kapubanner for mobile
Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 11 éve

Kiből lesz a HR BP? HR-karrier Business Partner szerepben

A HR Business Partner pozíció az Ulrich-féle modellben éles váltást jelent egy generalista vagy vezetőtámogató BP szerephez képest. A munkaügyi szakmai tudás háttérbe szorul, és felértékelődik az üzleti területen szerzett tapasztalat, a meggyőzőkészség és a rendszerekben való gondolkodás.

Nincs egy üdvözítő út a HR Business Partner modell bevezetésére, hangzott el az OD Partner HR BP fórumán. Mint már korábbi cikkeinkből is kiderült: a Business Partneri rendszer kialakítására több út is kínálkozik a szervezeteknek, amelyből kiválaszthatják a számukra leginkább megfelelőt.

Az úgynevezett evolúciós úton a HR-generalista növi ki magát generalista BP-vé vagy akár vezetőtámogató BP-vé, az úton egyre inkább eltávolodva a napi operatív feladatoktól a szervezetfejlesztésre, vezetőtámogatásra tolódik a hangsúly a munkájában.

A forradalmi, revolúciós megoldás az Ulrich-modell bevezetése, amelyben elválnak egymástól a HR-osztály feladatainak különböző szintjei. Az adminisztrációt egy szolgáltató központ (SSC) végzi, amellyel a vezetők, munkatársak közvetlen kapcsolatban állnak, vagyis nem a helyi HR-eshez fordulnak minden adminisztratív, vagy apró-cseprő problémával, elszámolandó vonatjeggyel. A szakértői feladatokat a Center of Exellence (COE) tartja kézben, míg HR Business partnerek a cég különböző szintjein foglalkoznak a szervezet fejlesztésével, coacholással, vezetői tanácsadással, mindezt pedig az üzleti érdekek szigorú szem előtt tartásával teszik.

A fórum tapasztalatai szerint az Ulrich-féle modell gyakran okoz frusztrációt mind vezetői, mind HR-es körben. A vezetőre ugyanis több új feladat hárul, például magának kell az SSC-ben dolgozó munkatársakhoz fordulnia olyan dolgok miatt (például egy új pozíció létrehozása), amelyeket korábban a szomszéd szobában dolgozó generalistától azonnal megkapott. Cserébe a modell azt ígéri, hogy a HR-es felszabadul az adminisztráció alól, így a tudását nagyobb hatékonysággal tudja a szervezet hasznára fordítani. A jelenlévők tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a HR BP-knek sok fejtörést okoz, hogy az SSC nem tud az elvárt hatékonysággal működni, sokszor kell a Business Partnereknek közbeavatkozni.

Felmerült az is, hogy az Ulrich-féle modellben a korábban ismert HR-es karrierutak érvényüket vesztik. Kérdés, hogyan kerülhet valaki például egy SSC-ből egy COE-beli vagy Business Partneri szerepbe, hiszen ezek a szervezeti egységek feladataikban, elvárásaikban és szervezetileg is élesen elválnak egymástól.

Elhangzott, hogy a HR BP szerep más kompetenciákat követel, mint például a generalista pozíció. A klasszikus HR-es tudás, mint például a munkajogi vagy bérszámfejtési ismeretek itt kevésbé hasznosak. Annál előnyösebb, ha a HR BP üzleti területről érkezik, és személyközi képességei nagyon erősek: agilis, “értékesítő jellegű” személyiséggel bír.


Így zajlik a szerepek közti átmenet



A konferencián azt is összefoglalták, mire készülhetnek azok a HR-esek, akiknek a szervezete elindul egyik vagy másik úton.

Az a generalista, ki vezetőtámogató BP-vé válik fontos, hogy elengedje a kizárólagos szolgáltatói attitűdjét, hiszen új szerepkörében már nem ennek kell urlakodnia, az idejét sokkal inkább az üzleti igényeknek, vezetőtámogatásnak, challengelésnek, coachingnak kell alárendelnie. Emiatt vezetésben, coachingban, asszertivitásban és a szervezetfejlesztés területén kell igazán sokat fejlődnie.

A vezetőtámogató BP-ben egy esetleges Ulrich HR BP átmenet esetén teljesen le kell mondania az operatív feladatok megoldásáról, amelyek korábban rengeteget adhattak nap mint nap a hatékonyság érzéséhez. Kemény üzletemberi/üzletasszonyi szerepbe kell helyezkednie, ahol el kell távolodnia a kapcsolati orientációtól, és ahol a vezetővel azonos szintű partnerként kell tekintenie önmagára. Figyelnie kell az üzleti trendeket, és a folyamatok szervezésében is járatosnak kell lennie. Hatékonyan kell kommunikálnia a vezetőkkel, és képesnek kell lennie több komplex projekt egyidejű menedzselésére.


  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A Z generáció nem igazítja az életét a munkához

A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk

Megelőzte a takarítócég a Spart, a One-tól kétszázan távoztak

Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk

Ne akarj gyorsan túlesni rajta: így tűzz ki teljesítménycélokat

Az év eleji nyilatkozatok, járulékigazolások és különféle adminisztratív munkaügyi teendők végeztével azoknál a munkáltatóknál, ahol... Teljes cikk