kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

HR vezetők rendkívüli helyzetben (10.) - Fluck Benedek, MVM Csoport

„HR étlapot” kellett alkotnunk a 60 cég, és közel 15 ezer munkavállaló különböző csoportjainak kezelésére. A munkavállalók 55-60%-a home office-ban dolgozik, de a kritikus területek dolgozói beköltöztek a munkahelyükre” - mondta Fluck Benedek, az MVM Csoport HR vezérigazgató-helyettese, aki azt is elárulta, hogyan készülnek az újranyitásra.

Hogy néz ki egy munkanapja mostanság?

A vezetői példa szerintem fontos dolog, így én is otthonról dolgozom március 16-a óta, amikor az MVM felsővezetése döntött a home office elrendeléséről. Néha, bizonyos operatív feladatok miatt be kell mennem az irodába, akkor megteszem a megfelelő óvintézkedéseket, maszkot veszek, fertőtlenítek.

Home office-ban a munkanap abból a szempontból más, hogy korábban kezdődik és később fejeződik be, közte viszont rugalmasabb az időbeosztás. Ezzel a kollégák is élhetnek, hiszen sokaknak kell az otthoni munkavégzés mellett a digitális oktatásban segíteniük a gyerekeiknek is, így kötetlen munkarendet vezettünk be, amelyet persze a szervezett megbeszélések, online meetingek némileg befolyásolnak. A nap strukturálása sokkal inkább az egyén feladata és felelőssége. A helyzet pozitívuma viszont, hogy az utazás megtakarításával időt nyerünk, egyik Skype meetingről a másikra pár másodperc odaérni.

Hogyan készültek fel a home office-ra?

A társaságcsoport egészére - ez 60 céget és közel 15 ezer munkavállalót jelent - a válság előtt kialakítottuk a home office szabályzatunkat, természetesen az ellátásbiztonságot és az üzletfolytonosságot figyelembe véve. Ezt rendeltük el mindenki számára kötelezően, ahol lehetséges volt. Ahol nehézkesebben ment, például az ügyfélszolgálatok esetén, ott a desktopok hazaköltöztetésével oldottuk meg a helyzetet. Jelenleg a munkavállalók 55-60%-a dolgozik otthonról.

A társaságcsoport tagjai térben egyébként is szétszórva helyezkednek el, így volt gyakorlatunk a virtuális megbeszélések lebonyolítása terén, lényegében megvolt már ennek a kultúrának az alapja a vállalatnál. Szerencsére, például a digitális képzési rendszernek (e-learning, webinar) szintén vannak bejáratott eszközei.

Vannak azonban olyan kollégák, akik a kritikus infrastruktúrát működtetik, például a Paksi Atomerőművet vagy az ellátási hálózatot, itt nincs lehetőség home office-ra. Az atomerőműben ez nagyjából 700 főt jelent. A kritikus munkakörök munkavállalói beköltöznek a telephelyekre időszakos váltásokkal, ami nagyjából kétheti forgót jelent: úgy hívjuk, hogy fordított karantén. Ezekben az esetekben meg kellett teremteni az evés, ivás, tisztálkodás és a szabadidő eltöltésének körülményeit is, hogy ne legyen olyan nehéz az ellátás biztosítása, az így is komoly áldozatot igénylő helyzetben.

Milyen csatornákat használnak a kommunikációra?

Kihasználjuk a digitális eszközök adta lehetőségeket. Általában Skype-on tartjuk a megbeszéléseket. Amikor négyszemközti beszélgetéseket tartunk, akkor ezt kamerával tesszük, hogy legalább a személyesség illúziója meglegyen. Ez erősíti a társas kapcsolatot. Viszont a HR vezetői csapat megbeszéléseit, amikor többen vagyunk, csak hangot használva tartjuk meg, hetente egyszer.

Miben más home office-ból vezetni? Milyen új technikákat tanult meg, kezdett alkalmazni?

Sokkal jobban kell koncentrálni az online megbeszélések témájára, strukturáltságára. Ugyanakkor különösen a négyszemközti alkalmakon fontos egy kis szociális beszélgetést is folytatni, érdeklődni, hogy a másik hogy van, hogyan tudott alkalmazkodni, van-e valami gondja.

A fizikai elérhetőség hiányát meg kell szokni, hiába lehet telefonon elérni a másikat folyamatosan, nem szaladhatok át hozzá vagy kérdezhetek a másik irodából valamit, mint a normál hétköznapokban. Hiszek az interperszonális kapcsolatokban, így ennek a hiányát fel kell dolgozni.

Az e-mailek száma jelentősen megnövekedett, hiszen ide helyeződött a virtuális kommunikáció egyik súlypontja. Hogy ennek mértéke csökkenjen Sharepointot használunk, amibe mindenki bele tud közvetlenül írni, így nem végtelen és egy idő után követhetetlen e-mail folyamokkal kell megküzdenünk a virtuális térben.

Milyen intézkedéseket kellett meghozni a munkavállalókra vonatkozóan ebben a helyzetben?

Teljesen új munkakultúrát kellett bevezetni és támogatni, úgy hogy közben megőrizzük a hatékonyságot, a munkahelyeket és a béreket. Erre számos ötletet és segédletet adtunk ki, valamint folyamatos mentálhigiénés tanácsadás lehetőségét biztosítunk a kollégáknak.

Az egész társaságcsoportra kellett kidolgozni irányelveket arra vonatkozóan, hogy hogyan kezeljük a különböző munkavállalói csoportokat. Tulajdonképpen egy „HR étlapot” állítottunk erre össze. Kialakítottuk, hogy hogyan védjük a vírus által koruknál vagy alapbetegségeik miatt veszélyeztetett munkavállalókat, illetve milyen védőeszközökkel lássuk el azokat, akiknek muszáj közvetlen kapcsolatba kerülniük az ügyfelekkel.

A 15 ezer munkavállaló körében nagyon sok szakma képviselteti magát, a gázszerelőtől az atomfizikusig, az ügyfélszolgálatostól a kontrollerig. Meg kellett szervezni a hatékony kommunikációt ezek között a csoportok között. Olyan internetes felületet biztosítani, működtetni számukra, amelyen keresztül mindenkit elérnek a releváns információk.
Jóléti intézkedéseket is tettünk: például, hogy az egészségbiztosítási rendszeren keresztül könnyen elérhető legyen az e-recept szolgáltatás; az MVM sportegyesület edzői Facebook csoportban tartanak heti több alkalommal online edzéseket; önkéntes csoportok is alakultak, akik segítik egymást, ha erre szükség van.

A szakszervezetekkel egyeztetve, a bérmegállapodáson felül a pandémiás időszakra vonatkozóan külön ösztönzőket vezettünk be a többletterhelés és a kiemelkedő teljesítmény elismerésére. Így az erkölcsi mellett anyagi ellentételezésre is lesz lehetőség az év folyamán.

A helyzetet folyamatosan figyelemmel követjük, ha esetleg ennek megfelelően az irányelvek alakítására lenne szükség. Folyamatos kapcsolatban vagyunk az operatív törzzsel, figyeljük a kormányzati döntéseket, és ehhez igazítjuk mi is a döntéseinket.

Készülnek-e az irodák újranyitására? Vannak-e tervek arra vonatkozóan, hogy ez milyen időtávban reális?


Nagyjából három hete gondolkodunk már azon, különböző munkavállalói és társasági fókuszcsoportok segítségével, hogy hogyan térünk majd vissza a normál működéshez. Az irodai munkák tekintetében egyelőre továbbra is fenntartjuk a home office-t. Ügyfélszolgálati területen folyamatos kooperációban vagyunk a partnereinkkel, hogy összehangoljuk az esetleges újranyitást, hogy hogyan történjen a biztonságos munkafeltételek biztosítása. A kritikus területeken pedig még ennél is fokozottabb óvatosságra, konzervatív hozzáállásra van szükség. Ki kell alakítani, hogy kiket kell tesztelni, milyen rendszerességgel, milyen munkabiztonsági intézkedéseket - távolságtartás, takarítás, fertőtlenítés - kell hozni.

Vannak dolgok, amelyek meg fognak maradni a vészhelyzet után is, így például a virtuális megbeszélések, hiszen gyakran hatékonyabbak, időtakarékosabbak és segítik az érintkezések csökkentését is.

Felkészülési fázisban vagyunk, amelynek alakulását sok különböző tényező befolyásolja. Lépcsőzetes visszarendeződésre számítok az év második felében a helyzetnek megfelelő alkalmazkodás mellett.

Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):

Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
Mihók Krisztina - Erste Bank
Nagy Annamária - Unilever
  • 2024.11.13A legnagyobb probléma az ember? HR és Bérszámfejtés 2025 | 2024.11.13. Fluktuációcsökkentés, jogi megfelelés, bérstruktúrák optimalizálása – készítse fel vállalatát a jövő HR kihívásaira! Csatlakozzon ingyenes webináriumunkhoz, és ismerje meg a jól működő HR stratégiákat!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.15CSR HUNGARY SUMMIT’24 2024.11.15. Gundel Palota A CSR Hungary konferenciák 2006-tól a CSR Hungary vállalati felelősség és fenntarthatóság döntéshozóinak vezető szakmai rendezvényei. Ahol jó lenni! Ahol jó fejlődni! Elmélet és valóság együtt! ESG, CSRD, CSR, fenntarthatóság... KATTINTSON, REGISZTRÁLJONinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.15Így számolhatjuk fel közösen a bérszakadékot! Gyere el és ismerd meg, mit tehetünk közösen a nemek közötti munkaerőpiaci egyenlőség megteremtéséért! Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.192024.11.19–12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Akár öt munkanapon belül állásajánlatot adunk: Turmezey Luca

Idén februárban váltott egy magyar informatikai középvállalattól egy holland hátterű multinacionális céghez Turmezey Luca, akit új munkaadója, az... Teljes cikk

Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával

Vasárnap véget értek a paralimpiai játékok is. Hogyan hasznosította a HR a munkavállalói motivációban, csapat- és szervezeti kultúra építése... Teljes cikk

Így ellensúlyozzuk egy halmozottan hátrányos helyzetű iparág kevésbé vonzó tényezőit - interjú Szabóné Bánfalvi Mariannával, a BorsodChem HR Szolgáltatási Főosztályának vezetőjével

A kollégák átlagban 14 éve dolgoznak a cégnél, a tehetséges munkavállalóknak lehetőségük van rotációra a kínai anyavállalatnál, mini... Teljes cikk