Keretrendszer kell: különben szétfolyik
Kevesen használnak keretrendszert, ami egy helyen tartja mind az eszközöket és a résztvevőket, mind pedig csoportosítja, követhetővé és visszakereshetővé teszi a tananyagot. Ezek az úgynevezett Learning Management System-ek (LMS). A Karrier Intézet már több, mint három éve tért át a „blended learning”-re, ami leegyszerűsítve részbeni digitális távoktatást jelent. A tapasztalataink szerint a LMS használata már az első programnál (tréningnél, képzésnél) megtérül. Ez nem egyszerűen egy újabb eszköz; gyakran oktatási/tanulási kultúraváltást is reprezentál. Az LMS minden oktatási tevékenység központja - ebben, ezen keresztül történik minden tanulás, kommunikáció, együttműködés, elemzés és feladatbeadás.
Van ahol már működik
Több felsőoktatási intézményben is régóta használnak LMS-t keretrendszerként (Coospace, Moodle) több kevesebb sikerrel. Most, hogy hirtelen kellett átállni a távoktatásra, ezeknek az intézményeknek felbecsülhetetlen előnyük lett abból, hogy egy működő LMS rendszerük van, amit „csak” jobban kell kihasználniuk. De amíg, ahol ez nincs és e-mailen küldött pdf fájlokkal meg innen onnan összeszedett oktatónként változó ingyenes eszközökkel próbálkoznak, addig, ahol már van ilyen rendszer, ott csak az intenzívebb használat jelent kihívást.
A Karrier Intézet talán az egyik legjobb ilyen keretrendszert használja a tréningjei támogatására. Ennek a konkrét rendszernek az előnye, hogy olyan ellenőrzött tudományos (pedagógiai, neurobiológiai, pszichológiai) eredmények felhasználásával készült, amik biztosítják nemcsak a szilárd elméleti alapokat, hanem a felhasználó-központú megvalósítást is. Például egy korábbi projektünkben 52 középvezető Villáminterjú tréningje volt a feladat. A tréning hagyományosan négyszer 10 teljes napot vett igénybe (4 csoport) három hónap alatt. A keretrendszer használatával ezt négyszer hat napra csökkentettük, a program időtartalma megnőtt 6 hónapra. Ezalatt a hat hónap alatt hetente körülbelül egy-egy órányi feladatot kaptak a résztvevők a keretrendszeren keresztül. Ez nagyon változatos volt: használtunk e-learning-et, nagyon sok rövid videós feladatot (interjúztatás technika tréning) kérdőíveket, teszteket, film részleteket és csoportos feladatokat. Az eredmény? 98% sikerrel teljesítette a vizsgafeltételeket, ami korábban 50-70% körül volt. Most ugyanez a Villáminterjú program teljesen online zajlik, a résztvevők elégedettek, a vizsgaeredmények… Ezt még nem tudjuk.
Gerlei Béla
Karrier Intézet igazgatója
Nyitókép: Samuel Bourke on Unsplash
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Távoktatás: keretrendszer kell
2. oldal - Keretrendszer kell: különben szétfolyik