Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 11 éve

Egy nap a mátrixban a Microsoft HR-igazgatójával

Sorozatunk újabb részében Friedl Zsuzsanna, a Microsoft Magyarország új HR-igazgatója számol be egy munkanapjáról. Hogyan ragadt be a céges pakolóba, és hogyan vett részt egy telefonkonferencián kislánya iskolai farsangja alatt? Milyen kihívásokkal szembesül egy virtuális csapatban? Cikkünkből ez is kiderül.

Eleinte minden nap olyan volt, mint először az iskolában. Nem tudtam, hol tudok kávét szerezni, és reggel bent ragadtam a parkolóban, mert nem működött a belépőkártyám. Az első megbeszéléseken a számítógépem és egy belső szótár segítségével próbáltam kitalálni, vajon mik lehetnek azok a hárombetűs rövidítések, amikkel a kollégáim dobálóznak.

Amikor az ember új munkahelyre kerül, majdnem mindegy, hogy hány év tapasztalat áll mögötte. Sok mindent elölről kell kezdeni, és ez komoly mentális erőfeszítést igényel. Minden pillanatban tanulok új dolgokat, az agyam folyamatosan csúcsra van járatva. Noha mindez fárasztó, de egyúttal nagyon inspiráló is. A Microsoft új munkatársaként hetek óta a komfortzónámon kívül telnek a napjaim.



Január óta vagyok a Microsoft Magyarország HR-igazgatója. Korábban csaknem 7 éven át a UPC HR-vezetője, előtte pedig 10 évig a GE munkatársa voltam. Ami a munka világát illeti, a világ legnagyobb multijánál szocializálódtam. A GE-nél szerzett tapasztalat nélkül most valószínűleg nem tudnék mit kezdeni azzal a vállalati kultúrával, ami a Microsoftnál várt.

Itt – ahogy más területek –, úgy a HR is mátrix rendszerben működik. Bár együtt dolgozunk, a csapat több tagja is a régió más országaiban él, vagy itthonról lát el régiós feladatokat. Az, hogy egy ilyen virtuális közösség része lettem, új, vagy régen használt képességeket hozott elő belőlem. A feladatok hasonlóak mint korábbi munkahelyeimen, ugyanakkor például a toborzást nem csak a magyar leányvállalatnak végezzük, hanem a régió több országában működő Microsoft-egységnek is. Minden HR területnek megvan a szakértője a csapatban – legfeljebb nem Budapesten ül, hanem Dubaiban vagy Münchenben.

Nagyon élvezem, hogy a Microsoftnál az operatív folyamatok nagyon nagy része automatizált, így sok időm marad az értékes HR-feladatokra, és arra, hogy valóban emberközpontú folyamatokat tervezzünk és vezessünk be.

Munkanapokon 6-kor kelek. A férjemmel közösen elosztjuk, ki melyik lányunkat viszi iskolába, óvodába. Én általában még előző este kitalálom, mit vegyek fel. Ha ez elmarad, rosszul, kapkodva indul a napom. Az előző munkahelyemre csaknem egy órát autóztam reggel, általában vezetés közben reggeliztem, telefonokat intéztem. Most mindössze 10 percre lakunk a Graphisoft Parktól, ezért gyorsan beérek. Ennek mindössze az a hátránya, hogy este kevesebb időm van átlendülni a munka világából a magánéletembe és fordítva.




Legkésőbb fél 9-kor általában beérek a munkahelyemre, ahol napjaim 90 százaléka telefonos és személyes megbeszélésekkel telik. Még az onboarding, betanulási időszakban vagyok: igyekszem minél gyorsabban megismerni a vállalati folyamatokat és a munkatársakat. Meg kell értenem, mi az üzleti modell, mik a termékeink, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a szervezeti egységek, hogyan épülnek fel és működnek a csapatok, mik a kihívások. A Microsoft termékei, szolgáltatásai sokkal nehezebben megfoghatóak mint más ágazatokban, ezért szeretném minél jobban érteni, mit, miért és hogyan csinálunk. Annál is inkább, mert a Microsoft története legnagyobb változásán megy keresztül: szoftverfejlesztő és értékesítő cégből egy eszközöket és szolgáltatásokat nyújtó integrált vállalattá formálódik, aminek számos emberi és kulturális vonzata is van. Változnak az elvárások a mindennapi munkavégzéssel kapcsolatban, sokkal nagyobb fókuszt helyezünk a kollaborációra és a közösen elért eredményekre. Nagyon szeretném, ha az új célok és értékek nem csak szavak szintjén léteznének, hanem a kollégák ezt valóban a magukénak éreznék és sikertörténeteink lennének.

Szerencsésnek érzem magam, hogy a HR szerepe erős és nem egy központ által kialakított HR-stratégiát kell lokalizálni - meglepődtem, mennyire rugalmas vállalat a Microsoft. Adott a feladat, de a „hogyant” már helyi szinten találjuk ki hozzá és sokszor más országok is átveszik a legjobb gyakorlatokat. Fontos volt számomra, hogy az elmúlt években szerzett szakmai tudást és tapasztalatot behozhassam, és a Microsoft nyitott, hogy a számára most rendkívül fontos iparágon kívüli szemléletből és gyakorlatokból tanuljon és fejlődjön.

Este 6-ig vagyok bent az irodában, aztán otthonról folytatom a munkát. Általában este fél 9 és fél 11 között válaszolok az e-mailjeimre, és ilyenkor végzem el azokat a feladatokat, amikhez csend kell. A munkatársaink közül sokan élnek a home office lehetőségével. A rendelkezésünkre álló eszközök, programok ma már lehetővé teszik, hogy bárhonnan, bármikor dolgozzunk, és rugalmasan igazíthassuk egymáshoz a magánéletünket és a teendőinket.

Én legutóbb a kislányom iskolai farsangjáról ugrottam ki egy órára, hogy részt vegyek egy nemzetközi telefonkonferencián. Közben a parkolóban ültem, a kocsimban. Amikor végeztem, visszasétáltam az iskolába a gyerekekhez.

3 hónapot adtam magamnak a beilleszkedésre, ismerkedésre, ez március végén lejárt. Attól kezdve – immár ízig-vérig microsoftosként – teljes erőbedobással dolgozom a HR-stratégia megvalósításán és az átalakulás emberi és kulturális vonzatának támogatásán.

Imádok utazni – gyerekekkel és nélkülük is. A céges legenda szerint július/augusztus környékén szinte megáll az élet a Microsoftnál, lezárjuk az évet júniusban. Mi augusztusra terveztük a nagy családi nyaralást, addig Disneylandbe utazunk el pár napra a legkisebb gyerek születésnapját ünnepelni, de hétvégék leginkább a gyerekekről szólnak addig is.

Friedl Zsuzsanna szakmai életútjáról itt olvashat

  • 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Vezető az, aki akár egy emberért felelősséget vállal - interjú Kamarás Zsuzsannával az Uniqa HR vezetőjével

Az Uniqa People&Brand területét vezeti, és a szervezetben 520-540 munkavállalóért felel Kamarás Zsuzsanna. A biztosítótársaságnál jelenleg... Teljes cikk

Hogyan segíthet a keleti filozófia a sikeres vállalatvezetésben?

A mai bizonytalan és kiszámíthatatlan időkben a cselekedeteink céljának ismerete nemcsak erőt, hanem fókuszt és irányt is adhat számunkra – legyen... Teljes cikk

Temetőgondnok, bonsai, hintaszék: avagy miért van szüksége a vezetőnek humorérzékre?

"A menedzsment, mint egy temetői gondnok: egy csomó ember felett áll, de senkivel nincs kapcsolatban." Miért elengedhetetlen a humor a vezetésben, és mik... Teljes cikk