Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 8 hónapja

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Cseh Miklós, Szerencsejáték Zrt.

104 hétre meghosszabbított munkaidőkeret: így akár két év alatt is le lehet dolgozni az elmaradt órákat. Az emberi kapcsolatok hiánya miatt csak a home office részleges megtartása a terv a Szerencsejáték Zrt.-nél. A megszerzett tapasztalatokról és a hogyan továbbról kérdeztük Cseh Miklóst, a cég HR igazgatóját.

images

Megkezdték a visszaköltözést az irodákba? Hogyan zajlik a folyamat?

Már a hónap elején megkezdődött a visszaköltözés. Korábban az irodai kollégák 75%-a dolgozott home office-ból, 25% bentről, utóbbiak kéthetes váltásokban. Így, amikor elindult a nyitás, azok kezdtek bent, akik egyébként is jöttek volna a kéthetes váltásban, illetve akik önként vállalták az irodai munkát. Június 15-e volt a következő lépés, amikor már a munkavállalók 75%-a visszatért. Június 29-étől pedig már mindenki az irodában dolgozik. Az irodai munkába visszaállás előtt mindenkinek kötelező volt koronavírus szűrésen részt venni.

Mi lesz a home office-szal a jövőben?

A home office lehetősége már korábban felvetődött, jelenleg pedig azt vizsgáljuk, mely területek lesznek azok, ahol megmaradhat. Óriási tapasztalat volt az elmúlt időszak, megtörtént a szemléletváltás is a vezetők körében, ami támogathatja ezt a váltást. A technikai feltételeket megteremtettük, és a dolog működött. Azonban az emberi kapcsolatok hiányoznak, ezek leépítése nem lehet cél, ezért a teljes home office-t nem látom lehetségesnek. Inkább a heti vagy havi pár napot gondolom a működőképesnek.

Mik a személyes érzései az elmúlt időszak kapcsán?

Az otthoni munkavégzés többlet terhelést is jelentett, a meetingek volt, hogy egymásba értek. Ugyanakkor sokkal strukturáltabbak lettek, ami egy pozitív következmény. Jelentősen megnőtt az e-mailes kommunikáció mennyisége is, mindezt meg kellett tanulni kezelni. A munkavállalóknak készítettünk arra vonatkozó oktatási anyagokat, hogy hogyan alakítsák ki a napirendjüket. A menedzsment is kéthetes váltásokban járt be, a második héten már én is vártam a visszatérést, jól esett bemenni.

Hogyan készülnek egy esetleges második hullámra?

Már a járvány kezdetén felállítottuk a Társasági Operatív Törzset, melynek keretében kidolgoztuk a szükséges működési mechanizmusokat, protokollokat és az intézkedéseket rendszerbe szerveztük. Minden eshetőségre kidolgoztunk válaszlépéseket. Így ha jön egy második hullám, az már nem lesz váratlan, könnyebben, rugalmasabban fogunk tudni alkalmazkodni. A folyamatok egyszerűsödtek, a rendszerekhez kialakítottuk a távhozzáférést, ami a jövőben is jó szolgálatot tehet.

Milyen intézkedéseket kellett hozni a munkavállalókkal kapcsolatban? Volt-e szükség elbocsátásra?

A kollégákat két nagy csoportra lehet osztani: az értékesítésben, a lottózókban dolgozókra és a központi munkavállalókra. Számukra különböző intézkedéseket kellett hoznunk, de elsődleges cél az egészségük védelme és a foglalkoztatás fenntartása volt.

Van egy 170 fős karitatív sorsjegyárusítási hálózatunk, ahol az értékesítők csökkent munkaképességük miatt az egészségügyi szempontból veszélyeztetettebb csoportba tartoznak. Egészségük megóvása érdekében ezt az értékesítő hálózatunkat leállítottuk, és részükre állásidőre járó bért fizetünk. A lottózók dolgozói csökkentett nyitvatartás mellett dolgoztak, és mivel a kereslet is csökkent, az ő időbéres bérből és értékesítési jutalékból származó jövedelmük is alacsonyabb lett. Ezért részükre bevezettük a személyi alapbért. Így a teljesített óráktól függetlenül havi bért kaptak. A 65 év felettieket és a kisgyermekes munkavállalókat külön programmal támogattuk.

A munkaidőkeretet érintő intézkedések a 26 hetet először 52 hétre emelték, majd 104 hétre hosszabbították meg, így a hiányzó órákat már akár 2022 áprilisáig is le lehet dolgozni. A munkaidőkeret változása lehetőséget ad arra is, hogy a szabadságokat is ki lehessen adni. A korlátozások időszaka alatt csak az időarányos szabadságok kivételét kértük a dolgozóktól.

Úgy érezzük, hogy sikeresen kezeltük a válságot, nagyobb veszteségek és főleg elbocsátások nélkül.

Persze a játékosainkra is gondolnunk kellett, a lottózókban a nagyobb biztonság érdekében plexi falakat telepítettünk, a távolságtartásra figyelmet felhívó matricákat ragasztottunk fel, és a lottózókban is kevesebben tartózkodhattak egyszerre, mindössze hárman. Utóbbi szabályozás kicsit elvett a lottózók közösségi tér jellegéből, de szerencsére ez a korlátozás június 18. után feloldásra került, így ismét lehetőség nyílik a beszélgetésekre, közös meccsnézésre és fogadásra a lottózókban.

A nyitóképen Cseh Miklós

Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):

Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
Mihók Krisztina - Erste Bank
Nagy Annamária - Unilever
Fluck Benedek - MVM Csoport
Martin Eszter - NN Biztosító
Bertók Ibolya- Market-csoport
Erdei Kata - Richter Gedeon
Bertalan Imre - OTP Bank
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Decemberi kérdések

Az advent az ünnepre készülődés ideje, amikor a vállalatok és a vezetők is egy kicsit visszatekintenek az elmúlt évre, megköszönik a kollégák... Teljes cikk

11 tipp a sikeres céges vitákért (1.)

Egy jó vita konstruktív, és előreviszi a feleket. Egy jó céges vitakultúra segíti a munkatársak közötti sikeres együttműködést és a... Teljes cikk

Így működjünk jobban online

A kapcsolattartás, a tárgyalások jelentős része átkerült az elektronikus térbe, amire sem pszichológiailag, sem pedig technikailag nem vagyunk... Teljes cikk