kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Cseh Miklós, Szerencsejáték Zrt.

104 hétre meghosszabbított munkaidőkeret: így akár két év alatt is le lehet dolgozni az elmaradt órákat. Az emberi kapcsolatok hiánya miatt csak a home office részleges megtartása a terv a Szerencsejáték Zrt.-nél. A megszerzett tapasztalatokról és a hogyan továbbról kérdeztük Cseh Miklóst, a cég HR igazgatóját.

Megkezdték a visszaköltözést az irodákba? Hogyan zajlik a folyamat?

Már a hónap elején megkezdődött a visszaköltözés. Korábban az irodai kollégák 75%-a dolgozott home office-ból, 25% bentről, utóbbiak kéthetes váltásokban. Így, amikor elindult a nyitás, azok kezdtek bent, akik egyébként is jöttek volna a kéthetes váltásban, illetve akik önként vállalták az irodai munkát. Június 15-e volt a következő lépés, amikor már a munkavállalók 75%-a visszatért. Június 29-étől pedig már mindenki az irodában dolgozik. Az irodai munkába visszaállás előtt mindenkinek kötelező volt koronavírus szűrésen részt venni.

Mi lesz a home office-szal a jövőben?

A home office lehetősége már korábban felvetődött, jelenleg pedig azt vizsgáljuk, mely területek lesznek azok, ahol megmaradhat. Óriási tapasztalat volt az elmúlt időszak, megtörtént a szemléletváltás is a vezetők körében, ami támogathatja ezt a váltást. A technikai feltételeket megteremtettük, és a dolog működött. Azonban az emberi kapcsolatok hiányoznak, ezek leépítése nem lehet cél, ezért a teljes home office-t nem látom lehetségesnek. Inkább a heti vagy havi pár napot gondolom a működőképesnek.

Mik a személyes érzései az elmúlt időszak kapcsán?

Az otthoni munkavégzés többlet terhelést is jelentett, a meetingek volt, hogy egymásba értek. Ugyanakkor sokkal strukturáltabbak lettek, ami egy pozitív következmény. Jelentősen megnőtt az e-mailes kommunikáció mennyisége is, mindezt meg kellett tanulni kezelni. A munkavállalóknak készítettünk arra vonatkozó oktatási anyagokat, hogy hogyan alakítsák ki a napirendjüket. A menedzsment is kéthetes váltásokban járt be, a második héten már én is vártam a visszatérést, jól esett bemenni.

Hogyan készülnek egy esetleges második hullámra?

Már a járvány kezdetén felállítottuk a Társasági Operatív Törzset, melynek keretében kidolgoztuk a szükséges működési mechanizmusokat, protokollokat és az intézkedéseket rendszerbe szerveztük. Minden eshetőségre kidolgoztunk válaszlépéseket. Így ha jön egy második hullám, az már nem lesz váratlan, könnyebben, rugalmasabban fogunk tudni alkalmazkodni. A folyamatok egyszerűsödtek, a rendszerekhez kialakítottuk a távhozzáférést, ami a jövőben is jó szolgálatot tehet.

Milyen intézkedéseket kellett hozni a munkavállalókkal kapcsolatban? Volt-e szükség elbocsátásra?

A kollégákat két nagy csoportra lehet osztani: az értékesítésben, a lottózókban dolgozókra és a központi munkavállalókra. Számukra különböző intézkedéseket kellett hoznunk, de elsődleges cél az egészségük védelme és a foglalkoztatás fenntartása volt.

Van egy 170 fős karitatív sorsjegyárusítási hálózatunk, ahol az értékesítők csökkent munkaképességük miatt az egészségügyi szempontból veszélyeztetettebb csoportba tartoznak. Egészségük megóvása érdekében ezt az értékesítő hálózatunkat leállítottuk, és részükre állásidőre járó bért fizetünk. A lottózók dolgozói csökkentett nyitvatartás mellett dolgoztak, és mivel a kereslet is csökkent, az ő időbéres bérből és értékesítési jutalékból származó jövedelmük is alacsonyabb lett. Ezért részükre bevezettük a személyi alapbért. Így a teljesített óráktól függetlenül havi bért kaptak. A 65 év felettieket és a kisgyermekes munkavállalókat külön programmal támogattuk.

A munkaidőkeretet érintő intézkedések a 26 hetet először 52 hétre emelték, majd 104 hétre hosszabbították meg, így a hiányzó órákat már akár 2022 áprilisáig is le lehet dolgozni. A munkaidőkeret változása lehetőséget ad arra is, hogy a szabadságokat is ki lehessen adni. A korlátozások időszaka alatt csak az időarányos szabadságok kivételét kértük a dolgozóktól.

Úgy érezzük, hogy sikeresen kezeltük a válságot, nagyobb veszteségek és főleg elbocsátások nélkül.

Persze a játékosainkra is gondolnunk kellett, a lottózókban a nagyobb biztonság érdekében plexi falakat telepítettünk, a távolságtartásra figyelmet felhívó matricákat ragasztottunk fel, és a lottózókban is kevesebben tartózkodhattak egyszerre, mindössze hárman. Utóbbi szabályozás kicsit elvett a lottózók közösségi tér jellegéből, de szerencsére ez a korlátozás június 18. után feloldásra került, így ismét lehetőség nyílik a beszélgetésekre, közös meccsnézésre és fogadásra a lottózókban.

A nyitóképen Cseh Miklós

Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):

Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
Mihók Krisztina - Erste Bank
Nagy Annamária - Unilever
Fluck Benedek - MVM Csoport
Martin Eszter - NN Biztosító
Bertók Ibolya- Market-csoport
Erdei Kata - Richter Gedeon
Bertalan Imre - OTP Bank
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk