Megjelent: 3 éve

A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető - Kalmár Ákos, a Continental Csoport magyarországi HR igazgatója

„A munkáltatói versenyképesség és pénzügyi fenntarthatóság között egyensúlyozunk, ahol komoly szerepe van a HR-nek: folyamatosan be kell hoznia az ’emberek’ szempontokat az üzleti döntések során” – mondja Kalmár Ákos, aki a 2022-es év elején vette át a Continental Csoport országos HR vezetői tisztségét, korábban a budapesti gyár HR igazgatója volt. Jelenleg nyolc telephelyen, 8000 munkavállalóért felel. Fontos szakmai problémának tartja a HR szervezetek teljesítőképessége és a vállaltok elvárásai közötti távolságot, amit fenntarthatósági kérdésnek lát, amelyre mindenképpen szükséges megoldást találni.

Kalmár Ákos, Continental-

A HR Portál június 13-án közölte több hónapos kutatási eredménye alapján összeállt, Magyarországon ebben a témában még nem publikált listáját. 20 szempont alapján, számos iparági szakértő és a szakportál 19 éves tapasztalata alapján összeállította a 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető toplistáját. (A névsorról és a módszertanról bővebben a cikkben.)

Kalmár Ákos HR szakmai karrierjét 2005-ben kezdte a Tesconál. 2015 óta dolgozik a Continentalnál, ahol 2017-ben lett a budapesti gyár HR vezetője. 2022 februárjában nevezték ki a Continental Csoport magyarországi HR igazgatójává. Frissen kinevezett vezetőként csapatával az országos HR stratégia megvalósításán dolgoznak, amely a jelenlegi HR kihívásokra reagál, így a közeljövő legfontosabb feladata. 

Mire különösen büszke mostani cégénél HR vezetőként? 

A Continental cégcsoport mind a munkatársak létszámát, mind pedig az eladásait tekintve az ország egyik legmeghatározóbb piaci szereplője, illetve két megyében is a legnagyobb foglalkoztató. Büszke vagyok elsősorban a HR csapatra, amely ebben a nagy szervezetben képes magas színvonalú HR szolgáltatást nyújtani - minden telephelyen, minden munkatársunk számára.

Büszke vagyok arra a HR transzformációra is, amelyet az elmúlt években elértünk. Létrehoztuk az országos HR funkciókat, illetve az Országos HR Szolgáltató Központunkat Szegeden, kiemelkedő eredményeket elérve a hatékonyságnövelés, a digitalizáció és a munkatársi élmény növelése kapcsán egyaránt. 

Hasonlóképp büszkeséggel tölt el a munkáltatói márka építő tevékenységünk eredménye is. Ezt támasztja alá az a számos díj is, amelyet a munkáltatói márkánk nyert el. A tapasztalataink azt mutatják, hogy jelentősen sikerült javítanunk a jelölt- és a munkatársi élményen, amelyet igazol a bennünket választó új munkatársak száma és az ágazati átlag alatti fluktuációs mutatónk is.  Összességében elmondható, hogy ma a Continental ismertsége és vonzereje sokkal nagyobb, mint az elmúlt években bármikor. 

Milyen vezetőnek tartja magát? Milyen értékek mentén dolgozik?

A kapcsolódó értékeket, amelyek mentén dolgozom, egyszerű megfogalmazni: mi számít a munkatársaknak és mi számít az üzletnek.

Az értékteremtést magát pedig különösen fontosnak tartom, főleg az olyan támogató funkciók esetében, mint amilyen a HR is. Mi ugyanis közvetlenül nem teremtünk értéket a vevő számára, azaz nem veszünk részt a termelésben. Mondjuk úgy, mi vállalati értéket teremtünk, amellyel a nap végén hozzá kell járulnunk a vevői értékteremtéshez. Kulcskérdés, hogy ezt az összefüggést találjuk meg minden tevékenységben, amelyet a HR végez.

Milyen tervei vannak cégénél HR vezetőként a következő hónapokra?

Az autóipar nincs könnyű helyzetben, elég csak a munkaerőhiányra, az alapanyaghiányra vagy az energiaárakra gondolni. A következő időszakunkat biztosan az fogja meghatározni, hogy ezeken a nehézségeken felülkerekedjünk. De itt van az igen volatilis és nehezülő munkaerőpiac is, ahol ezerféle trend zajlik párhuzamosan. Ebből a helyzetből azok a cégek fognak nyertesen kikerülni, akik ezekből a változásokból képesek lehetőséget teremteni. A célunk, hogy a Continental ezek között legyen. 

Mi az, amiben a HR szakmának változnia kellene? Mely területre kellene jobban koncentrálni?

A HR szakmában a legnagyobb problémának a HR szervezetek teljesítőképessége és a vállaltok elvárásai közötti távolságot tartom. 2016 óta ez a távolság folyamatosan nő, amely fenntarthatósági kérdéseket vet fel a HR szakmában, és amelyre választ kell találunk a jövőben.

Hasonlóan nehéz kérdés a munkatársi morál fenntartása. Azt tapasztaljuk, hogy a kollégák igen magas elvárásokat képesek támasztani a potenciális munkaadójuk felé. Ugyanakkor könnyen elégedetlenné válnak, ha az egyébként válságot kezelő cégek teljesítményelvárást fogalmaznak meg vagy pénzügyi fenntarthatósági intézkedést hoznak. Tehát a munkáltatói versenyképesség és pénzügyi fenntarthatóság között egyensúlyozunk, ahol komoly szerepe van a HR-nek: folyamatosan be kell hoznia az „emberek” szempontokat az üzleti döntések során.

 

Eddig megjelent interjúink a 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető listáról:

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek