Megjelent: 8 éve

Gondolatok a vezetői teljesítményértékelésről

"Első munkahelyemen, bár itt még a 90-es évekről beszélünk, teljesen természetes volt, hogy komolyan vesszük a teljesítményértékelő beszélgetést" - emlékezik vissza Cservenyák Tamás Tudatos Vezetéssel címmel írott blogjában.

Szerencsések azok, akiknek volt szerencséjük jó vezetői példát személyesen megtapasztalni. Sokkal könnyebb később a vezetői fejlődés, ha vissza lehet nyúlni a saját pozitív élményekhez - olvasható a blogban. A szerző örömmel bukkant rá emlékeiben, hogy neki is volt olyan vezetője, ráadásul az első céges főnöke, aki több szempontból is ilyen volt:

"Először is, bármilyen zöldfülű voltam, bedobott a mély vízbe, és úgy éreztem, hogy bízik bennem. Bár rettentő elfoglalt volt, rendszeresen szánt rám időt. Tanított is, visszajelzést is adott, beszélgetett is velem a dilemmáimról. Akár formálisan, megbeszélések keretei között, akár az ügyfelekhez utazva az autóban. Aztán visszafelé a megszerzett tapasztalatokról reflektáltunk és a következő teendőket beszéltük meg. Mindig először nekem kellett az ajánlatokat, riportokat, munkaterveket összeállítani saját képességeim alapján, aztán az általa tett javításokat beépíteni. Bár az ajtaja sokszor nyitva állt, és lehetett hozzá menni kérdezni (kivéve amikor tárgyalt vagy valamilyen elmélyült munkát végzett), gyakran mondta, hogy "Don't come to me with the problem, come to me with the solution!", azaz ne a problémával gyere, hanem a megoldással. Arra kényszerített tehát mindenkit, hogy először használja az agytekervényeit, majd aztán beszélje meg vele a problémát és a lehetséges válaszokat. Ha csoportos problémamegoldásról volt szó, mindenki véleményét kikérte, azokét is, akik minimális tapasztalattal rendelkeztek. Amikor konfliktusokat érzékelt, nem várta, hogy magától megoldódnak, hanem egy asztalhoz ültette az érdekelteket és segített nekik egymást jobban megérteni."

Ezen a munkahelyen, annak ellenére, hogy a 90-es évekről beszélünk, teljesen természetes volt, hogy komolyan vették a teljesítményértékelő beszélgetést. Próbaidő után is volt egy, aztán a félévi köztes értékelés, majd az év végi, ahol a következő évre vonatkozó munkaköri változásokat és fizetési megállapodást tették. Anélkül nem is ültek le, hogy a vezető és a beosztott egyaránt kitöltötte volna ugyanazt az értékelő lapot: "először én mondtam el, aztán ő. Mindig a fejlődés volt a fókuszban, akár a készségek területén, akár új projektekkel kapcsolatban, akár egy következő, magasabb felelősséggel bíró pozíció tekintetében. A visszajelzéskor mindig konkrét eseteket idézett vissza, sosem ítélkezett általánosságban. Nem is nagyon érzett az ember kényszert a kritikával vitatkozni."

A teljesítményértékelő beszélgetéseket ezek alapján a szerző mindig várta. Tanult belőle, megerősítést kapott, és minden évben jelentősen előrébb rúgták a labdát az elvárások és a felelősségek tekintetében. Amikor új dolgokat, rendszereket, folyamatokat kellett kitalálni, mindig csak a kereteket kapta meg, és ő hozta a javaslatokat, amit aztán megrágtak közösen. "Nem gondolkodott helyettem, csak velem együtt, amikor már előjöttem a munkám eredményével."

"Most már látom, hogy coach szemléletű vezetőhöz volt szerencsém, és ezt tényleg nagyra kell értékelnem" - írja Cservenyák Tamás. Szerinte másfél-kétszer olyan tempóban fejlődött ahhoz képest, mintha nem lett volna ilyen felettese. "Mintha egy másik 3-4 éves főiskolát is elvégeztem volna az első után, immáron a való életre és munkára felkészítőt."

Cservenyák Tamás
Tudatos Vezetés HR Blog

  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.10W°RK RE/CONNECTION Másfél év alatt jóval többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Milyen igények és elképzelések formálják az új kereteket? Milyen adaptációs elvárásokat támasztanak az új generációk? Hogyan lehet hasznosabbá, élvezetesebbé, értékesebbé tenni a munkát? Gyűjtsd be a válaszokat az év legjobban várt menedzsmentkonferenciáján, a W°RK-ön! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mennyit keres egy raktáros vagy egy értékesítő az Euronics-nál?

A műszaki kereskedő átlagosan 7 százalékkal emelte a béreket, szinte minden munkakörben. Teljes cikk

Ezt kérdezik a nagy tanácsadócégek állásinterjún

Sokan szeretnének bejutni a legnagyobb könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadással foglalkozó cégekhez, ami azonban nem könnyű, hiszen nagy a... Teljes cikk

Krónikus betegek és fogyatékkal élők: rejtett érték az álláspiacon

Magyarországon még mindig számos előítélet övezi a krónikus betegek vagy a fogyatékkal élők munkavállalását, holott a súlyos látássérültek... Teljes cikk