is távmunkában dolgoztak. Ráadásul a visszatérés egyben azt is jelentette, hogy beköltöztünk, birtokba vehettük új irodaházunkat, ami járvány ideje alatt is épült. A beköltözést ütemeztük, két csoportba osztottuk a kollégákat és természetesen a maszk, a fertőtlenítés továbbra is az életünk része maradt. Önkéntes alapon 340 főt leteszteltünk COVID 19-re, akik közül mindössze három személy teszteredménye jelezte, hogy korábban átestek a víruson.

Ön milyen érzésekkel tér vissza, hogy érzi mi volt nehéz az elmúlt időszakban?



Vártam már nagyon a visszatérést, visszarendeződést. Az átállás egy teljesen más működésre nem volt könnyű. Eleinte elkövettem azt a hibát, hogy elkezdtem reggel 6:30-kor dolgozni, amikor egyébként munkába indulok, és akkor fejeztem be, amikor haza szoktam érni. A munkába járásra fordított időt is munkával töltöttem. Rengeteg volt a feladat, folyamatos volt a munka, ezt meg kellett tanulni keretek közé szorítani, beosztani az időt. Furcsa volt azt is megszokni, hogy nem lehetett azonnal, közvetlenül lereagálni dolgokat, nem tudtam személyesen egyeztetni a kollégákkal, meg kellett szokni a virtuális világot: hallom a hangját, de nem minden esetben látom a másik fél arcát, nem látom hogyan reagál. Hiányoztak a munkatársak, az irodai környezet. HR-esként számomra fontosak az emberi kapcsolatok, a folyamatos beszélgetés másokkal, a jelenlét elengedhetetlen, úgyhogy örülök, hogy ez visszatért.

Mit visznek magukkal ebből a járványügyi helyzetből?



Megtartjuk az új tudást, tapasztalatot, amit megszereztünk az elmúlt három hónapban. Azt gondolom, hogy jól leszabályoztuk működésünket a válsághelyzetekre vonatkozóan. Ezeket az akcióterveket biztosan megőrizzük, így ha bármilyen hasonló esemény adódik, akkor megfelelően tudjuk majd őket adaptálni.

Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):

Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
Mihók Krisztina - Erste Bank
Nagy Annamária - Unilever
Fluck Benedek - MVM Csoport
Martin Eszter - NN Biztosító
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál

Hogyan mozog egy vezető a Mercedesnél a logisztika és a HR között, és miként jut nőként ügyvezetői szintre? Szetei Hajnalka, a kecskeméti... Teljes cikk

Friss energia - Tippek a munkahely megújításához

Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk

Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk