Barna Eszter cikkei 30. oldal
10 éve A magyar Indiana Jones nyomában

A régészet olyan szakma, amelyet, ha a filmekből ismerünk illetve a régészeti munka eredményét látjuk a múzeumokban, akkor egy nagyon romantikus, izgalmas foglalkozást képzelünk el. A dolog azért ennél egy kicsit bonyolultabb, hiszen a látványos részén túl rengeteg aprólékos munkával jár, sokszor szigorú határidőkkel, hogy a megelőző feltárások időben befejeződjenek, és elkezdődhessen az adott területen a beruházás. A múlt rekonstruálása azonban így is nagyon szép feladat, különösen, ha a olyan izgalmas helyen végezhet valaki feltárást, mint Magyarország, ahol a történelem sok rétegben hagyott nyomot. Hoffmann Józseffel, a Régészeti Magánvállalkozások Országos Szövetségének elnökével, a Salisbury Kft. vezetőjével, a szakmáról beszélgettünk. Teljes cikk...
10 éve Az ülőmunka az új rák? - tegyünk ellene

Egyenlőségjel került közé és a rák közé, rosszabb mint a diabétesz, mi az? Az ülés. Röviddel ezelőtt nem gondoltuk volna, hogy komoly, esetenként halált okozó betegségek és az ülés között mekkora összefüggés van. „Halálra üljük magunkat.” Márpedig milliók végeznek ülőmunkát, sokszor napi nyolc vagy több órában is. Teljes cikk...
10 éve Túlélni külsősként a családi vállalkozásban

Néhány hónapja írtunk arról, hogy családi vállalkozásban bizony nem mindig könnyű dolgozni, hiszen a családi és munkahelyi viszonyrendszerek megnehezíthetik az együttműködést. A két terepet nem könnyű egymástól elkülöníteni, ezért például egy pszichológiai szerződés lehet jó módszer arra, hogy tiszta helyzetet teremtsen a családtagok között. Még nehezebb lehet a helyzete azonban egy kívülállónak, ha egy egyébként családi cégben kell eredményesen működnie. Teljes cikk...
10 éve Az ötletemet vagy az időmet adom el a főnökömnek?

Lehet-e egy gyereket már eleve úgy nevelni, hogy a munkát ne kötelességnek, szükséges rossznak, hanem élvezetnek tartsa? Esetleg belevigye a saját kreativitását a feladatokba, így hamar megtalálva a saját útját, akár a vállalkozóvá válás felé. Átadható-e, megtanítható-e ez a szemléletmód már kisgyerekkorban? Alkalmas lehet-e a nevelés ilyesmire, hiszen hasonló ösztönzéssel a szülők rengeteg más célt is el tudnak érni gyermekeiknél. Teljes cikk...
10 éve A munkavállalói jogokat külföldön sem árt ismerni

Egyes nyugat-európai országokról az az ember alapfeltételezése, hogy ott többségében tiszteletben tartják a munkavállalói jogokat, hiszen az érdekérvényesítésnek is komoly történelmi hagyományai vannak. A helyzet azonban sajnos egyáltalán nem ennyire egyértelmű, például Nagy-Britanniában sem. A jövő nagy célja lehet, hogy például a szakszervezeti tagság határokon is átívelhessen. A szakszervezetek együttműködése azonban már megkezdődött a migráns munkavállalók kiszolgáltatottságának csökkentése érdekében. Teljes cikk...
10 éve Hogyan változtatható meg a hozzáállás?

A fogyatékos embereknek és a munkáltatóknak egyaránt támogatásra van szüksége a folyamatban, hogy egymásra találjanak. A Salva Vita Alapítvány ebben segíti a feleket, annak érdekében, hogy a megváltozott munkaképességű emberek minél jobban érvényesülni tudjanak a munkaerőpiacon. A legutóbbi, december végén zárult, TÁMOP projekt a közszférát célozta meg, önkormányzatokkal, közintézményekkel működtek együtt a foglalkoztatás sikere érdekében. Teljes cikk...
10 éve Nem tesz jót az érzelmi intelligenciának a vezetői pozíció

A héten tettük fel a kérdést a HR Portál szavazásán, hogyha egy dolgot megváltoztathatna a munkájával kapcsolatban, mi lenne az. Aligha meglepő, hogy legtöbben több fizetést szeretnének, de vannak olyanok is, akik lecserélnék a főnököt egy jobbra, ha tehetnék. Vajon még mindig „divat” az érzelmi intelligencia deficittel küzdő, basáskodó, mindent tudó vezető, aki elnyomja a beosztottait? Teljes cikk...
10 éve Call centerben dolgozni: ugródeszka vagy valódi karrierlehetőség?

Az ügyfélélmény a telefonos ügyfélszolgálatot biztosító vállalatoknál is egyre fontosabb, már nem „menő” a morózus, unott hangú ügyfélszolgálatos. A hívó fél elégedettségét egyre több helyen mérik, a beszélgetéseket rögzítik, a megváltozott igényekhez a contact centereknek is alkalmazkodniuk kell. A telefonos ügyfélszolgálatok munkatársainak elsődleges munkaeszközük a hangjuk, így nem véletlenül tart számukra minden évben hangszépségversenyt a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség. A kétszeres nyertes Lendvai Nikolettát, a Magyar Telekom munkatársát és a szövetség Contact Center tagozat elnökét, Kovácsházy Dénest kérdezte a HR Portál. Teljes cikk...
10 éve Cél az ügyfélközpontúság

Egy éve került át a falugazdász hálózat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarához. Az új felállásról, változásokról és a kihívásokról kérdezte a HR Portál Győrffy Balázst, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökét, aki többek között elmondta, hogy az adminisztratív átállás és az informatikai összehangolás után, a 2015-ös esztendő a képzésekről valamint a szolgáltatások fejlesztéséről fog szólni. Teljes cikk...
10 éve A kiválasztás kihívásai 2014-ben

A HR-eseket ez évben leginkább foglalkoztató kérdésekről kérdezte a HR Portál Klein Sándor kiválasztási szakértőt, munkapszichológust, aki szerint a szervezetek egyre inkább az önálló és kreatív munkavállalókat keresik, a kiválasztásnál tért hódít az internet, de divatos a munkahelyi szituációkat modellező értékelő központ módszer is (amely ugyancsak az automatizálás irányába halad). Teljes cikk...
10 éve Mire harap a HR, avagy a külföldi tapasztalat kifizetődik

Igen, kifizetődik, legyen szó akár tanulmányokról, akár munkatapasztalatról. A diplomás pályakövetési rendszer 2013-as adatai szerint 68 ezer forinttal többet keresnek azok, akik folytattak külföldi tanulmányokat. A munkáltatók elsősorban azért fogadják örömmel az Erasmus programban részt vett jelentkezőket, mert használható, aktív nyelvtudással rendelkeznek, nyitottabbak, elfogadóbbak más kultúrákkal, a problémamegoldó képességük is nő a tapasztalatoknak köszönhetően. Teljes cikk...
11 éve Hogyan legyen jó a céges karácsonyi összejövetel?

Egy karácsonyi, év végi munkahelyi buli elvileg arról kellene, hogy szóljon, hogy mindenki jól érzi magát, a kollégák kellemes környezetben, a szokásosnál informálisabb keretek között töltenek időt együtt. Azonban a HR-eseknek nem kis kihívás egy ilyen esemény megszervezése és zökkenőmentes lebonyolítása. Mire figyeljen a HR-es és a munkavállaló? Teljes cikk...
11 éve Egyszerűen nem éri meg a nemi alapú diszkrimináció

Még mindig erősek az előítéletek a női munkatársakkal szemben, legyenek akár főnöki, beosztotti vagy egyszerűen kollegiális viszonyban. Minden harmadik nő a napi munkahelyi gyakorlatban is érzi ennek a diszkriminációnak a megnyilvánulásait: szóban, anyagi megbecsülés és lehetőségek tekintetében egyaránt. A jó hír, hogy 1,1 millió munkavállaló változást szeretne ezen a területen, méghozzá sürgősen. Ezért is jött létre a „Nyitottak vagyunk!” kezdeményezés, amelyhez már 800 cég és szervezet csatlakozott Magyarországon, akik nem csak beszélni szeretnének a jelenségről, hanem tenni is ellene. Teljes cikk...
11 éve A HR-es fejleszti a saját vezetőjét is

A változások menedzseléséhez, akkor is ha azok pozitív irányba mutatnak, mert mondjuk egy cég növekedéséből erednek, nem kevés kitartásra, találékonyságra és leginkább fejlesztésre, képzésre van szükség, hogy az összes érintett számára elviselhető és élhető legyen a folyamat. Mindebben komoly szerepe van a HR-vezetőnek és az őt támogató cégvezetőnek is, mert ha például ez utóbbi támogatása hiányzik, az nagyon megnehezítheti mindenki helyzetét. Éppen ezért a HR-esnek a vezetőt is fejlesztenie kell, hogy aztán a változásra felkészülten tudjon kommunikálni beosztottaival, illetve helyzetekre reagálni. Teljes cikk...
11 éve Lehet-e vállalati juttatás a lombikbébi program?

Nem is olyan régen cikkezett arról főleg a külföldi sajtó, hogy a Facebook már támogatja, az Apple pedig hamarosan szintén hozzájárul női munkavállalóik petesejtjeinek lefagyasztási költségeihez - ez is egy lehetséges juttatás a vállalati palettán. Magyarországon a cégek eddig még nem jutottak el, de több nagyvállalat már beillesztette CSR tevékenységei közé a munkavállalóknak lombikbébi programhoz nyújtott támogatást. Teljes cikk...
11 éve Készül az attitűdtérkép - milyenek a magyar munkavállalók?

Egy jó munkavállalóért érdemes tenni, törekedni arra, hogy megtartsák, már csak azért is, mert egy újat találni és a beilleszkedését segíteni a céghez jóval költségesebb folyamat. Ehhez azonban nem mindegy, hogy a vállalatnál milyen légkör uralkodik, mennyire van lehetőség saját döntéseket hozni, milyen az együttműködés a szervezeten belül - azaz milyen attitűd az uralkodó. A Personal Hungary konferencián erről beszélt Dr. Fegyveres Fiskál Gábor és Varró Xénia a Dipol Csoport tréner teamből. Teljes cikk...
11 éve Különadók, korrupció és bürokrácia: hogyan maradjunk mégis versenyképesek?

Nemrégiben a Budapest Business Journal konferenciája a fenti kérdést próbálta több szempontból boncolgatni. Hol a helye a magyar folyamatoknak és irányoknak a globális gazdasági trendekben? A gyors változásokhoz, nemzetközi versenyhez - mely ma már nem csak a régiót jelenti -, hogyan tudnak alkalmazkodni a munkavállalók és a munkáltatók? Miközben az egyik legfontosabb mutató, a termelékenység nem áll túl jól, az oktatásra szánt összegek pedig évek óta csökkennek (2015-re már csak a GDP 3,5 százalékát tervezi a kormányzat az oktatásra fordítani), miközben magasabb hozzáadott értéket, amelyben a legtöbb elemzés a jövőt látja, csak magasabb szintű képzéssel lehet elérni. A szabályozási folyamatok azonban nem igazán ebbe az irányba mutatnak. Mégis van néhány magyar cég, akik meg tudták vetni lábukat a világpiacon. A kulcs, hogy eleve ezt tűzték ki célként. Teljes cikk...
11 éve Ön nyugdíjba menne 40 éves kora előtt?

Alighanem kevesen vágnák erre rá, hogy nem. Még akkor is, ha szereti a munkáját, hiszen mennyivel jobb hobbiból csinálni bármit is, amikor az embert nem a körülmények kényszerítik rá. A lehetőség persze megvan rá, bár valljuk be őszintén, nem sokaknak adatik meg. Teljes cikk...
11 éve Ezért veszekednek egymással a kollégák

Egy vezetőnek óhatatlanul szembe kell néznie konfliktusokkal, mert ez is a munkája része. Ezek elől hosszú távon elmenekülni nem lehet, mert maguktól nem fognak megoldódni. A lényeg, hogy a vezető hogyan kezeli ezeket a konfliktusokat. Teljes cikk...
11 éve HR a multi világában

A multinacionális cégeknél komoly kihívást jelent stratégiai célok megvalósítása, az eredményes és hatékony szervezetek kialakítása és a folyamatosan változó gazdasági környezethez való alkalmazkodás és a különböző munkakultúrák összehangolása. Mindez természetesen a HR-szervezetek számára is sok stratégiai szintű feladatot jelent, amelyet aztán a gyakorlati megvalósítás mindennapi lépései is követnek. Ezt illusztrálták azok a példák, amelyeket a legutóbbi JAM reggelin hoztak a meghívott cégek HR- vezetői. Nagy Andrea a Magyar Telekom HR kompetencia központjának vezetője, Orosz Vivien a MOL-csoport Stratégiai HR-vezetője és Bertók Ibolya a Market Csoport HR-vezetője osztotta meg tapasztalatait és mesélt aktuális projektjeiről. A beszélgetést egy másik Nagy Andrea, a JAM főszerkesztője, a Parrish & Crawler International tanácsadója moderálta. Teljes cikk...
/ujsagiro/34/barna-eszter.html