Megjelent: 7 hónapja

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Bertalan Imre, OTP Bank

A korábban home office-ból dolgozók fele már bejár az irodába az OTP Banknál. Az utóbbi hónapok tartós hatása lesz, hogy változik a vezetői szerep, a nagyobb felhatalmazás irányába megy el a pénzintézet - tudtuk meg Bertalan Imre HR vezetőtől. Hogyan zajlott a munka és a toborzás a koronavírus-járvány idején? Mi lesz a következő időszak fő kihívása?

images

Június 19-én beszélgetünk. Honnan dolgoznak most az OTP munkavállalói?

Szervezeti egységtől függően a korábban home office-ban dolgozó kollégáink átlagosan 50 százaléka jár be az irodákba. Május elején kezdtük a visszatérésünket megszervezni több lépésben. Először csak néhány munkavállalóval, majd június 15-től nagyobb léptékben. Fiókhálózatunk teljes egészében visszatért a normális működésébe, ott a járványidőszak alatt shifteket alakítottunk ki: a dolgozók kéthetente váltották a személyes jelenlétet és a távollétet. Szóval lépünk a korábbi működés felé, de ez még nem 100 százalékos.

Ön honnan dolgozott az utóbbi hónapokban?

Március végétől május elejéig otthonról, összesen egy napot voltam bent ebben az időszakban az irodában. Aztán fokozatosan álltam vissza, hetente mindig egy nappal többet jártam be. Június utolsó hete lesz az első olyan hét, amikor minden nap ott leszek az irodában.

Hogyan élték meg a munkavállalók a home office-t?

Készítettünk egy belső felmérést a home office-ra való átállásról, az derült ki, hogy kollégáink döntő többségének ez nem okozott problémát, nőtt az elköteleződés és javult a munkateljesítmény is, sőt az együttműködés intenzitását is szorosabbnak érezték a szűkebb csapatokon belül. Ebben az is szerepet játszhatott, hogy bizonyos területeken már korábban is lehetővé tettük ezt a munkamódszert, csak ki kellett terjesztenünk. A járvány csúcsidőszakában 4996 munkavállaló dolgozott ebben a formában, ami nagyjából 50 százalékos arányt jelent az összes munkavállalóra vetítve. Én se működési, se technikai oldalról nem láttam gondokat. Sőt, olyan területeken, mint a személyes jelenlétet előnyben részesítő, csapatmunkára épülő agilis squadokban is jól vették az akadályokat, így nem csökkent a sprintek hatékonysága.
Bertalan Imre tanulmányait a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen végezte. Korábban dolgozott több magyarországi bankban, különböző szakmai területeken. A 2010-es évben csatlakozott az OTP Csoporthoz, hét éven át volt a szerbiai leányvállalat vezetője, majd 2017 januárjában vette át az OTP Csoport HR divíziójának vezetését. Angol nyelven beszél.


Milyen intézkedéseket tettek a dolgozók védelmében?



Kiemelt feladatként kezeltük a munkatársaink és ügyfeleink védelmét. Százezres nagyságrendben szereztünk be egészségvédelmi eszközöket - FFP2-es maszkokat, fertőtlenítőt, gumikesztyűt. A rendszeres takarítás mellett, a védelem fokozása érdekében, plexi falakat szereltünk fel a fiókjainkba. Hatalmas elismerés jár a fióki és contact centeres kollégáknak, akik kiemelt terhelés mellett dolgoztak és rendszeresen be is jártak a fiókokba és az irodákba. A fizikai védelmen kívül is segítettük őket. Fokoztuk a szakmai és mentális támogatást is, a HR igazgatóság több szolgáltatási csomagot is kidolgozott a kollégáknak: az egyik arra készített fel, hogyan kezeljék azt a helyzetet, ha fertőzött van környezetükben. Egy másik az otthoni munka lelki kihívásaiban adott támogatást, egy harmadik a másfajta vezetői szemlélet elsajátítását segítette. Utóbbira azért volt szükség, mert megváltozott a vezető-beosztott viszony, sokkal nagyobb lett a felhatalmazás, és egyben az egyéni felelősség is. 

Ezen kívül bevezettük az “Okosóra” webinart. Ezek ebédidőben hallgatható előadások, amelyeket külsős szakértők tartanak egy-egy aktuális témában. Legközelebb például a reziliencia lesz napirenden. A rövid webinar műfajnak is van hagyománya a bankon belül, de az inkább a fintech témákat járja körül. Az ilyen kihívásokkal teli helyzetekben kritikus jelentőségű a megfelelő és folyamatos kommunikáció. Az intraneten sok tájékoztató anyagot készítettünk, de az ügyfelek számára is folyamatosan juttatunk el tudnivalókat a moratóriumról vagy például edukációs céllal az online elérhető szolgáltatásainkról.

Mi maradhat meg ebből tartósan a céges kultúrában?

Folyamatosan dolgozzuk fel a tanulságokat. Biztosan változik a vezetői szerep, a nagyobb felhatalmazás irányába megyünk el. Jobban építünk majd az elosztott munkavégzésre, aminek egyik megjelenési formája a home office. Nem csak azt nézzük, hogy egy fizikai térben milyen erőforrásokat használhatunk, hanem nagyobb léptékben gondolkodunk - kitágítjuk a projekt csapatokat, a szakértői kört más irodákban, leányvállalatoknál dolgozókkal.

Minden bizonnyal a jövőben a dolgozói elkötelezettségben az egészségvédelmi szempontok még fontosabb elemek lesznek. Korábban is foglalkoztunk a fizikai és a mentális jólléttel, de a koronavírus-járvány tapasztalatait felhasználva további fejlesztéseket tervezünk.
Nagy kérdés, milyenek lesznek az irodák, hogyan dolgozunk ezekben. Szerintem az iroda, mint munkavégzési hely, fennmarad, de lesznek változások. A járványveszély miatt számos szabályt és javaslatot dolgoztunk ki a visszatérőknek. Például a fizikai távolság tartása, az online értekezletek preferálása, a tárgyaló és éttermi kapacitások megfelezése. A Madarász Viktor utcában most épülő irodaházunk belsőépítészeti kialakításakor már figyelembe vesszük ezeket az új tapasztalatokat.

Mennyire változott a vezetői munka home office-ban?

Ahogyan említettem a nagyobb dolgozói felhatalmazás felé tolódott el. Felértékelődött az elvárások pontosabb megfogalmazása, a feladatmegoldás alatti támogatás és a visszajelzés. A felmérésünkből az derül ki, hogy a vezetők jobban odafigyeltek a dolgozókra, több volt közöttük az interakció.

Mennyiben haladtak előre a digitalizációban?

Szerencsére az OTP Bank nem a közelmúltban kezdte a digitalizációt, számos szolgáltatásunkat naponta több százezren használják, lényegesen megnőtt a mobilbankunk kihasználtsága. A járvány csak felgyorsította a folyamatot és új területek csatlakoztak a digitalizálandó területek közé: ilyen például a cégen belüli adminisztráció vagy a pályázókkal való szinte teljesen online kommunikáció.  

Szerencsére nem kellett leállnunk a toborzással sem, két hónap alatt 160 munkavállalót vettünk fel. Ezt csak úgy tudtuk elérni, hogy a teljes toborzási folyamatot és az onboardingot is digitalizáltuk. A képzésben is amit lehetett, online tettünk elérhetővé. Ennek ellenére, természetesen maradnak fizikai jelentétet igénylő képzések és vizsgák.

Mekkora a HR csapat, amelyet vezet?

Körülbelül 140-en vagyunk Magyarországon, a külföldi csoporttagok esetében eltérőek a létszámok.

Hogyan lehet száz főnek online meetinget hatékonyan megtartani?

Kell az alapos felkészülés. Fel kell mérni, melyek az aktuális kérdések, problémák és átgondolni, milyen üzenetet akarunk átadni. Kell a feszes tematika, a menetrend és egy ceremóniamester, aki kézben tartja a meetinget. Fontos, hogy a meeting alatt is jöjjenek visszajelzések a résztvevőktől. Erre jó eszköz a chat funkció, szavazásra pedig például a Mentimeter. Ha ezek egyben vannak, akkor másfél óra alatt egy száz fős online meetingen is rengeteg információt lehet adni és kapni. Az ilyen meetingekkel rendkívül sok utazást tudunk kiváltani, ugyanakkor rendszeresebbé tehetjük a kommunikációt például az OTP Csoport 12 országában.

Mi lesz a HR-ben a következő időszak kritikus témája?

Úgy látom, hogy a digitalizáció és a munkavállalói elégedettség. Utóbbi alatt azt értem, hogyan tudunk olyan környezet biztosítani a kollégáknak, amelyben értik a szerepüket és bármilyen körülmények között jól, biztonságosan és hatékonyan dolgoznak.

Kiket és mivel segített meg a bank pandémia idején?

Összesen több mint két és fél milliárd forint támogatást juttatunk el kórházaknak, oktatási intézményeknek, de például a márciusi zágrábi földrengés hatásainak enyhítéséhez is hozzájárultunk leánybankunkon keresztül. Itthon az egészségügyi intézmények részére átadott 20 lélegeztetőgép mellett Balassagyarmat, Ózd, Sátoraljaújhely, Dunaújváros kórházai, valamint a Budapesti Szent Ferenc kórház kapott összesen 400 millió forintot bankunktól. A hátrányos helyzetű településeken élő gyermekeknek az online oktatásba való bekapcsolódáshoz másfél millió forint támogatást - dolgozóink révén összesen 3 millió forintot - és 25 számítógépet ajánlottunk fel a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közvetítésével.

A nyitóképen Bertalan Imre

Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):

Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
Mihók Krisztina - Erste Bank
Nagy Annamária - Unilever
Fluck Benedek - MVM Csoport
Martin Eszter - NN Biztosító
Bertók Ibolya- Market-csoport
Erdei Kata - Richter Gedeon
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Így zárják a 2020-as évet a HR vezetők - Fluck Benedek, MVM Csoport

Különleges év volt a 2020-as, amikor meg kellett próbálni az események előtt járni. Az MVM-nél a HR szervezet is átalakulásban van, ezért... Teljes cikk

“Nagy kihívás most az online térben inspirálni” - Horváth Andrea, McDonald's

Az adat alapú HR-ben látok a legtöbb, még kihasználatlan lehetőséget ahhoz, hogy szakterületünk az embereket érintő, fontos vállalati döntésekben... Teljes cikk

Miért hős minden HR-es?

A home office minden pozitívuma mellett komoly feszültséget jelenthet a fizikai és szellemi állomány között. A jövőben ennek az ellentétnek a... Teljes cikk